آیا امروزه نیز همکاری کلید موفقیت است؟

مترجم: نفیسه هاشم‌خانی «همکاری» واژه‌ای است که استفاده از آن سابقه‌ای دیرینه دارد و جزئی مهم در اصطلاحات تخصصی کسب‌و‌کار محسوب می‌شود اما آیا کاربرد عملی و ارزش‌های ناشی از آن درحال ناپدید شدن است؟ این نوشته مربوط به اندرو فیلر۴، موسس و مدیرعامل شرکت تولیدکننده ابزارهای کمکی کسب‌وکار آنلاین Wrike است. این محصول یک پلت‌فرم مدیریت پروژه آنلاین است که باعث سرعت بخشیدن و افزایش بهره‌وری در همکاری میان کارکنان به‌ویژه میان تیم‌هایی با اعضای جدا از هم می‌شود. این پلت‌فرم تیم‌ها را قادر به برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی، بحث و پیگیری پیشرفت کارها در لحظه وقوع آنها می‌کند. وی کار خود را این‌گونه شرح می‌دهد:

هشت سال قبل با یک مشکل عمده مواجه بودم. چگونه می‌توانستم تیمی را که به‌لحاظ جغرافیایی پراکنده بودند به‌گونه‌ای مدیریت کنم که همکاری موثرتری داشته‌باشند؟ ما گروه بزرگی از برنامه‌نویسان دور از هم بودیم و به ابزاری برای مدیریت پروژه‌ها و افزایش بازده همکاری میان خود نیاز داشتیم. و هیچ ابزار آماده‌ای که انعطاف‌پذیری کافی برای استفاده ما داشته‌باشد وجود نداشت، در آن زمان بود که تصمیم به ساختن Wrike گرفتم و از آنجا بود که اشتیاق من به فعالیت در حوزه «همکاری» متولد شد. یکسال بعد تازه مطبوعات شروع به صحبت درمورد چیزی کرد که ما قبلا از آن استفاده می‌کردیم و برای آن از کلمات شیکی مانند همکاری، برونسپاری و جمع‌سپاری استفاده کردند. کتاب‌هایی مانند Wikinomics و Wisdom of Crowds باعث شد ایده‌های مطرح شده در این حوزه کاملا عامه‌پسند شوند و پروژه‌هایی مانند لینوکس OS، ویکی‌پدیا و یوتیوب قدرت این ایده‌ها را در عمل اثبات کرد.

پس از چندی همکاری موثر میان کارمندان دور از هم نه‌تنها کاملا امکان‌پذیر شد بلکه پیشرفت در این حوزه به چشم‌اندازی با شکوه برای آینده تبدیل شد. و طرفداران این مبحث به عنوان منابعی رایگان و ارزشمند از اندیشه و محتوا محسوب می‌شدند که منجر به افزایش سرعت در تصمیم‌گیری و به مفهوم عام نوآوری در کسب‌و‌کار شد.

اما زمانی‌که این مفاهیم به جریان اصلی کسب‌و‌کارها راه یافت نوشته‌ها و صحبت در مورد آن روز به روز کاهش یافته و تبلیغات در این حوزه پایان یافت و باعث شد این سوال پیش بیاید که آیا خرد جمعی، جمع‌سپاری و همکاری هنوز هم جزئی مهم در جریان ایجاد یک کسب‌و‌کار یا فعالیت محسوب می‌شود یا خیر؟

سرمایه‌گذاری جمعی

یکی از زمینه‌هایی که به نظر من «همکاری» در آن بسیار قوی اعمال می‌شود عرصه «سرمایه‌گذاری جمعی» است، ظهور سایت‌هایی مانند کیک‌استارتر، Indiegogo و RocketHub باعث شده که کارآفرینان بسیار راحت‌تر بتوانند به منابع مالی مورد نیاز خود برای پروژه‌هایشان دست‌یابند، به‌علاوه این سایت‌ها زمینه‌ای را فراهم کرده‌اند که این افراد بتوانند به‌صورت مستقیم از مشتریان درمورد خدمات خود بازخورد گیرند.

موفق‌ترین پروژه‌های موجود در سایت کیک‌استارتر آن‌هایی هستند که آفرینندگان‌شان با انبوه مردم همکاری می‌کنند یعنی از طریق سایت، ایده‌های خود را با مشتریان مبادله می‌کنند و از نظرات آنها برای بهبود محصول و یافتن یا گسترش جامعه هدف برای فروش محصول خود استفاده می‌کنند.

