امپراتور کارآفرینی (1)

نویسنده: پیتر جونز

مترجم: غلامرضا کیامهر

پیتر جونز، یکی از ثروتمندترین و معروف‌ترین کارآفرینان انگلیسی است. او عملا نشان داده که اگر انسان اراده کند و خط فکری روشن داشته باشد، می‌تواند رویاها و ایده‌آل‌های بزرگ خود را به واقعیت تبدیل کند. از دیدگاه پیتر جونز بهره‌گیری از قوه تخیل، تمرکز روی هدف، داشتن عزم جزم و خط فکری روشن و مشخص از عوامل اصلی کسب موفقیت در کسب‌و‌کار و کارآفرینی است. پیتر جونز در کتاب خود که از این پس ترجمه آن به صورت پاورقی در صفحه مدیران دنیای اقتصاد به چاپ خواهد رسید، با زبانی ساده و قابل‌درک و دریافت برای همه به رمزگشایی درباره راه و روش‌هایی که به پیروی از آنها توانسته به قله‌های موفقیت دست یابد، می‌پردازد.پیتر جونز، به گفته خودش در بسیاری از حوزه‌های کسب‌و‌کار سرمایه‌گذاری کرده طعم تلخ شکست را چشیده، دوباره از جا برخاسته و پیروز شده و باز به قول خودش از هیچ به همه چیز رسیده است. او اهل موعظه و پند و اندرز نیست، بلکه راه‌هایی را که خود در عرصه کسب‌و‌کار و کارآفرینی پیموده و به نتیجه رسیده صادقانه به خوانندگان کتابش نشان می‌دهد.

پیتر جونز از معدود کارآفرینان کلان ثروتمند tycoon روزگار ماست که سخت به تاثیر رسانه‌ها در موفقیت کارآفرینان اعتقاد دارد و تحت‌تاثیر چنین اعتقادی بوده که سال‌ها است که در پانل برنامه بسیار پرطرفدار شبکه ۲ تلویزیون بی.بی.سی به نام لانه (کنام) اژدها (DRAGON DEN) عضویت دارد و برنامه پرطرفدار دیگری به نام غول ثروت (tycoon) را با هدف دل و جرات دادن به جوانان جویای نام در کسب‌و‌کار و ایجاد انگیزه کارآفرینی در آنها در شبکه تلویزیونی (ITV) انگلیس بنیان نهاده و خود شخصا اجرای برنامه را بر عهده دارد.

او به این هم اکتفا نکرده و به منظور افزایش محبوبیت اجتماعی خود در سال ۲۰۰۶ با جسارتی تحسین‌برانگیز اقدام به تاسیس شبکه تلویزیونی اختصاصی خود به نام تلویزیون پیتر جونز (PETER JONE, TV) کرد که نخستین مجموعه ساخته شده در این شبکه تلویزیونی به نام (American Inventor) چنان مورد توجه شبکه بزرگ تلویزیونی (ABC) آمریکا قرار گرفت که اقدام به خرید و پخش آن مجموعه تلویزیونی از پیتر جونز کرد. پس از آن هم تعداد دیگری از شبکه‌های تلویزیونی کشورهای جهان از جمله روسیه و فرانسه نیز اقدام به خرید و پخش آن مجموعه تلویزیونی که چاشنی کار و کارآفرینی داشت، ‌کردند.پیتر جونز در سال ۲۰۰۷ یک قرارداد چند میلیون پوندی در زمینه تهیه و اجرای مجموعه معروف تلویزیونی (tycoon) را با شبکه تلویزیونی (ITV) به امضا رساند که پخش آن مجموعه تا به امروز ادامه دارد و نام کتاب حاضر هم اقتباسی است از نام آن مجموعه و موضوعات مطرح‌شده در آن یک نکته بسیار شگفت‌انگیز درباره شخصیت پیتر جونز است که خود نیز در کتابش به آن اذعان کرده است. بیگانگی محض او با کتاب‌های مربوط به حوزه تجارت و کسب‌و‌کار است. او می‌گوید با آن که دوستان و دوستدارانش تعداد زیادی از این نوع کتاب‌ها را به او هدیه داده‌اند، اما او هرگز فرصت مطالعه حتی یکی از آن کتاب‌ها را پیدا نکرده است. پیتر جونز را می‌توان یک چهره استثنایی در میان جامعه کارآفرینی جهان امروز دانست که توانسته است خود را به الگو و سرمشقی برای همه کارآفرینان و کسانی که میل به درخشیدن در حوزه کارآفرینی دارند،

مبدل سازد. بزرگ‌ترین دغدغه فکری پیتر جونز ایجاد یک تحول اساسی در اذهان توده‌های مردم نسبت به کسب‌و‌کار و مقوله‌ای به نام کارآفرین است. او برای رسیدن به هدف از ظرفیت تاثیرگذاری رسانه تلویزیون بهره زیادی برده است.پیتر جونز در برنامه‌های گوناگون تلویزیونی خود همواره تلاش زیادی برای کشاندن پای تعداد هرچه بیشتری از مردم به حوزه‌های کسب‌و‌کار به خرج داده و بر این عقیده خود تاکید ورزیده که هنر کارآفرینی در انحصار افرادی خاص نیست.او در تداوم این تلاش‌های رسانه‌ای، اقدام به تاسیس یک آکادمی کارآفرینی در انگلیس کرده است. در این آکادمی افراد می‌توانند مهارت‌های کاری و راه‌های تقویت اعتماد به نفس خود برای تبدیل شدن به کارآفرینان موفق را فرا بگیرند.

کودک کارآفرین

پیتر جونز از همان اوان کودکی علاقه و عشق سرشار خود را به کسب‌و‌کار و کارآفرینی بروز داد. او در سنین کودکی رویای تاسیس شرکت‌های بزرگ با سرمایه چندین میلیون پوندی را در سر می‌پروراند و هر زمان که در دفتر کار پدرش روی صندلی چرمی گردان او می‌نشست، خود را در مقام مدیرعاملی شرکت پدرش می‌انگاشته.پیتر جونز تحت‌تاثیر همین عشق و علاقه به کارآفرینی بود که توانست در شانزده سالگی در آزمون سرمربی‌گری انجمن تنیس روی چمن انگلیس کسب موفقیت کند و در هفده سالگی به تاسیس نخستین شرکت اختصاصی خود که در واقع یک آکادمی ورزش تنیس بود بپردازد و شروع به کسب درآمد از این رهگذر کند. او در ۱۹ سالگی کسب‌وکار جدیدی را در زمینه تهیه و فروش کامپیوتر و خدمات مرتبط با آن را راه‌اندازی کرد و زمانی که تنها ۳۵ سال داشت صاحب یک شرکت بزرگ تجاری با سرمایه ۲۰۰ میلیون پوند بود. در حال حاضر او مالکیت سهام و مدیریت چندین شرکت بزرگ تجاری و خدماتی از موزه مخابرات گرفته تا موسسات چاپ و نشر و رسانه‌ای و املاک و مستغلات را در اختیار دارد. پیتر جونز نه تنها یک چهره فوق‌العاده موفق در کسب‌وکار و کارآفرینی است که پدر پنج فرزند نیز هست و با خانواده‌اش در منطقه اعیان‌نشین ساری SURREY حومه لندن زندگی می‌کند.

این پاورقی از این پس در روزهای زوج چاپ خواهد شد