مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از شروع صادرات میعانات گازی این فازها تا دو هفته آینده به کره جنوبی خبرداد. حسن بویری در گفت‌وگو با «شانا» با اشاره به لغو تحریم‌ها و آزاد شدن ورود تجهیزات مورد نیاز پارس جنوبی گفت: طی دو هفته گذشته ٩٠ نماینده شرکت‌های خارجی وارد سایت شده و هم‌اکنون مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های خارجی زیادی برای ورود تجهیزات و کالاهایشان به پارس جنوبی اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: این امر سبب می‌شود تا روند اجرای فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تسریع شود. بویری همچنین از شروع صادرات میعانات گازی فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به کره جنوبی از دو هفته دیگر خبر داد و گفت: خوشبختانه پس از برجام، شرایط به حال طبیعی خود بازگشته است. مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت ٩٢ درصدی اجرای این طرح گفت:‌ حفاری ٢٢ حلقه باقیمانده این فازها نیز تا پایان امسال به پایان می‌رسد. وی با بیان این‌که در فازهای ١٧ و ١٨ باید ٤٤ حلقه چاه حفاری شود، تصریح کرد: در حال حاضر حفاری ٢٢ حلقه چاه به پایان رسیده و با صد درصد پیشرفت فیزیکی در مدار تولید هستند. بویری با بیان این‌که حفاری ٢٢ حلقه چاه باقیمانده از پیشرفت ٩٠ درصدی برخوردار است،‌ ادامه داد: تا انتهای امسال نیز حفاری چاه‌های باقیمانده به پایان می‌رسد.


۵فاز پارس جنوبی سال ٩٥ وارد مدار می‌شوند

در این رابط مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس از وارد مدار شدن فازهای 17، 18، ١٩، ٢٠ و ٢١ در سال ٩٥ خبر داد و گفت: با لغو تحریم‌ها تحویل کالاها و تجهیزات مورد نیاز پارس جنوبی سرعت می‌گیرد. به گزارش «شانا» علی‌اکبر شعبانپور با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی انجام شده فازهای ١٧ و١٨ سال آینده به‌صورت کامل در مدار تولید قرار می‌گیرند، اظهارکرد: همچنین طبق برنامه، فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ نیز در اولویت تکمیل و بهره برداری قرار دارند و در سال ٩٥ وارد مدار خواهند شد. وی با بیان اینکه طی 2 سال اخیر فازهای دارای اولویت (١٢، ١٥ و ١٦) در مدار تولید قرار گرفته‌اند، ادامه داد: فازهای ١٧ و ١٨ نیز در سال آینده به‌صورت کامل وارد مدار می‌شوند و بعد از فازهای ١٩ ، 20 و21 که در اولویت بهره برداری قرار دارند،فازهای ٢٢ تا ٢٤، ١٣ و ١٤ نیز در اولویت توسعه قرار خواهند گرفت. شعبانپور پیش از این گفته بود که در اولویت قرار گرفتن فازها به معنای تزریق اعتبار به دیگر فازهای پارس جنوبی نیست؛ زیرا طی 2 سال اخیر دیگر فازهای پارس جنوبی در مسیر رشد و تامین اعتبار قرار گرفته و این روند دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون فازهای ١٣، ٢٢ تا ٢٤ دارای چهار سکو هستند که دکل‌های حفاری مشغول حفاری آنها هستند، ادامه داد:‌ منتها یکی از مشکلات عمده ما بخش ساخت سکوهای این فازها که صدرا سازنده آنها بوده، است؛ زیرا بخش پالایشگاهی با اختلاف ٢٠ درصدی از ساخت سکوها پیش است. شعبانپور ادامه داد: با توجه به سختی کار در دریا، عقب ماندگی شرکت صدرا در ساخت این سکوها کمی نگران‌کننده است که امیدواریم این مشکل نیز حل و زنجیره تولید در این فازها نیز تکمیل شود. وی با اشاره به لغو تحریم‌ها به دنبال اجرای برجام ادامه داد: اعمال تحریم‌های سختگیرانه طی هشت سال اخیر سبب شد تا فاصله ایران با دیگر کشورها در زمینه فناوری‌ها و روش‌های نوین مدیریتی افزایش یابد که خوشبختانه این محدودیت‌ها از بین خواهد رفت. مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس ادامه داد: از سوی دیگر طی چندسال اخیر شرکت‌های خارجی برای همکاری با ایران با محدودیت‌های فراوانی مواجه بودند که با اجرای برجام این امکان برای شرکت‌ها میسر شده تا با آزادی عمل بیشتری به مبادله با ایران بپردازند. وی گفت: بدون شک با اجرای برجام، سرعت تحویل کالاها و هزینه‌ اجرای پروژه‌ها که در نتیجه تحریم افزایش یافته بود و همین طور ریسک شرکت‌های خارجی برای همکاری با ایران کاهش خواهد یافت.