دنیای اقتصاد: صنعت نفت کشور در حالی سال ۹۶ را آغاز کرد که کارنامه این صنعت در سال گذشته، از عملکرد مثبت این صنعت حکایت دارد. به این ترتیب اگرچه وزارت نفت از آغاز دولت یازدهم در سال ۹۲ تلاش زیادی برای توسعه صنعت گاز و نفت داشت؛ نتایج این تلاش‌ با لغو تحریم‌ها در سال ۹۵ با سرعت بیشتری بازتاب پیدا کرد.

بر همین اساس وزیر نفت از ۵/ ۲ برابر شدن صادرات میعانات گازی در طول دولت یازدهم خبرداد و گفت: در سال ۹۶ حدود ۲۰ میلیارد دلار طرح جدید شامل پتروشیمی، فازهای گازی جدید و لایه نفتی پارس جنوبی به تولید می‌رسد. به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، بیژن زنگنه گفت: در حوزه تولید نفت که مهم‌ترین بحث ما است، سال ٩٥ نخستین سالی بود که ما پس از چند سال، بدون تحریم وارد شدیم و خوشبختانه توانستیم تولید نفت خام ایران را روزانه بیش از یک میلیون بشکه افزایش دهیم. وی افزود: صادرات میعانات گازی ایران در آذرماه ٩٥ نسبت به هنگام تحویل دولت یازدهم ۵/ ۲ برابر شد. وزیر نفت عنوان کرد: صادرات نفت خام ایران در آذرماه ٩٥ به ۳/ ۲ میلیون بشکه در روز رسید و این مقدار نسبت به پنج ماه نخست ٩٢ حدود ۴/ ۲ برابر شد. زنگنه گفت: مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در اسفندماه ٩٥ به رکورد نزدیک به ۳ میلیون بشکه در روز رسید. وی افزود: میانگین صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه‌های پایانی سال ٩٥ بیش از ۲ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز بوده است.

وزیر نفت تصریح کرد: سرعت روند افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران تعجب ناظران جهانی را بر انگیخت، در حالی که آنان فکر نمی‌کردند ایران ظرف سه تا چهار ماه پس از لغو تحریم‎ها، روزانه یک میلیون بشکه به تولید نفت خود بیفزاید. زنگنه ادامه داد: پس از آن ما توانستیم این مقدار تولید را به‌عنوان حق جمهوری اسلامی ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تثبیت کنیم و سهمیه ایران تا حد زیادی به ارقام پیش از تحریم‌ها نزدیک شد. این مقام مسوول همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در شهریور ٩٢ فازهای ١٥ و ١٦، ١٢، ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی به‌عنوان فازهای اولویت‌دار از سوی وزارت نفت دولت یازدهم مشخص شدند، افزود: تمام فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی هم‌اکنون به نتیجه و بهره‌برداری رسیده‌اند.

وزیر نفت با بیان اینکه در دولت یازدهم و در کمتر از ٤ سال، ١١ فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: با افزایش تولید گاز از این فازها، کاهش واردات گاز به کشور و همکاری شرکت‌های ملی نفت و گاز، زمستان امسال که با سرمای زیادی نیز همراه بود به خوبی کنترل و سپری شد. زنگنه با بیان اینکه امسال سال استثنایی خواهد بود، ادامه داد: در سال جدید یک افتتاح بسیار بزرگ تاریخی و بی‌نظیر در صنعت نفت و همچنین صنعت کشور خواهیم داشت. وی ارزش طرح‌هایی که در پارس جنوبی امسال افتتاح می‌شوند را حدود ٢٠ میلیارد دلار دانست و گفت: این طرح‌ها شامل افتتاح فازهای نام‌برده، لایه نفتی پارس جنوبی و چندین طرح پتروشیمی است.

