یافته‌های جدید از شهر تاریخی «پمپی»

براساس یافته‌های جدید یکی از محققان دانشگاه لکستر انگلیس، جنبه‌های جدیدی از زندگی مردم شهر پمپی در ۱۹ قرن پیش مشخص شدند. به گزارش ایسنا، براساس نظرها و یافته‌های پنلپ آلیسن (Penelope Allison) از دانشگاه لکستر ‌باید جنبه‌های جدیدی از زندگی مردم شهر پمپی را در روم باستان مورد بررسی قرار داد.

به گفته او تاکنون بیشتر تحقیقات درباره این شهر تاریخی بر استفاده از فلزات گرانبها در اشیای کشف‌شده و ثروت ساکنان این شهر متمرکز شده است.

شهر باستانی پمپی که اکنون در کشور ایتالیا واقع شده است، در سال ۱۷۸۴ میلادی به‌طور تصادفی کشف شد. این شهر باستانی به‌واسطه فوران گدازه‌های آتشفشان وسوویوس (Vesuvius) در آگوست سال ۷۹ میلادی زیر خاکسترهای ناشی از این آتشفشان مدفون شد.

آلیسن به‌تازگی در جلد سوم کتاب خود درباره شهر پمپی به نکاتی جالب زندگی مردم این شهر باستانی پرداخته و ظرف‌های سفالی و فلزی موجود در آشپزخانه خانه‌های اشراف پمپی را بررسی کرده است.

او بر این باور است که مردم این شهر با وجود ثروتمند بودن و استفاده از ظرف‌ها و وسایل گرانبها، چندان به اصول زندگی تجملاتی پایبند نبوده‌اند، به‌طور مثال، در خانه‌های آنها اختلاف زیادی بین مکان زندگی خدمتکاران و بردگان با مکان زندگی اربابان وجود نداشته است.

آلسیون حدود ۲۰ سال از عمر خود را صرف تحقیق درباره خانه‌های شهر پمپی کرده و در این ۲۰ سال، حدود ۳۰ خانه را مورد بررسی دقیق قرار داده است. او در کاوش‌های خود در این خانه‌ها به اشیایی ارزشمند دست یافته و در تمام ۳۰ خانه‌ای که بررسی کرده، موفق به کشف ابزارآلات پزشکی و جراحی شده است.

او در این زمینه به گاردین گفت، در خانه‌های اشرافی این شهر باستانی، همواره یک پزشک زندگی می‌کرده است و این ابزارآلات به پزشک مخصوص هر خانه متعلق‌اند.

آلیسون همچنین با بررسی آشپزخانه‌های این خانه‌ها موفق به کشف تعدادی منقل متحرک شد که در قسمت زیرزمین آن، تعدادی ظرف تخت قرار گرفته بودند. به عقیده او غذا بعد از پخت، روی این منقل‌ها قرار می‌گرفته و سپس به قسمت‌های مختلف خانه حمل می‌شده است.

در خانه‌های اشراف پمپی برخلاف خانه‌های اشراف دیگر شهرهای روم باستان، هیچ آثاری از وجود میز و صندلی به‌چشم نمی‌خورد. بر این اساس، این‌طور به‌نظر می‌رسد که مردم این شهر هیچ‌گاه غذا را به‌صورت رسمی صرف نمی‌کرده‌اند. دیگر کشف جالب در این خانه‌ها، تعدادی سنگ ترازو است که از آن برای تعیین وزن کالاهای خریده‌شده استفاده می‌شده است. همچنین براساس شواهد به‌دست آمده، ساکنان این خانه‌ها مشخصات تمام کالاهای خریده‌شده مانند وزن و تاریخ خرید آنها را ثبت می‌کردند. آنها این روش را درباره کالاهایی که به خانه وارد می‌شدند نیز به‌کار می‌بردند.