برای مثال من به‌تازگی از بازی «لاک‌پشت‌های روبات»۵ در سایت کیک‌استارتر حمایت مادی کردم، این بازی از قالب بازی و سرگرمی و کارت‌های رنگارنگ برای آموزش اصول برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان استفاده می‌کند.

این بازی توانست تنها پس از پنج ساعت حضور آنلاین خود در این سایت به میزان هزینه خود یعنی ۲۵ هزار دلار حمایت مالی کسب کند، در واقع این پروژه در نهایت توانست ۶۳۱ هزار دلار از ۱۳ هزار حامی دریافت کند.

اگرچه دیگر کارآفرینان ممکن است تنها به میزان هزینه‌های خود حمایت مالی دریافت کنند، اما تولیدکننده این بازی از بازخورد مشتریان در این سایت برای ارتقای خط تولیدات خود استفاده کرد.

تولید محصولات تنها زمینه‌ای نیست که سرمایه‌گذاری جمعی در آن موثر است، برخی افراد به حمایت مالی از افراد جوان می‌پردازند نه برای ایده‌ها یا پروژه‌های آنها، بلکه برای آینده آنها، یعنی به‌ازای پولی که اعضای سایت در سنین پایین‌تر دریافت می‌کنند در آینده باید به مدت پنج تا ۱۰ سال بخش کوچکی از درآمد خود را به حامیان مالی خود اختصاص دهند. سایت Upstart.com در این حوزه فعالیت می‌کند.

بهره‌برداری از خرد جمعی

کسب‌و‌کارها به‌خوبی توانسته‌اند از خرد جمعی برای ارتقای خلاقیت و تخصص خود استفاده کنند که ممکن است با تکیه بر نیرو‌های کار داخلی خود نتوانند به آن دست‌یابند. عبارت «نوآوری باز ۶» در این زمینه استفاده می‌شود یعنی استفاده از منابع خارجی نوآوری مانند مشتریان، حامیان نام تجاری، دانشگاه‌ها و حتی رقبا.

امروزه تعداد قابل توجهی از شرکت‌های چندملیتی با استفاده از «نوآوری باز» به جمع‌آوری ایده‌های درخشان برای کسب‌و‌کار خود پرداخته‌اند. ideaconnection.com و MyStarbucksIdea.com از جمله سایت‌های فعال در این حوزه هستند.

حتی مکالمه مداوم ما با مشتریان Wrike از کانال‌های مختلف ارتباطی مثالی از نوآوری باز است و بسیاری از ویژگی‌های جدیدی که بعدها به این محصول اضافه شد تحت تاثیر پیشنهادهایی بود که از مشتریان خود دریافت می‌کردیم.

همکاری با انبوه مردم

دنیای موسیقی جایی است که عملا همکاری در همه بخش‌های آن موجود است. نه‌تنها میان نوازندگان و خوانندگانی که از سایر همکاران در این حوزه دعوت می‌کنند تا یک قطعه را با همکاری هم اجرا کنند، بلکه میان هنرمندان و طرفدارانشان.

برای مثال جوامع مبتنی بر وب مانند Indaba و Tlenthous به‌طور منظم به اجرای مسابقات ریمیکس می‌پردازند که توسط هنرمندان مشهور حمایت مالی می‌شود. در این مسابقات نوازندگان آماتور داوطلب با استفاده از امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد ریمیکسی از آهنگ‌های یک هنرمند را می‌سازند و در نهایت هنرمندی که حامی مسابقه است ریمیکس برنده را از میان صدها شرکت‌کننده انتخاب کرده و در آلبوم خود استفاده می‌کند یا به برنده جایزه می‌دهد.

چاپگرهای۷ وسیله‌هایی هستند که با استفاده از آنها می‌توانید از عکس‌هایی که در کامپیوتر خود دارید، نمونه سه‌بعدی واقعی بسازید.

امروزه مدل‌سازی سه‌بعدی در رشته‌های گوناگونی همچون قطعه‌سازی، معماری، طراحی صنعتی، روباتیک، صنایع هوافضا و... کاری رایج است و از جمله مهم‌ترین حوزه‌هایی است که «همکاری» در آن روزانه اتفاق می‌افتد.

