حرکت هنرمندان برای عبور از خشکسالی

گروه فرهنگ‌وهنر: در هفته‌های اخیر بحث خشکسالی و کمبود آب در کشور به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران و شهروندان بدل شده است. نگرانی‌ها تا جایی پیش رفته که بسیاری از فعالان محیط‌زیست از مردم خواسته‌اند تا نسبت به این اتفاق مسوولانه برخورد کنند و الگوی مصرف خود را تغییر دهند. در این میان هنرمندان هم بیکار نبوده‌اند و بعضی‌ها همصدا با آنهایی که نگرانی خود را بروز داده‌اند وارد میدان شده‌اند تا شاید بتوانند در این دوره تاریخی نقشی هرچند کوچک ایفا کنند. مهم‌ترین حرکت جدی هنرمندان درباره این موضوع به جشنواره‌ای مربوط می‌شود که قرار است با عنوان «گزارش‌یک‌نگرانی» برگزار شود. در این جشنواره که رامبد جوان، مریلا زارعی، رضا پورحسین، محمد صالح‌علا و پیمان قاسم‌خانی به‌عنوان اعضای هیات داوران آن انتخاب شده‌اند، فیلم‌های موبایلی مردم درباره کم‌آبی مورد قضاوت قرار می‌گیرد و از نفرات برتر تقدیر خواهد شد. از سویی هنرمندان دیگری هم در این مدت برای رساندن پیام هشدار به مردم کوشیده و سعی کرده‌اند تا مسوولیت اجتماعی خود را به شکل مطلوب به نمایش بگذارند.اگرچه هنوز خیلی‌ها موضوع را آنقدرها جدی نگرفته‌اند یا دلیلی ندیده‌اند که در این ماجرا دخالت کنند اما در روزهای اخیر چند چهره شاخص وارد عمل شده‌اند و همین نکته می‌تواند زمینه حضور بقیه را هم فراهم کند.

پیشنهاد مجید مظفری برای حرکت جمعی هنرمندان

مجید مظفری، بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون هنرمندی است که درباره کم‌آبی واکنش نشان داده است. او می‌گوید در تمام دنیا وقتی با بحران روبه‌رو می‌شوند، در گام اول تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از رسانه، فیلم و تئاتر به مبارزه و مقابله با بحران بپردازند و از این طریق مردم را آگاه سازند.برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم‌های «سگ‌کشی»، «جنگ نفتکش‌ها» و «سایه‌های هجوم» با اشاره به اینکه تبلیغات ما در این زمینه بسیار ابتدایی است و حتی تاثیر معکوس دارد، می‌گوید: رسانه‌های ما به جای تبلیغ درست در زمینه بحران، از تلویزیون استفاده‌ای شبیه رادیو می‌کنند، یعنی به جای اینکه از جنبه تصویری آن بهره ببرند، دو مجری یا کارشناس را روبه‌روی هم قرار می‌دهند تا آنها صرفا با هم حرف بزنند. این گونه برنامه‌ها کمترین تاثیر را بر مخاطب نخواهد داشت.مظفری معتقد است که بدون صرف زمان و هزینه نمی‌توان انتظار فرهنگسازی داشت، اما با اطمینان می‌گوید که هرچقدر در این زمینه هزینه شود، باز هم در مقیاس ضررهای ناشی از مصرف نادرست و هدررفت انرژی ناچیز است.اما نکته مهم حرف‌های بازیگر پیشکسوت به جایی برمی‌گردد که می‌گوید باید از جریانی حمایت کرد تا ۲۰ یا ۳۰ کارگردان صاحب نام هم با این موضوع فیلم کوتاه بسازند و تلویزیون و شهرداری نمایش عمومی‌ آنها را برعهده بگیرند تا تاثیرگذاری این فیلم‌ها اتفاق بیفتد.

روایت مجید انتظامی از بی‌آبی

هنرمند سرشناس دیگری که در این دوره زمانی وارد عمل شده مجید انتظامی آهنگساز برجسته کشور است. او با اشاره به وضعیت فعلی آب در کشور و کلانشهرها می‌گوید که بحران آب به حدی جدی است که دیگر به هیچ عنوان جمله‌ای نمادین و شعارگونه نیست.

انتظامی‌ با اشاره به سفرش به ارمنستان می‌گوید: همین آبی که ظاهرا ساده است و حتی ممکن است به آن فکر هم نکنیم چقدر برای زندگی ما مهم است، اگر مدتی کوتاه نباشد و به آن دسترسی نداشته باشیم، نبودنش بیش از هرچیزی احساس می‌شود. در واقع وقتی هست چندان حس نمی‌شود اما به محض اینکه نباشد حتی ممکن است زندگی را از بین ببرد. من چند سال پیش برای انجام یک کار موسیقی به ارمنستان رفته بودم. آنجا آب نداشتند و یک روز در میان به مردم آب می‌رساندند. در همان سفر و با توجه به این مشکل بیشتر از قبل و با تمام وجودم اهمیت آب را دانستم. موضوع کم‌آبی این روزها در حالی به یکی از معضلات اساسی کشور بدل شده است که هنوز خیلی‌ها به عمق فاجعه پی نبرده‌اند. به همین دلیل است که آهنگساز صاحب نام از همه هنرمندان دعوت می‌کند تا با ابزار فیلم و تئاتر و ایجاد ارتباط خوب با مخاطب، آنها را با اهمیت آب بیشتر آشنا کنند و زمینه‌ای برای استفاده درست از این مایه حیات فراهم کنند.