گروه فرهنگ و هنر- رقابت بهاری در بین ناشران کشور آغاز شده است و در هفته دوم اسفند ماه، کتابفروشی‌های پایتخت روزهای متفاوتی را پشت سر گذاشتند. اگرچه هنوز نمودار فروش کتاب در پایتخت رشد صعودی قابل‌توجهی نداشته است، اما میزان فروش نسبت به هفته‌های اخیر بهتر شده است. البته این نکته را باید در نظر داشت که مردم خوراک فرهنگی خود را معمولا بعد از خریدهای مرسوم نوروزی تهیه می‌کنند و به همین بهانه باید منتظر روزهای خوبی برای بازار کتاب بود. آثار جدید به بازار آمده‌اند و کتاب‌های دیگری هم در راهند تا به بازار بیایند. در بین پرفروش‌های بازار همچون هفته‌های گذشته چند کتاب تکرار شده‌اند و چند کتاب جدید هم به چرخه فروش اضافه شده‌اند. «اتفاق» گلی ترقی و «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» نوشته یوناس یوناسن در بازار کتاب همچنان پرطرفدار هستند و در لیست کتاب‌های پرفروش تعدادی از کتابفروشی‌های شهر دیده می‌شوند، البته کتاب‌هایی مثل «بی‌شعوری» و «روزنامه سفر میمنت اثر ایالات متفرقه امریغ» نیز پا‌به‌پای این کتاب‌ها در لیست پرمخاطبان جلو آمده‌اند و جایگاه خود را به عنوان یک کتاب پرطرفدار حفظ کرده‌اند. علاوه‌بر اینها کتاب‌هایی مثل «زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران» نوشته‌ حسین بشریه و علی اردستانی و کتاب «خواب آشفته نفت» با میزان فروش و استمرار درخواست کتاب‌خوانان برای دریافت این کتاب‌ها، جای تاریخ و تحلیل تاریخی را در باشگاه پرفرو‌ش‌های هفته قرص و محکم کردند. کتاب اجتماعی-تحلیلی «اقتدارگرایی در عصر قاجار» تالیف محمود سریع‌القلم هم ظاهرا با استقبال خوبی مواجه شده و این هفته در جدول پرفروش‌ها قرار دارد. در این گزارش روایت چند کتابفروشی از پرفروش‌ها را منتشر کرده‌ایم.

کتابفروشی هما

کتاب‌های «اقتدارگرایی در عصر قاجار» محمود سریع‌القلم و «جامعه‌شناسی خودمانی» احسان نراقی از مجموعه آثار حوزه علوم انسانی در این کتابفروشی‌ با اقبال خوبی مواجه شده و رتبه‌های ابتدایی را در لیست فروش از آن خود کرده‌اند. در کنار آنها داستان‌هایی مثل «فرصت دوباره» گلی ترقی و «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» زویا پیرزاد در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند. کتاب‌ «دنیای سوفی» نوشته یوستین گردر هم در لیست پرفروش‌های کتابفروشی هما به چشم می‌خورد. این کتاب توانسته‌ خود را به‌عنوان یک کتاب پرمخاطب در حوزه فلسفه‌‌ برای عموم معرفی کند.

کتابفروشی دنیای اقتصاد

انتشارات دنیای اقتصاد ناشر تخصصی کتاب‌های اقتصادی و مدیریتی است که در یکی دوسال گذشته آثار قابل تاملی را روانه بازار کرده است. کتابفروشی این ناشر دوبخش دارد که در یک بخش آن کتاب‌های مدیریتی و اقتصادی و... در دسترس علاقه مندان قرار می‌گیرد و در بخش دوم آثار حوزه ادبیات و تاریخ و... با این حال اما پرفروش‌های این کتابفروشی معمولا از بخش کتاب‌های اقتصادی و مدیریتی است. در هفته گذشته کتابفروشی دنیای اقتصاد چند کتاب پرفروش داشته است که از میان آنها برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریو نوشته برکهارد شوئت با ترجمه محمد حسین بیرامی، سبک‌های رهبری بنگاه نوشته تونی کیپنبرگر با ترجمه سجاد امیری، هنر کارآفرینی نوشته راجر کارتر با ترجمه زینب‌السادات خارقانی، زنان به پیش نوشته شریل سندبرگ با ترجمه حمیدرضا آریان پور، قانون، قانون‌گذاری و آزادی نوشته مشترک موسی غنی نژاد و مهشید معیری، جنگ‌های ارزی نوشته جیمز ریکاردز با ترجمه حسین راهداری، استراتژی بازاریابی نوشته او.سی.فرل با ترجمه محمدحسین بیرامی پرفروش‌ترین کتاب‌های این کتابفروشی بوده‌اند که ناشر همه آنها انتشارات «دنیای اقتصاد» است.

