مترجم: احسان طالبی

شرایط محیط کار تاثیر قابل‌توجهی روی عملکرد دارد، ولی در عین حال بسیاری از کارفرماها همچنان با این مساله به‌طور موثری در کشمکش هستند. Cathi Shovlin مشاور مدیریتی در این مقاله به نقشی که مدیران در ایجاد یک محیط سالم دارند نگاهی می‌اندازد. طبق یک الگوی سالم مدیریت کنید

مدیران باید اثر رفتار خودشان را بر وضعیت دیگران در نظر بگیرند. یکی از سازمان‌هایی که من با آنها همکاری می‌کردم نمی‌توانست درک کند که چرا کارکنان گزارش داده‌اند که از اوقات استراحت کافی برخوردار نیستند، ولی با بررسی عادات کاری معمول مدیران مشخص شد که اکثر آنها زمان مشخصی را برای ناهار در نظر نمی‌گیرند و این موضوع پیام اشتباهی را به کارکنان می‌داد. کارمندان فکر می‌کردند که اگر وقتی را برای ناهار اختصاص دهند تعهد آنها زیر سوال می‌رود یا برای ارتقای شغلی در نظر گرفته نمی‌شوند.

اگر شما به عنوان مدیر نیاز دارید که هنگام ناهار کار کنید از آن یک عادت نسازید یا حداقل سعی کنید این رفتار شما به چشم نیاید یا هر چند وقت یک‌بار یک سرگرمی پیدا کنید، یک راه فعال برای استراحت که دیگران را نیز ترغیب به پیوستن می‌کند (مانند یک گروه پیاده روی)، این کار علاوه بر بهبود وضعیت جسمانی کارمندان سلامت روانی را نیز ارتقا می‌دهد.

از یک روش جامع استفاده کنید

مسائل آسایش روانی به طور خاص اغلب در معرض یک رویکرد خارجی قرار می‌گیرند. در عوض کارفرمایان لازم است تا یک روش سیستماتیک را به کار گیرند که تغییر را در تمام سطوح یک سازمان بهبود ببخشد.

بنا بر نظر دکتر Sue lamerton روانپزشک و مشاور «بهتر است برای آسایش کارکنان سیاست‌هایی منسجم و قوی به کار برده شود و علاوه بر آن سیستم از آگاهی و دانش مناسب برای سلامت روانی برخوردار شود. لازم است تا آرامش روانی به طور کلی نه تنها توسط افراد، بلکه توسط سازمان‌ها نیز بهبود بخشیده شود.»

علائم را تشخیص دهید

یادگیری چگونگی تشخیص زود هنگام علائمی که نشان می‌دهند کارمند از یک مشکل روانی رنج می‌برد، به اندازه درمان بهنگام و فعال آن حیاتی است. پس از آن نیز سازمان باید حمایت‌های دائمی خود را لحاظ کند. دکتر Lamerton می‌گوید: «ارتباط با متخصصان سلامت شغلی یا منابع انسانی در ایجاد یک محیط ایده‌آل و برای کمک به کارمندان بسیار موثر است.»

یک محیط سالم ایجاد کنید

آسایش تنها درباره اینکه در اداره یا اتاق جلسات چه اتفاقی می‌افتد نیست - آسایش همه محیط کار را شامل می‌شود. شرایطی که نشان می‌دهد شما برای کارکنانتان ارزش قائلید احتمالا می‌تواند یک محیط سالم ایجاد کند.

مثلا یک سازمان که دائما شکایت‌هایی در مورد وضعیت سرویس‌های بهداشتی خود دریافت می‌کرد، فکر می‌کرد این شکایت‌ها تنها یک بهانه‌جویی و حاکی از یک نارضایتی جمعی است، اما بررسی‌ها نشان داد که واقعا مشکلی در سرویس‌های بهداشتی وجود داشت، اما برای کارکنان تنها کافی بود که بدانند مشکل آنها تشخیص داده شده بود و کاری در مورد آن صورت می‌گیرد؛ به طوری که آنها در ابتدا از یک راه حل متفاوت و جایگزین استفاده کردند و از کارمندان خواستند که از سرویس‌های بهداشتی طبقه پایین استفاده کنند، به این ترتیب شکایت‌ها دیگر قطع شد.

سیاست‌های امنیت شغلی را مرور کنید

کارمندان یک سازمان ممکن است در کار خود با افسردگی یا فشار‌های روانی روبه‌رو شوند و برای مدتی کار خود را ترک کنند. در این صورت لازم است سازمان‌ها اطمینان حاصل کنند که برای هر کدام از این موارد خاص سیاست‌های انعطاف پذیری برای حمایت از کارمندان اتخاذ شده باشد.

از بهبودی استقبال کنید

مدیران باید بپذیرند برای آنهایی که فشارهای روانی از کار در یک مجموعه را تجربه کرده‌اند، بهبودی امکان پذیر است.

غالبا آنها بهبود می‌یابند و در بیشتر اوقات تجربه شان آنها را به یکی از کارکنان مولد، خلاق و کاردانی تبدیل می‌کند که از استراتژی‌های بسیاری که در طول دوره بهبودی کسب کرده‌اند در محل کار استفاده خواهند کرد. یک مدیر لازم است تا نسبت به فردی که در حال بهبودی است منعطف باشد تا این فرد بتواند با بازگشت به کار همان کار قبلی یا کار متفاوت دیگری را انجام دهد. اگر مدیران سعی کنند به کارمندان با دیدی مثبت نگاه کنند، باعث می‌شوند که افراد روی اینکه چه کاری می‌توانند انجام دهند تمرکز کنند نه اینکه چه کاری نمی‌توانند انجام دهند.