گروه نفت و پتروشیمی - سید فواد نبوی: صنعت پتروشیمی ایران با انتخاب عباس شعری مقدم به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چشم انتظار روزهای خوشی است. انتصاب مدیر عامل جدید با کوله باری از تجربه وتخصص و هیات مدیره‌ای که اعضایش همگی از بزرگان صنعت پتروشیمی هستند می‌تواند نوید بخش بازگشت تحرک و پویایی به صنعت ارزش‌آفرین پتروشیمی باشد. شعری مقدم با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و منابع انسانی کارآزموده به دنبال راهکارهایی برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی ویافتن راهکارهای جدید جذب منابع مالی، کاهش آثار تحریم و اصلاح ساختار شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و در این مسیر تجربه مهندس پیوندی در برنامه‌ریزی و تخصص، بیات مدیر عامل پیشین در مقابله با اثرات تحریم و شتاب بخشی در طرح‌های توسعه‌ای می‌تواند به مدیر عامل جدید در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران کمک کند.

طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در صنعت پتروشیمی با وجود تلاش بیات در دوره حضورش در پتروشیمی به عنوان مدیرعامل با بی‌مهری بانک‌ها نتوانست از پیشرفت مناسبی برخوردار باشد و اکنون تکمیل طرح‌های نیمه تمام و متوقف شده صنعت پتروشیمی باید با رویکرد جدید دولت تدبیر و امید با حمایت تمام متولیان امر از رکود خارج شده و این سرمایه‌های ملی هرچه زودتر به بهره‌برداری برسند.

امروز صنعت پتروشیمی ایران طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را دربرمی‌گیرد و با سرمایه‌گذاری و توسعه طرح‌های پتروشیمی می‌توان به چشم‌انداز این صنعت در افق ۱۴۰۴که همانا مقام اول منطقه از نظر ارزش محصولات پتروشیمی است، دست یافت و برای رسیدن به این هدف یک برنامه ریزی جامع و کامل نیاز است و باید تمام چالش‌ها و موانع با تدبیر و دور اندیشی پیش‌بینی شود.

اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در صنعت پتروشیمی وخصوصی شدن شرکت‌های پتروشیمی در چند سال گذشته افزون بر درآمدزایی در تمام بخش ها، موجب تقویت بازار سرمایه ایران نیز شده است و امسال نیز با واگذاری باقیمانده سهام هلدینگ پتروشیمی و میز سهام چند شرکت پتروشیمی، سهم پتروشیمی‌ها در بورس افزایش خواهد یافت و حضور قدرتمند پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه می‌تواند ارکان اقتصادی کشور را تحکیم بخشد.

اما نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که ایجاد هماهنگی و همکاری میان مجتمع‌های پتروشیمی و تثبیت روند تولید می‌تواند افزون بر تامین کامل نیاز داخل و صادرات هدفمند در شکوفایی بورس نیز تاثیرگذار باشد.

شرکت‌های پتروشیمی در چند سال گذشته و نیز نیمه اول سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در بهترین وضعیت سوددهی قرار داشتند و نشان دادند که صنعت پتروشیمی همچنان یک صنعت سود آور به شمار می‌رود و با بورسی شدن شرکت‌های جدید می‌توان آینده‌ای روشن برای این شرکت‌ها در بورس متصور بود.

در این میان معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اخیرا سیاست وزارت نفت را توسعه صنعت پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی دانسته و در جمع مدیران این صنعت اظهار کرد: در دوره جدید باید به بهترین نحو زیرساخت‌ها را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنیم تا باور بخش خصوصی به سودآوری این صنعت و ریسک پایین آن تقویت شود و با اطمینان بتواند در این صنعت سرمایه‌گذاری کند.