شهر کتاب باهنر

«درس‌گفتارهایی درباره ادبیات روس» نوشته ولادیمیر ناباکوف با ترجمه فرزانه طاهری در این فروشگاه هنوز جزو کتاب‌های محبوب است و رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های شهر کتاب باهنر به خود اختصاص داده است. «زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران» نوشته حسین بشریه - علی اردستانی نیز اینجا در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود و در رتبه دوم قرار دارد. «ظهور ژاپن مدرن» ویلیام جی. بیزلی و «سیدحسین نصر» که گفت‌وگوهای حامد زارع با سیدحسین نصر است هم سومین و چهارمین کتاب پرمخاطب این فروشگاه هستند.

شهر کتاب ابن‌سینا

دو کتاب «بی‌شعوری» و «پنج اقلیم حضور» در این شهر کتاب همچنان در صدر کتاب‌های پرفروش ایستاده‌اند. پس از این دو کتاب آخرین اثر داستانی گلی ترقی به‌نام «اتفاق» قرار دارد که مثل آنها هنوز جای خودش را در لیست پرمخاطب‌ها حفظ کرده است. «سمفونی مردگان» نوشته عباس معروفی که حکایت شوربختی مردمانی است که مرگی مدام را بر دوش می‌کشند و در جنون ادامه می‌یابند هم در جایگاه‌ بعدی این فهرست قرار دارد. البته کتاب‌ «روزنامه سفر میمنت اثر ایالات متفرقه امریغ» احمد شاملو نیز هنوز هم از میزان استقبال خوبی برخوردار بوده‌ است.

کتابفروشی پژوهش

کتاب «گفت‌وگو با خدا» به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین آثار عرفانی این چند وقت در صدر فهرست پرفروش‌ها‌ی این فروشگاه قرار دارد، طوری که به راحتی در کنار کتابی مثل «چهار اثر از فلورانس اسکاول شین» ایستاده است. کتاب «شفای زندگی» اثر لوییز هی که توسط گیتی خوشدل ترجمه شده است هم رتبه خوبی در میزان استقبال در این کتابفروشی داشته است. حوزه خودشناسی و روان‌شناسی هم با کتاب «لطفا گوسفند نباشید» نوشته محمود نامنی در لیست پرفروش‌های کتابفروشی پژوهش قرار دارد. همچنین دیوان‌ حافظ و مثنوی معنوی فروش قابل قبولی در این هفته داشته است.

کتابفروشی کلک

ادبیات داستانی در این کتابفروشی طرفداران زیادی دارد. «گتسبی بزرگ» کتاب معروف ارنست همینگوی نویسنده آمریکایی و «اتفاق» گلی ترقی در این کتابفروشی‌ در ردیف بالای پنج کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. البته‌ رتبه اول جدول در اختیار «بی‌شعوری» خاویر کرمنت از نشر تیسا قرار دارد. مجموعه داستان‌ها و حکایت‌های عبرت‌آموز «پندهای قندپهلو» به اهتمام حسین شکرریز و رمان «مرجان» نوشته مریم ریاحی هم به ترتیب چهارمین و پنجمین کتاب پرفروش کتابفروشی کلک هستند.

شهرکتاب خرمشهر

داستان «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» نوشته یوناس یوناسن جزو پرفروش‌ترین کتاب شهرکتاب خرمشهر است و «شاگرد قصاب» نوشته پاتریک مک‌کیب و «اتفاق» گلی ترقی در کنار آن قرار دارند. سپس در حوزه تاریخی- اجتماعی هم دو کتاب «خواب آشفته نفت» به قلم محمدعلی موحد و «صنایع کهن در دوره قاجار» ویلم فلور با ترجمه علیرضا بهارلو رتبه‌‌های بالای جدول فروش کتاب در این شهر کتاب را به خود اختصاص داده‌اند. البته مجموعه آثار نجف دریابندری هم اینجا طرفداران زیادی دارد.