گروه نفت و پتروشیمی: بهای نفت در اولین روز بازگشایی بازارهای بین‌المللی در هفته جاری میلادی با افت مواجه شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت خام آمریکا روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران)، با ۲۶ سنت کاهش نسبت به آخرین قیمت معامله شده در روز جمعه به ۹۳/ ۴۳ دلار بر بشکه رسید. برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز با ۲۶ سنت کاهش ۴۳/ ۴۵ دلار به ازای هر بشکه معامله شد. مهم‌ترین‌ عامل افت قیمت نفت به نگرانی از افزایش عرضه و اشباع مجدد بازار نفت باز‌می‌گردد.

در واقع در حالی که در فصل اوج تقاضا برای بنزین در آمریکا قرار داریم، حجم ذخایر بنزین در انبارهای این کشور رو به افزایش است. در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌طور تاریخی پالایشگاه‌های این کشور تقاضا برای نفت خام خود را از این پس کاهش خواهند داد. به‌طوری‌که میانگین تقاضای نفت‌خام از سوی آنها در ۵ سال اخیر نشان می‌دهد که در بازه جولای تا اکتبر حدود ۲/ ۱ میلیون بشکه تقاضای نفت خام پالایشگاه‌های آمریکا کاهش می‌یابد. این درحالی است که ذخایر نفت خام و همچنین بنزین در آمریکا در سطح بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است.

در عین حال برخی آمار و گزارش‌ها از افزایش تولید نفت‌خام از سوی برخی از تولیدکنندگان بزرگ جهان خبر می‌دهد. گلدمن ساکس در آخرین گزارش خود اعلام کرد که طی سه سال آینده تولید نفت روسیه به بیشترین مقدار خود ظرف ۳۰‌سال اخیر خواهد رسید. از سویی عراق نیز برنامه‌های افزایش تولید نفت خود را ادامه می‌دهد. این کشور در ماه جاری توانسته صادرات نفت را افزایش دهد. همچنین برنامه دارد که تا سال ۲۰۲۰ تولید خود را به ۵/ ۷ میلیون بشکه در روز برساند.

اخبار افزایش تولید نفت از سوی تولیدکنندگان سنتی نفت درحالی رخ داده که تولید نفت شیل(نفت نامتعارف) در آمریکا در حال کاهش است و معامله‎‌گران انتظار داشتند کاهش تولید نفت این کشور به بهبود بازار نفت کمک کند. اما افزایش تولید نفت از سوی تولیدکنندگان سنتی می‌تواند بهبود بازار نفت را به تعویق اندازد. این شرایط موجب شده که در بازار آتی تعداد معاملات بلند(انتظار رشد قیمت نفت) مدام در حال کاهش است که خود بر قیمت‌ها فشار می‌آورد.

برخی کارشناسان بر این باورند که تنها عاملی که در حال حاضر می‌تواند موجب افت قیمت‌ها در بازار نفت شود، سطح بالای ذخیره انبارهای بنزین و اشباع در بازار فرآورده‌های نفتی است. از این رو اعلام می‌کنند که افت نفت در پی مازاد عرضه بنزین آخرین فصل کاهش قیمت‌ها را رقم خواهد زد و بعد از آن نفت در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.