مالزی

کوشان غلامی

بخش اول

مالزی یکی از توسعه یافته‌ترین کشورهای آسیای جنوب شرقی از نظر اقتصادی است که در عین حال از تنوع فرهنگی زیادی برخوردار است. این کشور از دو خشکی مجزا از هم تشکیل شده است که شبه جزیره مالی و بورنئو خوانده می‌شوند. پایتخت آن کوالالامپور است، اما وزارتخانه‌ها و مراکز اداری آن در شهر تازه تاسیس پوتراجایا مستقر هستند.

این کشور با کشورهای تایلند، اندونزی، سنگاپور، برونئی و فیلیپین همسایه است. این کشور در نزدیکی خط استوا واقع شده است به همین دلیل آب و هوای استوایی بر آن حاکم بوده و پوشیده از جنگل‌های انبوه است.

مالزی در گذشته جزو قلمرو امپراتوری بریتانیا محسوب می‌شد. کشور فدراتیو مالزی استقلال خود را در ۳۱ ماه آگوست سال ۱۹۵۷ میلادی به دست آورد.

مالزی در سال‌های اخیر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است که سبب شده این کشور در زمره کشورهای صنعتی جهان دسته بندی شود.

این کشور یکی از اعضای اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن) و همچنین عضو سازمان ملل متحد است.

نام مالزی برای این کشور زمانی انتخاب شد که حکومت فدراتیوی از مجموعه کشورهای آن منطقه شامل سنگاپور، برونئی شمالی و ساراواک در سال ۱۹۶۳ تشکیل شد.

فیلیپینی‌ها در آن دوران تلاش کردند نام مالزی که برآمده از نام قوم مالی است را بر کشور خود بگذارند اما پیش از آنکه آنها بتوانند کاری انجام دهند، مالزی نام خود را ثبت کرد.

آمارکلی کشورمالزی

مساحت: ۳۲۹۸۴۷کیلو مترمربع (رتبه ۶۶ در میان کشورهای جهان)

جمعیت: ۲۷میلیون و ۶۰۰ هزار نفر(رتبه ۴۴ در میان کشورهای جهان)

تراکم جمعیت: ۸۴ نفر در کیلومتر مربع (رتبه ۱۱۴ درمیان کشورهای جهان)

امید به زندگی: مردان ۷۴سال-زنان ۷۶ سال

درصد افراد باسواد: ۸۹ درصد

آماراقتصادی

واحدپول: رینگیت

تولید ناخالص ملی: ۲۴۸ میلیارد دلار-سرانه ۸۶۲۴ دلار

اشتغال: کشاورزی ۱۴ درصد-صنعت ۲۹ درصد - خدمات۵۳ درصد- بیکار۴ درصد

صادرات عمده: لوازم الکترونیکی- ماشین‌آلات الکتریکی- گاز و محصولات نفتی- مواد شیمیایی- انواع منسوجات و کفش -روغن نخل

مقاصد صادرات: آمریکا۱۹ درصد-سنگاپور ۱۵ درصد - ژاپن ۱۰ درصد - چین ۷ درصد - هنگ کنگ۶ درصد

واردات عمده: کالاهای واسطه - کالاهای سرمایه‌ای - حامل‌های انرژی - تجهیزات حمل و نقل - مواد مصرفی

منابع واردات:ژاپن ۱۶ درصد - آمریکا ۱۵ درصد - سنگاپور۱۱ درصد- چین۱۰ درصد - تایلند۶ درصد

جهان به دیده احترام به کشور مالزی نگاه می‌کند. مالزی یکی از ثروتمندترین کشورهای آسیایی است که به ثبات سیاسی و رشد سریع اقتصادی اشتهار دارد و در آستانه ورود به شمار کشورهای کاملا توسعه یافته قرار دارد.

مالزی همچنین محل تاسیس شاهراه جهانی فناوری اطلاعات چند رسانه ای به شمار می‌آید. کوالالامپور، مرکز مالزی، یکی از پایتخت‌های مدرن جهان است.

مالزی از شبه جزیره‌ای در غرب و جزیره ای در شرق تشکیل شده است. یکی از کشورهای مسلمان در جنوب شرق آسیا است و در صنایع الکترونیک و خودرو در حال پیشرفت است. وجود سنگاپور و هنگ کنگ قطب‌های بزرگ اقتصادی، ژاپن دومین کشور صنعتی دنیا، چین غول صادرات ارزان قیمت، هند و استرالیا در اطراف این کشور، تنوع خاصی در نژاد و زبان ساکنان مقیم این سرزمین بوجود آورده است. ۵۶ درصد مردم مالزی از نژاد مالائی، ۳۰ درصد چینی، ۸ درصد هندی و مابقی از نژادهای دیگر هستند. تعداد نژادها و فرهنگ‌ها در مالزی به یکی از جاذبه های این کشور تبدیل شده است.

فرهنگ کسب‌وکار در مالزی

دراین هفته که به بررسی مجزای کشور مالزی اختصاص داده شده است، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب و کار این کشور ارائه می‌شود که می‌تواند یاریگر شما در تعامل موثرتر بامشتریان وشرکای مالزیایی باشد. هرچند هرکدام از زیر رده‌ها بر یک زمینه خاص در فرهنگ کسب‌وکار در مالزی تمرکز دارد، پیشنهاد می‌شود این بخش‌ها به ترتیب چاپ مورد بررسی قرارگیرند. ممکن است پس از مطالعه این بخش پیرامون فرهنگ کسب‌وکار مالزی، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آنها سروکار دارید، احساس نیاز کنید. در آینده نزدیک این کشورها نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.