گروه نفت و پتروشیمی - روزنامه «دنیای اقتصاد» پیش از این با تاکید بر این موضوع که روش کنونی فروش نفت به هند اگرچه در شرایط تحریم جزو موضوعات ناگزیر است، اما بیش از آنکه منفعت ایران را در بر بگیرد، منافع کشور خریدار را مدنظر قرار داده و به نوعی یک قرارداد یک سر سود محسوب می‌شود.
بر این اساس طبق توافقات قبلی دولت هند و وزارت نفت کشورمان، فروش نفت به هند بر مبنای بازپرداخت از طریق روپیه صورت گرفته و این در شرایطی است که سطح بالای نقدینگی در هند باعث افت قیمت روپیه در برابر دلار شده است. از طرفی این کشور تمایل ندارد منابع ارزی خود را کاهش دهد، بر این اساس با خرید نفت به روپیه با ارتقای تراز ارزی خود سعی در تقویت پول ملی خود و در عین حال حفظ منابع ارزی کرده است.
چندی پیش نیز وزیر نفت هند در نامه‌ای به نخست وزیر این کشور از صرفه‌جویی ۵/۸ میلیارد دلاری این کشور از خرید نفت ایران تا سال ۲۰۱۴ خبر داده بود و این نکته مؤید همین موضوع است. این در شرایطی است که در طرف دیگر، کشور ما به دلیل نیاز بالایی که به دلار دارد و همچنین با توجه به سطح پایین فروش نفت و عایدی‌اندک ارزی کشور به شدت نیازمند آن است که فروش نفت بر مبنای دلار صورت بگیرد. البته محدودیت‌های بین‌المللی فروش نفت قابل قبول است، اما رویه موجود نیز برای کشور فایده چندانی ندارد مگر آنکه ارز ناشی از فروش نفت (روپیه) به کالا یا تجهیزات هندی تبدیل شود که این به معنای تهاتر نفت با مصنوعات هندی است و هدف از فروش نفت در شرایط کنونی این نیست.
در این شرایط سرپرست مدیریت امور بین‌الملل وزارت نفت با تاکید بر اینکه ایران در فروش نفت به هند و دریافت پول آن به شرایط برد-‌برد نزدیک می‌شود، گفت: کشور‌هایی که در شرایط سخت کنار ایران بمانند در آینده جزو شرکای استراتژیک ما خواهند بود. منصور معظمی در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به این سؤال که آیا ایران با پرداخت بدهی نفتی هند به روپیه مخالفت کرده است، گفت: با هند توافقاتی داشته‌ایم که در قالب همین توافقات نیز عمل خواهیم کرد. وی تاکید کرد: این توافقات باید به گونه‌ای باشد که دو طرف از آن سود ببرند نه اینکه تنها یک کشور از شرایط منتفع شود.
واردات نفت خام هند از ایران در ۷ ماهه نخست سال‌جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۴۶ درصد کاهش داشته است. هند در ۷ ماهه نخست سال جاری روزانه به طور متوسط ۱۸۵هزارو۷۰۰ بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است. هند از ابتدای ماه آوریل سال جاری میلادی تاکنون ۲ میلیون تن نفت از ایران وارد کرده است و قصد دارد تا ۱۳ میلیون تن نفت وارد کند. این در حالی است که هند جزو کشورهایی است که با استفاده از قانون معافیت آمریکا از تحریم نفتی ایران و با شرط کاهش خریدهای خود قادر است با کشورمان وارد معاملات نفتی شود.