طرح توسعه فازهای ١٨-١٧، فاز ١٩، فازهای ٢١-٢٠، طرح برداشت نفت خام از لایه نفتی و همچنین ٤ طرح صنعت پتروشیمی امروز با حضور رئیس‌جمهوری، مسوولان بلند پایه کشوری، لشکری و میهمانان داخلی و خارجی، به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

به گزارش«شانا»، با تکمیل اجرای عملیات در بخش‌های خشکی و فراساحل و نیز راه‌اندازی واحدهای فرآیندی و شیرین‌سازی، سه طرح توسعه فازهای ۱۹-١٨، ۱۷ و ۲۱-۲۰ امروز با حضور رئیس‌جمهوری در منطقه پارس‌جنوبی افتتاح می‌شوند. طرح توسعه این سه پروژه ملی برای برداشت گاز از مخزن میدان مشترک پارس جنوبی از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانی به مرحله اجرا رسیده است. افتتاح این پنج فاز پارس‌جنوبی که تولیدی معادل ٦ فاز استاندارد خواهند داشت در حالی صورت می‌گیرد که طرح توسعه فاز ١٢ به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ فاز پارس جنوبی در ٢٧ اسفند ٩٣ و فازهای ۱۶-۱۵ نیز در٢١ دی ٩٤ در دولت یازدهم با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری افتتاح و به بهره‌برداری رسیدند. پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت وعده داده بود که در سال ٩٦ برداشت روزانه گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی بیشتر از قطر خواهد شد.

همچنین پروژه برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی که با عملیاتی شدن شناور پالایشی کوروش در ٢٩ اسفند ٩٥ آغاز شده است امروز به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود. طرح مستقل لایه‎های نفتی پارس جنوبی از معدود طرح‎های توسعه‎ای است که به‎صورت مستقیم از سوی شرکت ملی نفت ایران اجرایی شد. این طرح در ابتدا به‌عنوان یکی از طرح‎های زیرمجموعه شرکت نفت و گاز پارس در سال ١٣٩٣ آغاز به کار کرد و مطابق برنامه زمانبندی اولیه قرار بود در طول ١٩ ماه به بهره برداری برسد که به دلایل متعدد، زمان اجرای پروژه به درازا کشید. پس از جدا شدن طرح از شرکت نفت و گاز پارس، سازمان مستقل این طرح با نام اختصاری SPOL از ابتدای سال ٩٣ با معرفی مجری، زیر نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فعالیت خود را شروع و با بازتعریف اهداف پروژه و در اولویت قرار گرفتن آن، تولید آزمایشی در لایه نفتی، ٢٩ اسفندماه پارسال همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت آغاز شد. واحد MEG پتروشیمی مروارید، پلی‌استایرن انتخاب، فاز ٢ پتروشیمی کاویان و پتروشیمی تخت جمشید پارس ٤ طرح صنعت پتروشیمی هستند که امروز با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر نفت و دیگر مقامات ارشد کشور به بهره‌برداری می‌رسند. فاز دوم پتروشیمی کاویان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اتیلن منطقه خاورمیانه با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی که در مسیر خط لوله اتیلن غرب همچون مجتمع‌های پتروشیمی کردستان، لرستان، مهاباد، پلی‌اتیلن ایلام و... قرار دارند، احداث شده است. ساخت مجتمع پتروشیمی تخت جمشید پارس با هدف تولید انواع محصولات پلی‌استایرن به ظرفیت تولید سالانه ٦٥ هزار تن از اواخر زمستان ٩٣ آغاز شد و هم‌اکنون آماده افتتاح رسمی است. فاز دوم پتروشیمی مروارید نیز که هم اکنون آماده بهره‌برداری رسمی است با هدف تولید انواع اتیلن گلایکول با ظرفیت تولید سالانه ٥٤٠هزار تن محصول طراحی و ساخته شده است.