دنیای اقتصاد: صادرات نفت خام برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی، به سه میلیون بشکه در روز رسید. این میزان صادرات که در ماه جاری رقم خورده است اگرچه عمری یک روزه داشت، با این حال در نوع خود رکوردی بی‌سابقه در افزایش صادرات به شمار می‌رود. خبرگزاری بلومبرگ که خبر صادرات سه میلیون بشکه‌ای نفت ایران در آن بازتاب پیدا کرده بود؛ روز گذشته با اشاره به لغو تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران در ژانویه ۲۰۱۶، نوشت: پس از لغو تحریم‌ها ایران به سرعت توانست سطح تولیدات نفت خام خود را به سطح پیش از تحریم‌ها بازگرداند و به حدود ۴ میلیون بشکه در روز برساند.

اما بازتاب موفقیت ایران در افزایش تولید و صادرات نفت در مدت‌زمانی کوتاه در حالی بوده است که هدف نهایی صنعت نفت کشورمان برای افزایش تولیدات به ۵ میلیون بشکه در روز در افق سال ۲۰۲۱ با اما و اگرهایی همراه است؛ چراکه با وجود لغو تحریم‌ها و ابراز علاقه‌ای که شرکت‌های بین‌المللی نفتی برای ورود به ایران کرده‌اند هنوز هیچ کدام از قراردادها و تفاهم‌نامه‌های اولیه نهایی نشده‌اند. با این حال و با وجود تردیدهایی که نسبت به بازگشت تحریم‌ها از سوی سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد، به گفته مقام‌های نفتی ایران، این قراردادهای اولیه نهایتا تا خرداد ماه ۹۶ نهایی خواهند شد.

تولید نفت در ایران پیش از سال ۵۷ در حالی به بیش از ۶ میلیون بشکه در روز می‌رسید که پس از انقلاب و رویارویی ایران با آمریکا و همچنین وقوع جنگ تحمیلی، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی برای سال‌ها ایران را ترک کردند. نخستین قرارداد توسعه‌ای در صنعت نفت ایران پس از انقلاب، حدود ۲۲ سال قبل (در دهه ۷۰) با شرکت توتال فرانسه برای توسعه میدان سیری منعقد شد. حال پس از لغو تحریم‌های یکجانبه غرب که از سال ۲۰۱۱ مانع ورود سرمایه و تکنولوژی به صنعت نفت ایران شده بود، وزارت نفت ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و توسعه میادین نفتی، به ویژه میادین نفتی مشترک مصمم است.