مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در بندرگاه‌های ایران در دریای خزر، آمادگی شرکت ملی نفت ایران را برای تداوم عملیات سوآپ نفت خام را اعلام می‌کنم. چندی پیش نیز مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از ایجاد ظرفیت مناسب برای سوآپ نفت خام با احداث حوضچه فراگیر نکا خبر داده و گفته بود: با احداث حوضچه فراگیر نکا همچنین اسکله‌های مختلف و چند منظوره از جمله، اسکله‌های تخلیه انواع فرآورده، اسکله‌های خدماتی و پشتیبانی و اسکله‌های تعمیراتی برای پهلوگیری نفتکش‌هایی با ظرفیت ١٤ هزار تن، ظرفیت سوآپ نفت خام افزایش می‌یابد.

طرح سوآپ نفت خام در کشور از سال ۱۳۷۶ و همزمان با تلاش مسوولان برای نشان دادن مزیت‌های نسبی ایران به کشورهای حوزه خزر و آسیای میانه آغاز شد. این مزیت‌ها که شامل ارزانی هزینه انتقال، امن بودن مسیر و تقویت مناسبات سیاسی کشورها با سوآپ از راه ایران بود، کشورهای تولید‌کننده نفت حاشیه خزر را به سوآپ نفت از این راه متقاعد کرد.

این عمل در کنار درآمد و دیپلماسی منطقه‌ای که برای ایران به ارمغان می‌آورد، مزیت دیگری هم داشت و آن حذف هزینه انتقال روزانه ٥٠٠ هزار بشکه نفت از جنوب به شمال کشور برای تغذیه سه پالایشگاه تهران، اراک و تبریز بود.

اجرای این طرح برد - برد در کنار مزیت‌های بسیاری که برای ایران داشت، مزیتی ممتاز نیز برای کشورهای آسیای مرکزی و حوزه خزر به همراه داشت و آن دسترسی به آب‌های آزاد و بازارهای جدید بود.

ایران به دلیل دارا بودن شبکه انتقال وسیع و گسترده نفت در سراسر کشور می‌تواند با استفاده از سوآپ با سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به گزینه‌های دیگر انتقال انرژی خزر، مسیرهای جدیدی را برای رساندن نفت و گاز خزر به بازارهای مصرف جهان تامین کند.

کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که بهترین مسیر برای انتقال نفت منطقه، ایران است. مسیری که از ایران می‌گذرد نسبت به مسیرهای عبوری از روسیه، ترکیه و چین، کوتاه‌تر و ارزان‌تر بوده و از سوی دیگر، این مسیر برای کشورهایی که قصد دارند با حداکثر ظرفیت و کمترین قیمت به تولید و صادرات نفت بپردازند، ایده‌آل است.

شرکت نفتی نیکو به عنوان یکی از شرکت‌‌های اصلی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران، متولی اصلی امضای قراردادهای سوآپ نفت ایران است.