دنیای اقتصاد: نفت در آخرین روز معاملاتی هفته در بازارهای بین‌المللی با افت مجدد قیمتی مواجه شد و بر این اساس هفته‌ای که گذشت را با کاهش ۲/ ۶ درصدی قیمت‌ها به پایان رساند. رشد صادرات نفت ایران، احتمال افزایش صادرات لیبی و نیجریه، رشد شاخص دلار و افزایش مجدد تعداد دکل‌های فعال حفاری در میادین نفتی آمریکا از جمله عوامل فشار بر قیمت نفت بودند. به گزارش «دنیای اقتصاد» در آخرین معاملات روز جمعه، قیمت نفت خام آمریکا، نفت شاخص در بازار نیویورک با ۸۸ سنت معادل ۲ درصد افت قیمتی به ۰۳/ ۴۳ دلار در هر بشکه رسید، این در حالی است که در میانه‌های روز قیمت‌های کمتر یعنی حدود ۷/ ۴۲ دلار را نیز تجربه کرده بود.

بر این اساس قیمت این نوع نفت به کمترین مقدار از ۱۱ آگوست رسید و افت هفتگی ۲/ ۶ درصدی را به ثبت رساند. نفت برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز ۷۲ سنت، معادل ۶/ ۱ درصد کاهش یافت و ۸۷/ ۴۵ دلار بر بشکه معامله شد. برنت نیز افت هفتگی ۵ درصد را به ثبت رساند. بر این اساس، بهای نفت برنت در حال حاضر ۵ درصد کمتر از میانگین ۱۰۰ روزه خود است. روز گذشته خبرگزاری رویترز اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران در ماه آگوست با ۱۵ درصد رشد به ۱/ ۲ میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین مقدار ظرف ۵ سال اخیر بوده است. از سویی لیبی و نیجریه نیز به دنبال افزایش صادرات نفت خود هستند.

در نیجریه، شرکت اکسون موبیل آماده بارگیری نخستین محموله نفت میدان کوا ایبوئه نیجریه است که بیش از دو ماه صادرات آن متوقف شده بود. به گزارش رویترز، شرکت نفت آمریکایی اکسون موبیل برای اولین بار بعد از اینکه در ماه جولای در وضعیت صادرات نفت کوا ایبوئه نیجریه به دلایل فنی شرایط اضطراری اعلام کرد، به دنبال بارگیری یک محموله این نوع نفت در ماه اکتبر است. موفقیت احتمالی اکسون در از سرگیری صادرات کوا ایبوئه، به از سرگیری صادرات برخی از انواع دیگر نفت خام نیجریه که در ماه‌های اخیر به علت حملات شورشیان قطع شده بود، نیز کمک خواهد کرد. شرکت ملی نفت لیبی نیز قصد دارد صادرات نفت از پایانه‌های نفتی را که از سوی گروه‌های مخالف دولت مرکزی تصرف شده را هر چه زودتر آغاز کند. هفته گذشته نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر وابسته به دولت شرق این کشور بعد از پیروزی مقابل نیروهای دولت مرکزی بندرها و پایانه‌های نفتی راس لانوف، السدر، البریقه و زویتینه را تصرف کردند. تصرف این پایانه‌ها موجب شد روز دوشنبه هفته پیش بهای نفت رشد کند، اما حال دولت اعلام کرده به زودی این بنادر از دست نیروهای مخالف دولت مرکزی خارج خواهد شد. این عوامل موجب افزایش نگرانی از افزایش مازاد عرضه در بازار نفت شد.

اما نگرانی دیگری که حدود سه ماه است بر بازار نفت سایه افکنده افزایش فعالیت حفاری در میادین نفتی آمریکا است. به گزارش گروه صنعتی بیکر هیوز، هفته گذشته برای یازدهمین هفته از ۱۲ هفته اخیر تعداد دکل‌های حفاری در این کشور افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، در هفته منتهی به ٢٦ شهریور ماه، تعداد دکل‎های حفاری نفت آمریکا با ٢ مورد افزایش، به ٤١٦ دکل رسید. این در حالی است که در سال ٢٠١٥ به‌طور میانگین هفته‌ای ١٨دستگاه از تعداد دکل‎های حفاری فعال در میادین نفتی آمریکا کاسته شده بود. افزایش تعداد دکل‌های حفاری موجب نگرانی از افزایش تولید نفت آمریکا شده است. افزایش ارزش دلار از دیگر مواردی بود که بر بهای نفت فشار آورد. روز گذشته شاخص دلار بیش از ۹/ ۰ درصد رشد کرد. این رشد به دنبال اعلام شاخص تورم در این کشور رخ داد که بهتر از پیش‌بینی‌های قبلی بود و احتمال افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا را تقویت کرد. افزایش شاخص دلار موجب گران تمام شدن نفت برای متقاضیانی می‌شود که ارز مرجع آنها غیر از دلار است. مواردی که گفته شد موجب نگرانی از مازاد عرضه بر بازار شده است. کارشناسان بر این باورند که نفت مجددا در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و رسیدن قیمت‌ها در روزهای آتی به زیر ۳۹ دلار(کف قیمتی که ماه جولای تجربه کرد) دور از انتظار نیست.