ایرنا: مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران می‌گوید، ایران و کره‌جنوبی پس از دستیابی به دانش فنی احداث واحدهای کوچک گازطبیعی مایع شده، مینی ال‌.ان‌.جی (MiniLNG) پس از چهار سال تولید آن را آغاز خواهند کرد و در صورت دستیابی به این دانش، امکان حمل ال‌.ان‌.جی و استفاده از آن در مناطق دوردست فراهم خواهد شد. سعید پاک‌سرشت افزود: در سفر هیات ایرانی که به ریاست حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز به کره‌جنوبی انجام شد، دو طرف برای مشارکت در صنعت مینی ال.ان.جی توافق کردند و قرار است یک کنسرسیوم ایرانی و یک کنسرسیوم کره‌ای برای دستیابی به دانش فنی و ساخت تاسیسات مینی ال‌.ان‌.جی همکاری کنند. مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ادامه داد: واحدهای مینی ال‌.ان‌.جی ظرفیت کمتر از ۳۰۰ تن در روز دارند که معمولا از آن برای گازرسانی به نقاط دوردست استفاده می‌شود.

پاک‌سرشت درباره توافق ایران و کره‌جنوبی، گفت: قرار است هر یک از طرفین، ۱۰میلیون دلار در این طرح سرمایه‌گذاری کند. به دلیل اینکه پولی در این توافق، جابه‌جا‌ نمی‌شود، توافقنامه امضا شده به معنای پایان مذاکرات و آغاز کار به شمار می‌رود. مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با بیان اینکه اجازه بازاریابی در این توافقنامه به هر دو طرف داده شده است، افزود: در صورتی که هر کشور بتواند برای محصولات بازاریابی کند، ۵۰ درصد سهم ترجیحی به آن داده می‌شود. پاک‌سرشت ادامه داد: بر اساس این توافق، کارشناسانی از ایران برای دستیابی به فناوری ال‌.ان‌.جی به کره می‌روند، همچنین کارشناسانی نیز از کره برای آشنایی با مراحل تصفیه و شیرین‌سازی گاز به کشورمان سفر می‌کنند. وی بیان کرد: در نهایت، پس از چهار سال، ۲ کشور تولید واحدهای کوچک ال‌.ان‌.جی را به ظرفیت ۱۵ تن در روز آغاز خواهند کرد که به تدریج تا ۳۰۰ تن در روز افزایش می‌یابد.

مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز گفت: تنها کشورهای آمریکا و آلمان، از فناوری ایزوکانتینر (حمل تاسیسات مینی ال.ان.جی در کانتینرهای مخصوص) برخوردارند و ایران و کره‌جنوبی تلاش می‌کنند به این دانش دست پیدا کنند. علی‌وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: ایران از نظر ذخایر گازی رتبه نخست را در جهان دارد که باید بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ تلاش شود به جایگاه نخست فناوری در منطقه نیز دست یابیم. وطنی با تاکید بر ضرورت توسعه دانش ال.ان.جی در کشور، اضافه کرد: صنعت ال.ان.جی، صنعتی پیچیده است و کشورهای محدودی در دنیا به این دانش دسترسی دارند بنابراین پس از دستیابی کشور به دانش مینی ال‌.ان‌.جی باید به سراغ تولید انبوه ال.ان.جی در کشور رفت.ایران و کره در هشتم ژوئن (۱۸ خردادماه) توافقنامه‌‌ای برای ساخت واحدهای کوچک ال‌.ان‌.جی امضا کردند.