گروه بنگاه‌های اقتصادی: تکنیک‌های نوین مدیریت فروش در دوره رکود در همایشی با حضور مدیر اسبق فروش شرکت «یاهو» در خاورمیانه و برخی کارشناسان حوزه مدیریت در تهران برگزار شد. یحیی علوی، کارشناس حوزه اقتصاد و مدیر اسبق دفتر فروش شرکت «یاهو» در خاورمیانه در این همایش با بیان اینکه ایرانیان از ابتدا بازرگانان خوبی بوده‌اند، ضعف اقتصاد ایران را در حوزه تولید خواند و گفت: بررسی دوره‌های ریاست‌جمهوری سه رئیس‌جمهوری گذشته نشان می‌دهد که ما به هیچ وجه در حوزه تولید موفق نبوده‌ایم ولی بازرگانان خوبی هستیم.

وی به لزوم یادگیری مهارت‌های کسب‌وکار و فروش اشاره کرد و گفت: در کشور ما یکی از مشکلات مهم عدم توانایی در کسب است زیرا کار وجود دارد ولی توانایی کسب در حد پایینی قرار دارد.

وی به آمار تکان‌دهنده وزارت کار اشاره کرد و گفت: طبق آمار وزارت کار ۸۰ درصد کسب‌وکارهای جوان در ۳ سال نخست و مابقی در ۵ سال نخست با شکست رو به شده‌اند که این نشان‌دهنده عدم وجود مهارت در کسب است. این کارشناس حوزه مدیریت با بیان اینکه شرایط امروز بازار تغییر کرده است، تصریح کرد: در گذشته میان مشاغل دانش بنیان و مهارتی تفاوت وجود داشت و مشاغل دانش بنیان جایگاه بالاتری داشت، ولی امروز مشاغل مهارتی حرف اول را می‌زنند. وی مقاومت‌کنندگان در برابر تغییر را بزرگ‌ترین بازندگان عرصه فروش دانست و بیان کرد: مقاومان عرصه فروش بزرگ‌ترین بازندگان این عرصه هستند و باید برای جلوگیری از این شکست انعطاف پیشه کنند.علوی تفاوت امروز بازار کسب‌وکار نسبت به گذشته را افزایش سرعت و کسب دانست و تصریح کرد: در بازار امروز باید سرعت خود را نسبت به گذشته افزایش دهیم که این مساله بسیار مهم و تعیین‌کننده است.وی استعداد و توانایی مذاکره را نیز از عناصر مهم فروش دانست و گفت: برای کسب موفقیت در حوزه فروش باید استعداد و توانایی مذاکره داشته باشیم و این مساله با تمرین حاصل خواهد شد.این مدرس حوزه مدیریت در ادامه با بیان اینکه اعتماد برای مشتری ساختنی است، ادامه داد: اعتمادی که برای مشتری کسب می‌شود، ساختنی است و فروشنده باید طوری رفتار کند که این اعتماد به خوبی نهادینه شود.علوی با اشاره به بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ گفت: جهان در دهه‌های اخیر بارها شاهد بحران اقتصادی بوده است، اما در سال ۲۰۰۸ این وضعیت تشدید شد و حتی دوره‌های مدیریتی MBA و DBA هم کارساز نشد. وی اظهارکرد: اولین شاخص بحران اقتصادی کاهش تولید ناخالص ملی یا GNP یا تولید بخش خصوصی است. علوی اضافه کرد: بعد از کاهش تولید ناخالص ملی شاخصه‌های بعدی افزایش نرخ بیکاری و نقدینگی و همچنین کاهش TMS یعنی تعداد مشتریان برای فروش است.

وی در پایان با بیان اینکه اقتصاد کشور وارد شرایط جدیدی شده است، یادآور شد: در شرایط جدید اقتصاد کشور تعهد به ارقام (SMARTER)، چالاکی در موج‌سواری (FASTER) و تاثیرپذیری بیشتر (MORE EFFECTIVE) از مهم‌ترین اهرم‌های موفقیت شرایط اقتصادی جدید است.