چاپ سه‌بعدی۷ به‌عنوان یک تکنولوژی خطرناک محسوب می‌شود که باید تحت قانون‌گذاری شدید قرار گیرد زیرا ازطرفی امکان ایجاد سلاح‌های گرم پلاستیکی را فراهم می‌کند و از طرفی به‌عنوان انقلابی در ساخت نیز محسوب می‌شود، زیرا امکان تولید ارزان‌قیمت ابزارهای پزشکی مانند پروتزهای روباتیک را فراهم کرده که پیش از این تولید آنها بسیار گران‌قیمت بود.

اما فعالیت واقعی در این حوزه پیش از اینکه به عمل چاپ‌سه‌بعدی وابسته باشد، متکی بر جوامع علاقه‌مند به این حوزه است که تجارب خود را بایکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این افراد با به‌اشتراک‌گذاری، ویرایش و بحث درمورد نقشه‌های دیجیتال برای تولید کالاهای سه‌بعدی، به ایجاد یک فرهنگ کامل از همکاری در این حوزه پرداخته‌اند.

نمونه‌های بسیار دیگری از سایت‌ها وجود دارد که براساس محتوای تولید‌شده توسط کاربران خود گذران زندگی می‌کنند که در بالا تنها به نمونه‌هایی از آنها اشاره شد.

چرا همکاری برای پیشرفت ضروری است؟

برای پاسخ به این سوال این‌گونه آغاز می‌کنم که آیا اصلا همکاری برای ترقی لازم است یا نه؟ بله و در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر. عدم جار‌و‌جنجال تبلیغاتی اخیر درزمینه همکاری نشان می‌دهد که این مفهوم در فلسفه کاری بسیاری از سازمان‌ها جای گرفته و اگر شما هنوز این روند را درپیش نگرفته‌اید هرچه سریع‌تر باید تغییرات لازم را اعمال کنید. این باید بخشی جدایی‌ناپذیر از دی‌ان‌ای هر شرکتی برای زنده ماندن و رشد باشد که دو دلیل برای این ضرورت مطرح شده:

بهره‌وری سازمان افزایش می‌یابد

۱- با اعمال همکاری در داخل سازمان از طریق ابزارهای اجتماعی رسانه‌ای، ویدئو کنفرانس یا ویکی- یک اپلیکیشن مبتنی بر وب است که به مردم اجازه می‌دهد به افزودن، تغییر با حذف مفاهیم در همکاری با دیگران بپردازند، کمک بگیرید.

جای تعجب نیست که استفاده از ابزارهای رسانه جمعی برای ارتباط داخلی در یک تیم منجر به یافتن دیدگاه‌های مشترک در زمینه کاری تیم شود.

۲- با همکاری خارج از سازمان با مشتریان، شرکا و فروشندگان از طریق انجمن‌های کاربری، نظرات مطرح در وبلاگ‌ها، توییتر، فیس‌بوک، شرکت در وب کنفرانس‌ها و سایت‌های میت‌آپ‌۸ بازخورد‌هایی را جمع‌آوری می‌کنید که منجر به افزایش نوآوری در کسب‌و‌کار شما می‌شود.در Wrike بازخورد از مشتریان مستقیما بر ویژگی‌هایی که ما برای نرم‌افزار مدیریت پروژه خود ارائه می‌دهیم تاثیر می‌گذارد. مشتریان صریحا بیان می‌کنند به چه نوع پیشرفتی در نرم‌افزار نیاز دارند و این همکاری به‌طور مداوم باعث بهبود محصول ما می‌شود.

پاورقی:

۱- Collaboration

۲- Crowdsourcing: جمع‌سپاری نوعی برون‌سپاری است ولی نه به شرکت‌ها یا سازمان‌های خاص، بلکه به افرادی وسیع از طریق فراخوان عمومی که اغلب اینترنت است.

۳- crowdfunding

۴- Andrew Filev

۵- Robot Turtles

۶- open innovation

۷- D printing

۸- Meetup سایت‌های که درآن محل سکونت و حوزه علاقه‌مندی خود را وارد کرده و سایت کمک می‌کند که مکان و زمان مناسبی تنظم شود تا بتوانید با گروهی از اعضای دیگر سایت که علاقه‌مندی مشترکی با شما دارند ملاقات کنید.