فرانسه

کوشان غلامی

بخش اول

فرانسه با عنوان رسمی‌جمهوری فرانسه، بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی است. فرانسه از لحاظ وسعت سومین کشور اروپا است و فقط روسیه و اوکراین از‌ این کشور وسیع‌ترند.‌این کشور با بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس،‌ ایتالیا، موناکو، آندورا و اسپانیا مرز زمینی مشترک دارد.

فرانسه یکی از اعضای موسس اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است.‌این کشور همچنین عضو گروه G۸ و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و دارای حق وتو است. فرانسه یک کشور دارای سلاح هسته‌ای است.

آمار کلی کشور فرانسه

مساحت: ۶۷۴۸۴۳ کیلومتر مربع (رتبه ۴۱ در میان کشورهای جهان)

جمعیت: ۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر (رتبه ۲۰ در میان کشورهای جهان)

تراکم جمعیت: ۱۱۶ نفر در کیلومتر مربع (رتبه ۸۹ در میان کشورهای جهان)

امید به زندگی: مردان ۷۷ سال - زنان ۸۴ سال

درصد افراد باسواد: ۹۹ درصد

میزان طلاق در ۱۰۰۰ نفر: ۱/۸ نفر

آمار اقتصادی

واحد پول: یورو

تولید ناخالص ملی: ۲۱۴۵ میلیارد دلار - سرانه ۳۴۰۷۷ دلار

اشتغال: کشاورزی ۲ درصد - صنعت ۲۴ درصد - خدمات ۶۴ درصد - بیکار ۱۰ درصد

صادرات عمده: کالاهای واسطه - کالاهای سرمایه‌ای - وسایل نقلیه موتوری و تجهیزات حمل و نقل - مواد مصرفی- خوراکی و آشامیدنی

مقاصد صادرات: آلمان ۱۵ درصد - اسپانیا ۱۰ درصد - انگلستان ۹ درصد -‌ایتالیا ۹ درصد - بلژیک ۸ درصد - سایر کشورهای اتحادیه اروپا ۱۴ درصد

واردات عمده: محصولات مهندسی - وسایل حمل و نقل

- حامل‌های انرژی - مواد غذایی و معدنی

منابع واردات: آلمان ۱۷ درصد - ‌ایتالیا ۹ درصد - اسپانیا ۸ درصد - بلژیک ۸ درصد - انگلستان ۷ درصد - سایر کشورهای اتحادیه اروپا ۲۰ درصد

مساحت کشور فرانسه برابر با ۶۷۰۰۰۰ کیلومتر مربع بوده که یک سوم وسعت ایران می‌باشد. ‌این کشور منطقه دریایی وسیعی را در اختیار دارد. (منطقه اقتصادی که در ۱۱ میلیون متر مربع گسترده شده‌است) سطح فرانسه شبیه به یک شش‌ضلعی است.

وضعیت جغرافیایی فرانسه یکی از متنوع‌ترین وضعیت‌ها در اروپا است. دشت‌ها، کوهستان‌های قدیمی، سلسله جبال کوه‌های مرتفع، جلگه‌ها، ساحل‌های اقیانوسی و مدیترانه‌ای در ‌این کشور وجود دارند.

دشت‌ها دو سوم مساحت کل فرانسه را تشکیل می‌دهند. فرانسه از آب و هوایی معتدل و چهار فصل برخوردار است که بر حسب نواحی کمی‌ متفاوتند. حدود ۱۳۶ نوع درخت در فرانسه شناخته شده است که در یک کشور اروپایی امری استثنایی محسوب می‌شود.

اقتصاد فرانسه در مرحله گذار بوده و از یک اقتصاد مدرن و مرفه همراه با مالکیت و مداخله عمیق دولت به یک اقتصاد مبتنی بر مکانیزم بازار تبدیل می‌شود. دولت بسیاری از شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌ها را خصوصی اعلام کرد، اما چندین شرکت عمده از جمله ‌ایرفرانس، فرانس تله‌کام، رنو و تالس در اختیار دولت است و در برخی از امور به ویژه قدرت، حمل و نقل عمومی ‌و صنایع دفاعی دولت حاکمیتی دارد.

بخش ارتباطات راه دور برای بخش خصوصی به تدریج آزاد شده‌است. رهبران فرانسوی نظام سرمایه‌داری را می‌پذیرند که در آن عدالت اجتماعی از طریق قوانین، سیاست‌های مالیاتی و تامین اجتماعی اعمال می‌شود و اختلاف درآمد و تاثیر بازار آزاد بر بهداشت و رفاه عمومی‌را کاهش می‌دهد.

از جمله مهم‌ترین صنایع کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائط نقلیه، مواد خوراکی، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی ‌و نظامی‌اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور،ماهی، گوشت گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین معادن فرانسه آهن، بوکسیت، پتاس، زغال سنگ، نیکل، نمک، نفت، گازطبیعی، سولفور، موادخام ساختمانی، سرب و روی، فسفات، پیریت و اورانیوم می‌باشد. ذخایر زیرزمینی نفت فرانسه نیز به ۵۰ میلیون بشکه بالغ می‌شود.

فرهنگ کسب‌وکار در فرانسه

در ‌این هفته که به بررسی مجزای کشور فرانسه اختصاص داده شده است، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب و کار ‌این کشور ارائه می‌شود که می‌تواند یاریگر شما در تعامل مؤثرتر با مشتریان و شرکای فرانسوی باشد. هرچند هر کدام از زیر رده‌ها بر یک زمینه خاص در فرهنگ کسب و کار در فرانسه تمرکز دارد، پیشنهاد می‌شود‌این بخش‌ها به ترتیب چاپ مورد بررسی

قرار گیرند.

ممکن است پس از مطالعه‌ این بخش پیرامون فرهنگ

کسب‌وکار فرانسه، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آنها سر و کار دارید، احساس نیاز کنید. در‌ آینده نزدیک‌ این کشورها نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.