عباس شعری مقدم با اشاره به اینکه شروع فعالیت صنعت پتروشیمی با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی بوده است و از ابتدا هم دولت چندان در این بخش سرمایه‌گذاری نکرده است، افزود: در دوران جنگ و سازندگی به علت شرایط کشور دولت مجبور بود به تنهایی در این بخش سرمایه‌گذاری کند، اما در دولت‌های هفتم و هشتم با مدیریت مهندس نعمت زاده صنعت پتروشیمی با اعتبار خود از سرمایه‌ها یا وام خارجی استفاده کرد و توانست به خوبی هم توسعه یابد، اما در دولت‌های نهم و دهم با افزایش تحریم‌ها این امکان از صنعت پتروشیمی گرفته شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دوران مدیریت مهندس بیات را دوران سختی دانست و افزود: مشکلات و فشارهای زیادی خارج از تصمیم ایشان به این صنعت وارد شد و خصوصی‌سازی‌ها که براساس اصل ۴۴ انجام شد هم بر فشارها افزود.

اکنون با توجه به تاکید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود باید سطح تعامل و همکاری میان شرکت‌هایی که مشمول واگذاری بوده و اکنون در اختیار بخش خصوصی هستند با شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف افزایش بهره‌وری افزایش یابد.

بخش خصوصی پویا و قوی بدون تردید می‌تواند مسیر را برای رسیدن ایران به مقام اول پتروشیمی در خاورمیانه در افق ۱۴۰۴ تسهیل کرده و کشورمان را در زمره یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در سطح جهان قرار دهد. با توجه به موارد ذکر شده باید امیدوار بود که پتروشیمی می‌تواند اقتصاد کشور را زنده کند و جایگاه این بخش در مجموعه صنعت کشور بیش از پیش متبلور شود.

مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی مهم‌ترین چالش صنعت پتروشیمی عدم مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل وجود تحریم‌های غیرقانونی غرب است، تصریح کرد: از این رو با کمرنگ شدن آثار تحریم‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تعیین تکلیف نرخ خوراک صنایع پلیمری و پتروشیمی اقدام شود. معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه باید برای یک دوره و بازه ۱۵ ساله نرخ خوراک مایع و گاز نهایی شود، اظهار کرد: اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی با توجه به وجود رقبایی همچون عربستان سعودی و قطر در سطح منطقه ضروری و الزامی است. وی در خصوص راهکار تامین منابع مالی پتروشیمی‌های نیمه‌تمام با توجه به شرایط موجود اقتصادی و بین‌المللی کشور توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر ارزش کل سهام شرکت‌های پتروشیمی در بورس با ارزش کل بازار بورس مقایسه شود متوجه می شویم که پتروشیمی حدود ۱۹ درصد کل سرمایه این بازار را در اختیار دارد از این رو بازار بورس می‌تواند ظرفیت مطلوبی برای تامین منابع مالی پتروشیمی‌ها باشد.

این عضو جدید هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه برای استفاده از این ظرفیت هم باید ساز و کارهای خاص خود مورد توجه قرار بگیرد، تبیین کرد: علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، باید اقدامات جدی درباره تسریع و تسهیل فرآیند فاینانس از طریق صندوق توسعه ملی و چین هم در دستور کار قرار بگیرد.

شعری مقدم همچنین در مورد واگذاری سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس توضیح داد: با برنامه‌ریزی و انجام کار کارشناسی شده باید ۳۴ درصد سهام بلوکی هلدینگ نزد شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی بماند تا این شرکت بتواند با توانمندی‌های مدیریتی‌اش در آن اعمال مدیریت کرده و نام تجاری NPC را هم حفظ کند.

مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکی از برنامه‌های خود را انجام ممیزی دائم و منظم زنجیره مدیریت، تعمیر و نگهداشت و رعایت HSE در تمامی شرکت‌های فعال پتروشیمی عنوان کرد و افزود: در کنار ایجاد شرایط تسریع و تسهیل کننده برای ساخت مجتمع‌های پتروشیمی باید زیرساخت‌های توسعه این صنعت کارآفرین همچون بندر، راه و راه آهن، فرودگاه، برق، آب، خطوط لوله گاز، خوراک و مراکز بهداشتی درمانی هم فراهم شود.

این مقام مسوول با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب یک مشاور و حامی قدرتمند سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تبیین کرد: راه‌اندازی بانک جامع اطلاعاتی پتروشیمی هم به منظور ایجاد همگرایی و تجمیع اطلاعات مجموعه صنعت پتروشیمی از دیگر برنامه‌های پیش رو خواهد بود.