نفت و اقتصاد مقاومتی

وزیر نفت با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در روز ابتدایی سال جدید و ابراز رضایت ایشان از عملکرد صنعت نفت همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: وزارت نفت در اجرای تمام زمینه‌ها و طرح‌هایی که به موجب سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برعهده داشت؛ مانند بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی، گازرسانی روستایی و ساخت داخل سر‌بلند بود. زنگنه با تاکید بر اینکه وزارت نفت در سال جدید نیز به عملکرد مثبت خود ادامه خواهد داد، افزود: انعقاد قراردادهای جدید نفتی و گازی از مهم‌ترین‌ برنامه‌های این وزارت در سال ٩٦ است تا تحرک بزرگ و همچنین اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای آینده ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت وظایف خود را همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام می‌دهد، ادامه داد: تکمیل فازهای ١٣، ٢٢،٢٣ و ٢٤ و ١٤ که در اولویت نبودند امسال در اولویت قرار می‌گیرند و تا پایان سال یک فاز از این فازها و واحدهای جدید پتروشیمی وارد مدار می‌شود. وزیر نفت اظهار امیدواری کرد که امسال سال خوبی برای صنعت خواهد بود و گفت: امیدواریم امسال نیز همچون سال ٨٤، در تولید روزانه در پارس جنوبی از قطر پیشی بگیریم. زنگنه با اشاره به اینکه مسوولیت صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است و وزارت نفت مسوول طرح‌های بالادستی است، تصریح کرد: وزارت نفت به دنبال زمینه‌سازی و پیوند مناسب این دو بخش به منظور افزایش اشتغال‌زایی و تکمیل زنجیره ارزش است.

وزیر نفت همچنین از افزایش تولید بیش از ١٥٠ میلیون مترمکعبی گاز در کشور با راه‌اندازی ٦ فاز پارس جنوبی خبر داد. زنگنه روز پنج‌شنبه (۱۰ فروردین) پس از بازدید از طرح‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به اینکه ٦ فاز پارس جنوبی به زودی به‌طور رسمی افتتاح می‌شود، اظهار کرد: اکنون با وارد مدار شدن این فازها بیش از ١٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین و همچنین میعانات گازی، گازمایع و اتان تولید می‌شود که اتان به‌عنوان خوراک مجتمع‌های پتروشیمی استفاده خواهد شد. وزیر نفت با بیان اینکه تحول بزرگی در تولید گاز کشور به وجود آمده است، افزود: افزایش بیش از ٢ برابری تولید گاز، سبب افتخار برای کارکنان، مدیران، پیمانکاران و سازندگان است. وی با اشاره به اینکه لایه نفتی پارس جنوبی نیز به زودی افتتاح می‌شود، افزود: هم‌اکنون روزانه بیش از ٢٠ هزار بشکه تولید می‌شود که برای افتتاح فاز اول آن این میزان باید به روزانه ٣٥ هزار بشکه برسد.

زنگنه با اشاره به افتتاح واحد یک میلیون تنی الفین که اتان را به اتیلن تبدیل می‌کند، ادامه داد: سه واحد اچ‌دی‌پی‌یی، ال‌دی پی‌یی و‌ ام‌یی‌جی نیز با سرمایه‌گذاری ٣ میلیارد دلار به زودی افتتاح می‌شوند. وی با اشاره به اینکه واحد بازیافت اتان حدود ٣٠ درصد پیشرفت داشته است، افزود: امیدواریم براساس برنامه، این واحد تا سال آینده به بهره‌برداری برسد. وزیر نفت به واحد یک میلیون تنی الفین کاویان ٢ که آماده افتتاح است، اشاره و تصریح کرد: فاز ٣ پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید ۷/ ۱ میلیون تن اوره و آمونیاک، پتروشیمی انتخاب و پتروشیمی مروارید نیز به زودی به‌طور رسمی افتتاح می‌شوند. زنگنه به بازدید از طرح پتروشیمی بوشهر که بر پایه اتان است نیز اشاره کرد و گفت: پتروشیمی دماوند نیز که به‌عنوان واحد یوتیلیتی و پشتیبان پتروشیمی‌های دیگر در دست انجام است به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.