مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش صادرات نفت خام کشور به رقم روزانه یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه خبرداد. به گزارش «شانا» رکن الدین جوادی روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران که در ساختمان این مدیریت برگزار شد، از افزایش میزان صادرات نفت خام کشور به 8/1 میلیون بشکه در روز خبر داد و گفت: «توسعه پس از تحریم»، سازوکار اصلی صنعت نفت در برنامه پنجساله ششم توسعه خواهد بود.وی تصریح کرد: فعالیت‌هایی که با وجود ملاحظات و محدودیت‌ها در دوران تحریم انجام دادیم، باید در دوران پساتحریم با نگاهی دوباره در دستور کار قرار دهیم و از فرصت پیش رو، برای شتاب در طرح‌ها و پروژه‌ها و حرکت بر محور تحقق اهداف برنامه ششم استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، نگاهی به برنامه‌های تولید و صادرات این شرکت داشت و با بیان اینکه تولید روزانه نفت خام کشور باید به چهار میلیون بشکه در سال آینده برسد، تصریح کرد: روند فزاینده صادرات نفت خام نیز ادامه می‌یابد. جوادی با بیان اینکه برای تحقق اهداف آتی شرکت ملی نفت ایران در حوزه تولید نفت، باید سالانه ٢ میلیارد بشکه نفت تولید شود، یادآور شد: ارتقای ظرفیت ها در زمینه بهبود تولید، اکتشافات جدید و افزایش ضریب بازیافت اجتناب ناپذیر است. وی از تولید حدود ٢٢٠ میلیارد مترمکعب گاز از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و افزود: سال آینده تولید گاز کشور به بیش از ٢٦٠ میلیارد مترمکعب می‌رسد و این رقم تا پایان برنامه ششم توسعه به حدود ٤٠٠ میلیارد مترمکعب در سال بالغ می‌شود.


اکتشاف از محورهای اصلی صنعت نفت در تبلور اقتصاد مقاومتی

جوادی با بیان اینکه اکتشاف می‌تواند از محورهای اصلی صنعت نفت برای تبلور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد، ادامه داد: هدف‌گذاری‌های مناسب در حوزه اکتشاف، نگرش بلندمدت در این زمینه و بهره‌مندی بهینه از ظرفیت‌های موجود به‌ویژه در بخش منابع انسانی، می‌تواند به تحقق اهداف پیش‌رو کمک کند. معاون وزیر نفت، اکتشاف را دریچه توسعه صنعت نفت خواند و گفت: اگر فعالیت‌های اکتشافی در زمان مقرر و با برنامه‌ریزی منسجم اجرایی شود، افق روشن توسعه ترسیم و اقتصاد کشور از آن منتفع خواهد شد. به گفته وی، ذخایر هیدروکربوری بیشتر می‌تواند به افزایش تولید و در نتیجه توسعه زیرساخت‌های اقتصادی بینجامد و کشور را بیش از پیش برای ایستادن در برابر فشارهای بین‌المللی مقاوم سازد. جوادی، فعالیت در قالب مدل جدید قراردادهای صنعت نفت را نیز فرصت مناسبی برای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی و ارتقای توان و ظرفیت شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف از جمله اکتشاف عنوان کرد.