رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره به تاثیر برجام بر صنعت نفت گفت: اگر مسیر فعلی ادامه پیدا کند ظرفیت زیادی برای اشتغالزایی در این صنعت در پنج سال آینده ایجاد می‌شود. رضا خیامیان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه خوشبختانه با تحولاتی که پس از برجام به وجود آمد صادرات نفت افزایش یافت، افزود: قبل از برجام به‌دلیل کاهش صادرات نفت، ناشی از تحریم‌ها وضعیت صنعت نفت و سازندگان این صنعت خوب نبود و مطالبات زیادی از دولت داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی پیش از برجام انجام نمی‌شد و پروژه‌های زیادی بود که معطل مانده بود، اما خوشبختانه با انجام برجام فضای فعالیت اقتصادی افزایش پیدا کرد و تحولات خوبی در این زمینه صورت گرفت. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ما شاهد شکوفایی صنعت نفت در کشور هستیم و قراردادهای زیادی نیز به این سمت سوق پیدا کرده است، افزود: شرکت‌های خارجی فعال در این حوزه نیز تمایل دارند تا با پیمانکاران و مشاوران و سازندگان ایرانی همکاری کنند. خیامیان گفت: یکی از مشکلاتی که در زمان تحریم‌ها برای صنعت ما بروز کرده بود مساله نیروی انسانی بود که در سال‌های تحریم به‌دلیل کاهش پروژه‌ها نیروی انسانی ایرانی جذب کشورهای همسایه شدند و ما در این زمینه با مشکلاتی مواجه شدیم که این موضوع نیز پس از برجام مرتفع شده است.

خیامیان افزود: به اعتقاد من مساله اصلی و راهگشا در زمینه صنعت نفت حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی است که این حضور باید با همکاری مجموعه‌های ایرانی و برنامه‌ریزی کردن برای همکاری‌های مشترک، محقق شود. رئیس هیات‌مدیره استصنا ادامه داد: امیدواریم حضور خارجی‌ها در صنعت نفت به روش همکاری مشترک با شرکت‌های ایرانی باشد و به اعتقاد من این شرایط را باید وزارت نفت مهیا کند. رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت گفت: وقتی شرکت‌های ایرانی و خارجی با یکدیگر جوینت شوند در این مسیر انتقال تکنولوژی نیز انجام می‌شود و سرمایه‌گذاری و فناوری همزمان در کشور افزایش پیدا می‌کند. وی ابراز امیدواری کرد: با افزایش قراردادهای صنعت نفت و به‌کارگیری پیمانکاران ایرانی به همراه پیمانکاران داخلی بخش زیادی از مشکلات اشتغالزایی در این صنعت مرتفع و همین‌طور انتقال تکنولوژی نیز به نیروی انسانی و این صنعت منتقل شود. وی افزود: براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور، باید ۲۰۰ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود که اشتغال زیادی را به دنبال خواهد داشت. خیامیان گفت: براساس برآورد ما، حدود ۱۲۰ میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری به ساخت تجهیزات اختصاص پیدا می‌کند.وی همچنین ادامه داد: از آنجا که سازندگان تجهیزات نفت ایرانی در پروژه‌های عراق نیز حضور دارند، بنابراین ما پیش‌بینی می‌کنیم که این کشور به ۱۸۰ میلیارد دلار تجهیزات صنعت نفت در سال‌جاری نیاز داشته باشد که از این میزان ۲۰ درصد آن از سوی سازندگان ایرانی تامین می‌شود. خیامیان گفت: بازاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در پنج سال آینده پیش روی سازندگان نفت ایرانی است که به نظر می‌رسد اشتغال زیادی را نیز برای ایرانیان ایجاد کند.