تفکیک چاره کار نیست

علی معلم

روز گذشته اعلام شد که جشنواره فیلم کودک و نوجوان بعد از این به صورت تفکیک شده برگزار می‌شود. بخش خردسال و کودک این جشنواره در اصفهان و بخش نوجوان آن در همدان برگزار خواهد شد و این دو بخش به صورت دو سالانه برگزار خواهند شد. مشکلاتی که در برگزاری این جشنواره وجود دارد با این تصمیمات حل نمی‌شود. تفکیک جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان برای دور زدن موضوع گرفته شده و به نظر می‌رسد هیچ‌گونه کار کارشناسی بر آن انجام نشده است.

در تمام دنیا جشنواره‌های فیلم کودک کم‌شمار هستند؛ چراکه تعداد فیلم‌هایی که در این زمینه ساخته می‌شود، چندان زیاد نیست؛ اما حالا در ایران با تفکیک جشنواره کودک و نوجوان مشکلات این جشنواره را دو برابر می‌کنیم. بهتر است دوستان قبل از تغییرات ساختاری به فکر مدیریت سازمان‌یافته جشنواره باشند؛ چه ایرادی دارد یک جشنواره اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای برگزاری‌اش وجود ندارد، یک سال برگزار نشود؟! آیه که نیامده جشنواره‌ها باید هر سال برگزار شوند! برگزار نشدن یک جشنواره خیلی بهتر از برگزاری نامرتب و نامناسب آن است.

سال گذشته یکی از بدترین دوره‌های جشنواره فیلم کودک بود. این جشنواره بسیار توهین آمیز و نامرتب برگزار شد و اگر قرار باشد امسال هم جشنواره‌ای نصفه و نیمه داشته باشیم، همان بهتر که برگزار نشود و به جای آن برنامه‌ریزی سازمان‌یافته‌ای برای دوره‌های بعد انجام شود. راه‌حل این مشکلات تفکیک بخش‌ها نیست. همچنان‌که بخش بین‌الملل جشنواره فجر هم از بخش ملی جدا شد و هیچ ثمره خوبی نداشت؛ اما نمی‌دانم چرا دوستان اصرار دارند به جای حل مشکلات ریشه‌ای، با تغییر روش‌های ساختاری، مشکلات را به شکل مقطعی برطرف کنند.

جشنواره فیلم کودک جزو جشنواره‌های خوب سینمایی ایران است و محل برگزاری‌اش هم حتما باید شهری مثل اصفهان باشد؛ اما حال که مقامات شهری امکان ساماندهی برنامه‌ها را ندارند، درست نیست یک ماه مانده به برگزاری، ناگهان جشنواره را به شهر دیگری ببرند! به جای این کار، ‌ای کاش یک سال جشنواره را تعطیل می‌کردند و سال آینده با هماهنگی‌های لازم آن را به شکل مطلوبی برگزار می‌کردند.