دنیای اقتصاد: بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی روز گذشته با حاشیه‌های فراوان پایان یافت. در ادامه حاشیه‌های حضور مسئولان و مقام‌های نفتی در این نمایشگاه را به نقل از خبرگزاری «شانا» می‌خوانید.

ظرفیت برداشت نفت از آزادگان جنوبی ٢ برابر می‌شود

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی از دستیابی به ظرفیت تولید ۱۶۰ هزار بشکه نفت در روز تا پایان امسال خبر داد و گفت: به این ترتیب برداشت روزانه از این میدان نسبت به ظرفیت ٨٠ هزار بشکه‌ای کنونی ٢ برابر می‌شود. تورج دهقانی این طرح توسعه‌ای را مصداق کامل اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت عنوان کرد و گفت: بر اساس سناریوی تدوین شده در فاز نخست، این رقم طی ماه آینده حدود ۲۵ هزار بشکه افزایش خواهد یافت. دهقانی ادامه داد: همچنین بناست این میزان تولید تا پایان سال ۵۰ هزار بشکه دیگر افزایش یابد که به این ترتیب امکان استحصال ۱۶۰ هزار بشکه نفت از این میدان مهیا خواهد شد. عضو هیات‌مدیره شرکت متن همچنین با تاکید بر تدوین برنامه راهبردی توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی در ۲ فاز یادآور شد: در فاز نخست توسعه این میدان برای دستیابی به رقم تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت برنامه‌ریزی شده است؛ در فاز دوم نیز میزان تولید بر مبنای نتایج استخراج شده از فاز نخست خواهد بود.

معرفی ٧٠ طرح پایین‌دستی پتروشیمی در ماهشهر

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از معرفی ٧٠‌طرح پایین دستی پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ماهشهر خبر داد. امید شهیدی‌نیا با بیان اینکه آماده حمایت از سرمایه گذاران در صنایع پایین دستی پتروشیمی هستیم، اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه این بخش در منطقه ماهشهر وجود دارد و امید است بتوانیم در کمترین زمان ممکن به سوی تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم. وی افزود: امکان سنجی و بررسی‌های فنی و اقتصادی برای این طرح‌ها نهایی شده است و تاکنون درخواست‌هایی برای حضور در این طرح‌ها دریافت شده که در حال بررسی آنها هستیم. شهیدی‌نیا با اشاره به مذاکره‌های بسیار خوب انجام شده با بانک‌ها و نهادهای مالی برای حمایت از سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای پایین‌دستی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی این طرح‌ها گفت: در صورت نهایی شدن این مذاکرات سرمایه‌گذاران با اشتیاق بیشتری اقدام به حضور در منطقه خواهند کرد.

ظرفیت سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش تبیین شد

مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش گفت: با ارائه آمار تولید و فرصت سرمایه‌گذاری، شرایط را برای پیمانکاران و سازندگان صنعت نفت تسهیل کرده‌ایم. علی زیار اظهار کرد: در راستای بهره‌گیری از تولید داخلی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ١٤٠٤ و برنامه‌های پنج‌ساله توسعه، آمار تولید و فرصت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مواد شیمیایی، کاتالیست‌های مصرفی، تجهیزات برق، ابزار دقیق، مخابرات صنعتی، تجهیزات مکانیکی و... در صنعت پالایش ارائه شده است. وی افزود: در بخش مواد شیمیایی تولید صنعتی برابر با ۷۳/ ۴۷ درصد بوده و این در حالی است که هنوز فرصت سرمایه‌گذاری تا ۲۷/ ۵۲ درصد وجود دارد. در بخش تولید اقلام شیمیایی در داخل کشور نیز ظرفیت تولید صنعتی ٦٢ درصد بوده و فرصت سرمایه‌گذاری تا ٣٨ درصد دیگر وجود دارد. زیار گفت: تولید صنعتی در بخش کاتالیست برابر با ٦٣ درصد اعلام شده، پس هنوز ٣٧‌درصد برای سرمایه‌گذاران فرصت باقی است. وی همچنین به ٣٠ درصد ساخت تجهیزات برق و ابزار دقیق در داخل کشور اشاره و اذعان کرد: ٧٠ درصد فرصت سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد. در بخش تجهیزات مکانیک شامل تجهیزات ثابت و دوار تاکنون ٥٦‌درصد نیاز کشور رفع شده و این در حالی است که ٤٤ درصد فرصت سرمایه‌گذاری برای پیمانکاران وجود دارد.

توانایی شرکت ملی پخش برای توزیع سی‌ان‌جی

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: در حال حاضر روزانه ٢١ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی مصرف می‌شود؛ این در حالی است که شرکت ملی پخش توانایی توزیع ٤٥میلیون مترمکعب از این محصول را دارد. امیر وکیل‌زاده گفت: با توجه به مزایای سی‌ان‌جی به‌عنوان سوخت پاک و سوخت سبز، می‌توان آن را در بسیاری از موارد جایگزین بنزین کرد. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش با اشاره به اهمیت جایگاه سی‌ان‌جی ادامه داد: طی ١٠ سال گذشته تا کنون ٢٤٠٠ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور ساخته شده؛ این در حالی است که با وجود قدمت ٨٠ تا ٩٠‌ساله ایجاد جایگاه بنزین، تا‌کنون ٣٥٠٠ جایگاه بنزین در کشور تعبیه شده است و این نشان از پیشرفت طرح ایجاد جایگاه سی‌ان‌جی دارد.

لغو تحریم‌ها فرصت حضور در پروژه‎های نفتی ایران

مدیر پروژه‌های پرتامینا در ایران اعلام کرد: اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها راه‌ را برای همکاری با صنعت نفت ایران باز کرده است. اکو روکمونو (Eko Rukmono)، مدیر پروژه‌های شرکت دولتی نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) در ایران گفت: اندونزی و ایران به‌عنوان دو کشور مسلمان و برادر فرصت‌های بسیار مناسبی برای همکاری در زمینه نفت و گاز پیش رو دارند و با توجه به لغو تحریم‌، راه برای همکاری با صنعت نفت ایران باز شده است. مدیر پروژه‌های شرکت دولتی نفت و گاز اندونزی گفت: با توجه به بالاتر بودن تقاضا نسبت به عرضه نفت در اندونزی و با نظر به جمعیت ٢٦٠ میلیونی این کشور، اندونزی بسیار مایل به سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی ایران است تا نفت مورد نیاز خود را از این طریق تامین کند و این فرصت بسیار مناسبی برای دو کشور می‌تواند باشد.

برای زمستان آماده‌ایم

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: پیش بینی می‌شود با اقداماتی که از هم اکنون در حال انجام است در زمستان امسال، مشکل خاصی برای گازرسانی مصارف خانگی و تجاری پیش نیاید. جمشیدی دانا اظهار کرد: پس از انجام تعمیرات اساسی در همه مناطق و پالایشگاه‎ها تا پایان نیمه نخست امسال، بدون هیچ نگرانی برای زمستان آماده می‌شویم. وی افزود: پیش بینی می‌شود مصرف گاز در زمستان امسال حدود ٨٠ تا ٩٠ میلیون مترمکعب در روز نسبت به پارسال افزایش یابد که برای انتقال این حجم از گاز، باید تعمیرات خطوط و پالایشگاه‌ها به پایان برسد.