سیاست دولت، گسترش عمودی و ممانعت از توسعه افقی شهرها است
اعطای تسهیلات بانکی و یارانه‌ها، ساماندهی عوارض پروانه ساخت، ساماندهی بنگاه‌های معاملات مسکن، بیمه کارگران و برنامه‌ریزی در تولید مصالح، بخشی از موارد لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن است.

به گزارش ایسنا، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی، افزود: لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن لایحه‌ای جامع و کامل است که در آن همه ابعاد کمی و کیفی تولید و عرضه مسکن دیده شده است.
وی ادامه داد: این لایحه برخورد برنامه‌ای دولت و مجلس را به برنامه‌ریزان کشور در موضوع مسکن نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران، سازندگان مسکن، مجتمع‌سازان و مردم خیال‌شان راحت خواهد شد که یک قانون محکمی در کشور تدوین شده است تا بتواند بر اساس آن کار کنند.
وزیر مسکن و شهرسازی با بیان این که ما باید یک برنامه درازمدت در مورد مسکن داشته باشیم، ادامه داد: در این لایحه برای بخش تولید مسکن، بر حمایت از تامین مسکن کم‌درآمدها در قالب مسکن اجاره‌ای یا زمین اجاره‌ای تاکید شده است.
او ادامه داد: حمایت از نهادهای حمایتی در تامین مسکن اعضای تحت پوشش خیران مسکن‌ساز و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش مسکن از دیگر محورهای این لایحه است.
سعیدی‌کیا اظهار کرد: حمایت از تولید مسکن صنعتی و فناوری‌های نوین، حمایت از تولید مسکن در بافت‌های فرسوده شهرها، حمایت از تامین مسکن توسط تعاونی‌ها و نوسازی مسکن روستایی نیز در این لایحه مورد تاکید قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در لایحه و در بخش افزایش کیفیت مسکن، بر رعایت مقررات فنی و ملی در ساخت‌وسازها، حمایت بیمه، کیفیت در ساخت‌وسازها، تامین نیروهای کارگر ماهر و توجه به معماری ایران اسلامی تاکید شده است.
سعیدی‌کیا عنوان کرد: اعطای تسهیلات بانکی و یارانه‌ها، ساماندهی عوارض پروانه ساخت، ساماندهی بنگاه‌های معاملات مسکن، بیمه کارگران و برنامه‌ریزی در تولید مصالح نیز از دیگر موارد این لایحه است. وزیر مسکن و شهرسازی به وجود ۵/۱۷‌میلیون خانوار در کشور اشاره کرد و گفت: ۱۶‌میلیون خانه در کشور وجود دارد، یعنی ۵/۱‌میلیون خانه در کشور کم داریم. او به آمار ازدواج در کشور تاکید کرد و گفت: سالانه ۷۰۰هزار ازدواج در کشور اتفاق می‌افتد که در طول ۱۰ سال آینده حدود ۹‌میلیون ازدواج انجام می‌شود. سعیدی‌کیا همچنین به آمار ساخت‌وساز توسط این وزارتخانه در کشور نیز اشاره و تصریح کرد: پیش‌بینی شده است که هر ساله ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود که ۲۰۰ تا ۳۰۰‌هزار واحد آن در روستاها ساخته می‌شود. به گفته وی، بخش عمده قیمت مسکن را قیمت زمین تشکیل می‌دهد که دولت سعی کرده است با تامین زمین اجاره‌ای قیمت زمین را حذف کند. وی ادامه داد: سیاست دولت، گسترش عمودی ساخت‌وسازها و ممانعت از توسعه افقی شهرها است و تامین مسکن در همه استان‌ها در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. وزیر مسکن و شهرسازی به بیان عملکرد وزارت مسکن و شهرسازی در ساخت‌وسازها اشاره و اظهار کرد: در پنج ماه گذشته به میزان ساخت ۵۰۰هزار واحد مسکونی در سطح کشور زمین در اختیار تعاونی‌ها قرار گرفت. وی ادامه داد: در مورد واحدهای مسکونی استیجاری نیز ۸ تا ۱۰‌هزار مسکن اجاره‌ای ساخته شد. سعیدی‌کیا در مورد اعطای وام‌های ساخت مسکن گفت: در سال‌جاری ۱۰‌هزار میلیارد تومان وام برای انجام طرح‌های روستایی و طرح‌های شهری تامین شده است که برای ۳۰۰‌هزار واحد مسکونی روستایی و ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی شهری کفایت می‌کند. این وام برای مسکن ایثارگران و صنعتی‌سازی واحدهای مسکونی نیز پیش‌بینی شده است. سعیدی‌کیا خاطر‌نشان کرد: در واگذاری زمین‌ها، آماده‌سازی‌هایی شروع شده است. پی‌سازی‌های ساخت مسکن نیز از آبان ماه آغاز می‌شود. او همچنین از انجام تفاهم‌های لازم با بانک‌های عامل خبر داد و گفت: در این زمینه با ۶ بانک عامل تفاهم‌های لازم انجام و دستورالعمل تهیه شده است. وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: هم‌اکنون یک دستورالعمل مشترک با یک بانک امضا شده است که به استان‌ها ابلاغ شده و وام‌های آماده‌سازی از این هفته قابل پرداخت است که دولت برای آماده‌سازی یک‌میلیون تومان و برای ساخت‌وساز ۱۴‌میلیون تومان وام پرداخت می‌کند. سعیدی‌کیا بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای انجام این طرح تاکید و تصریح کرد: تاکنون با سه سرمایه‌گذار خارجی برای مشارکت در ساخت‌وساز مسکن قرارداد منعقد شده است که دو سرمایه‌گذار مالزیایی و یک سرمایه‌گذار ایتالیایی هستند. او در پایان یادآور شد: مجلس در چند سال اخیر در مورد مسکن بحث و کار بسیار زیادی کرده و آن قدر به موضوع مسکن علاقه‌مند است که می‌خواهد به عمق موضوع برسد.