روند عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیازمند بازنگری است

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر ادامه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اعلام کرد: نحوه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران مورد انتقاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده و باید مورد بازنگری قرار گیرد. سرپرست روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌و‌گو با «شانا» با اعلام موضع رسمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد نحوه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران اظهار کرد: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا سبب رشد دلال بازی و اخلال در نحوه توزیع شده است.هادی زنوزی اصل افزود: تداوم عرضه محصولات به شکل کنونی مشکل زا بوده و رابطه تولید‌کننده و مصرف کننده را با خدشه مواجه می‌کند و به همین دلیل باید در نحوه عرضه‌ها بازنگری شود.وی ادامه داد: تا زمانی که تولید‌کنندگان بخش خصوصی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت معدن و تجارت در مورد یافتن راهکاری جدید برای فروش محصولات پتروشیمی به توافق برسند عرضه‌ها در بورس کالای ایران ادامه می‌یابد. وی تصریح کرد: به نحوه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا انتقادهای جدی داریم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش اعلام کرد: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس سبب رشد دلالگری شده و ارتباط سالم بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده را از بین برده است.عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی پیش از این درباره توقف عرضه محصولات پتروشیمی در بورس، اظهار کرده بود: هم تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده از عرضه محصولات پتروشیمی در بورس ناراضی بودند و با توجه به دریافت حجم بالای شکایات باید درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس فکری کنیم.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، افزوده بود: با تلاش مسوولان و افزایش تولید، نیاز داخلی کشور را تامین می‌کنیم تا مشکلات برطرف شود.

رشد معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا طی دو هفته اول مهرماه

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: در دو هفته اول مهرماه بالغ بر ۴۳۶ هزار تن انواع فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی با ارزشی افزون بر ۸ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران داد‌و‌ستد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد از نظر حجم و ۸۱ درصد از نظر ارزش، افزایش نشان می‌دهد.

مهرزاد نامداری؛ طی گفت‌وگو‌یی با بیان این خبر افزود: در این مدت با عرضه بیش از ۷۲۱ هزار تن انواع فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از سوی حدود ۵۳ واحد تولید‌کننده، تقاضایی معادل ۹۴۵هزار تن از سوی خریداران برای این محصولات ثبت شد.

نامداری در ادامه با بیان اینکه طی دو هفته مهر ماه ۳۴ مجتمع بزرگ پتروشیمی کشور نسبت به عرضه انواع فرآورده‌های پتروشیمی در بورس کالا اقدام کرده‌اند، گفت: در این مدت، محصولات مجتمع‌های پتروشیمی امیرکبیر، تبریز، لاله، پلی نار، آبادان، رجال، شازند، غدیر، مارون، پلی پروپیلن جم، آریا ساسول، قائد بصر، نوید زرشیمی، جم، رازی، شیراز، کارون، کرمانشاه، بیستون، خراسان، فن آوران، مارون، فرسا شیمی، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی، پلیمر کرمانشاه، فجر، بندرامام، تندگویان، مهر، اروند، خوزستان، برزویه، پارس و بوعلی سینا در بورس کالا عرضه‌شده است و به عنوان مثال شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به عرضه محصولات تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فجر، بندر امام، تندگویان، مهر، اروند، خوزستان، برزویه، پارس و بوعلی سینا در بورس اقدام کرده است.

همچنین معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران افزود: طی دو هفته اول مهر ماه، حدود ۱۶۹ هزار تن انواع قیر، ۸۷ هزار تن انواع مواد پلیمری به همراه حدود ۴۶ هزار تن مواد شیمیایی در بورس کالا از سوی کارگزاران به فروش رسیده است، به علاوه از عمده معاملات این دو هفته می‌توان به داد‌و‌ستد حدود ۶۵ هزار تن وکیوم باتوم، ۴۴ هزار تن لوب کات سنگین و سبک، ۲۲هزار تن گوگرد گرانوله و کلوخه، ۸۹۰ تن انواع گازها و خوراک‌ها و ۱۰۲ تن انواع حلال اشاره کرد

وی در پایان گفت: در این مدت همچنین ۱۴ واحد تولیدکننده قیر و ۵ شرکت پالایشی نیز نسبت به عرضه و معامله انواع محصولات خود در بورس کالا اقدام کرده‌اند.

جایی بهتر از بورس برای مبادلات پتروشیمی سراغ ندارم

عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: با توجه به شواهد موجود، به نظر می‌رسد که مشکل اصلی معاملات پتروشیمی در بورس، عرضه محدود برخی محصولات است که خریداران و صنایع پایین دستی را با مشکل مواجه کرده است. بر این اساس پیشنهاد می‌شود همان‌طور که وزارت صنعت، معدن و تجارت روی ورود خریداران در بورس نظارت دارد، بر میزان عرضه محصولات نیز نظارت کند.

به گزارش «ایسنا»، محمد حسین برخوردار در خصوص معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران گفت: اگر در معاملات محصولات پتروشیمی مشکلاتی برای خریداران یا فروشندگان وجود دارد بهتر است که ابتدا خود بورس برای جلوگیری از برخی جوسازی‌ها این مشکلات را اطلاع‌رسانی کند.

وی افزود: در حال حاضر تمام محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرند، اما اینکه شنیده می‌شود بخشی از محصولات پتروشیمی در خارج از بورس خرید و فروش می‌شود به معنای این است که یک جای کار ایراد دارد.

وی با با بیان اینکه مسوولان مربوطه باید بررسی کنند و ببینند که محصولات از چه طریقی وارد بازار آزاد می‌شوند، تصریح کرد: نکته اینجا است که تمام خریداران محصولات پتروشیمی از بورس کالا مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند زیرا تمام تولیدکنندگان کالاهای پتروشیمی براساس سایت بهین یاب مجوز حضور در معاملات را می‌گیرند، به این ترتیب به نظر می‌رسد که سایت بهین یاب و میزان مصرف تولیدکنندگان باید بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

رییس مجمع عالی واردات اظهار کرد: مورد دیگری که در خصوص معاملات بورس کالا وجود دارد، این است که تولیدکنندگان خرد هم باید بتوانند از این نهاد محموله‌های کوچک چند تنی خریداری کنند که البته شنیده می‌شود این موضوع نیز با کاهش حداقل خرید‌ها در حال برطرف شدن است.

به گفته برخوردار، باید اطلاع‌رسانی مناسبی از نحوه معاملات بورس انجام شود تا همه از مزایا و قوانین این بازار شفاف مطلع شوند و به بازار آزاد و سنتی مراجعه نکنند.برخوردار گفت: با توجه به شواهد موجود، به نظر می‌رسد که مشکل اصلی معاملات پتروشیمی در بورس کالا، عرضه محدود برخی محصولات است که خریداران و صنایع پایین دستی را با مشکل مواجه کرده است. بر این اساس پیشنهاد می‌شود همان‌طور که وزارت صنعت روی ورود خریداران در بورس نظارت دارد، بر میزان عرضه محصولات نیز نظارت کند، به طوری که هیچ شرکتی نباید قبل از تامین نیاز داخلی، حق صادرات به کشورهای دیگر را داشته باشد.

به گفته وی با افزایش عرضه محصولات در بورس کالا، تمام مشکلات کنونی برای خریداران رفع می‌شود. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در پایان با اشاره به اینکه جایی بهتر از بورس برای مبادلات پتروشیمی سراغ ندارم، گفت: بهترین راه برای بهبود اوضاع کنونی، افزایش حجم تولید است تا پس از افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالا، بتوانیم به سمت آزاد‌سازی قیمت‌ها در این فضا حرکت کنیم.