گروه فرهنگ وهنر: عصر شنبه ۲۲ شهریور رهگذرانی که از چهار راه فلسطین به سمت چهار راه ولیعصر در حرکت بودند، با کارناوال عروسک‌هایی روبه‌رو شدند که خیابان انقلاب را قرق کرده بودند. طبق قرار قبلی قراربوداز یکسو عروسک گردان‌های حاضر در جشنواره عروسکی به خیابان فلسطین بیایند و از سویی دیگر مردم هم با عروسک‌هایشان در همین محل حاضر شوند تا کارناوال عروسکی در قلب تهران شکل بگیرد و شهر رنگ متفاوتی به خود بگیرد. بانی این مراسم مرضیه برومند دبیر جشنواره بود. او که با کارهایش همیشه عروسک‌ها را به متن زندگی مردم برده، حالا باز هم با عروسک‌ها به میان مردم آمده بود تا پیام صلح را به گوش مردم برساند.در این مراسم فاطمه معتمدآریا، حمید جبلی، مهتاب کرامتی، عادل بزدوده و... حضور داشتند و هنرمندان و عروسک‌هایی که در جشنواره به روی صحنه می‌روند هم حضور داشتند.

در این میان نگاه بچه‌ها جالب بود. نگاهی پر از شادی و البته متعجب که با شگفتی به عروسک‌ها خیره می‌شدند. بعضی از بچه‌ها هم با عروسک‌ها حرف می زدند. عروسک‌هایی متفاوت، بعضی آشنا و بعضی تازه. غول آسا یا کوچک و جمع و جور. سنجد هم آمده بود تا وسط برنامه کار خبرنگاری را کنار بگذارد وبا باقی عروسک‌ها رقص محلی کند.

در همین فضای متفاوت شاد بود که مرضیه برومند به مردم سلام کرد و گفت که عروسک‌ها از همه جای ایران و حتی از کشورهای دیگر آمده‌اند تا در جشن ما شرکت کنند. او اضافه کرد: «امیدوارم دنیا به سمت شاد شدن برود و هیچ بچه‌ای آزار نبیند، کشته نشود و حقش پایمال نگردد. امیدوارم جشنواره ما محملی برای ادامه شادی باشد و عروسک‌ها به همه کمک کنند تا زندگی بهتری داشته باشیم.»

بعد از برومند نوبت به جبلی رسید که خیلی کوتاه از مردم تشکر کرد. او که صحبت‌هایش را مدام رسول نجفیان قطع می‌کرد تا به مردم بگوید از جایگاه مخصوص پایین بروند گفت: «به امید روزی که دنیا پر از شادی و صلح باشد و تمام دوستان و همسایگان‌مان در شادی و خوشی زندگی کنند.»

برومند بعد از جبلی، فاطمه معتمدآریا را دعوت کرد تا جشنواره را افتتاح کند و او را نور چشم عروسکی‌ها خواند. او هم آرزو کرد این روز شاد و استثنایی نه فقط برای بچه‌ها، بلکه به عنوان نشانه‌ای از صلح، آرامش، دوستی و محبت برای همه باشد.

حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی هم در سخنانی کوتاه گفت که امیدوار است همه کودکان دنیا شاد باشند و غم جنگ نداشته باشند. در این میان، جشنواره پانزدهم تئاتر عروسکی با به هوا فرستادن بادکنک‌ها آغاز شد. بادکنک‌هایی که آسمان تهران را لااقل برای لحظه‌ای رنگی کردند. بعد از آن نیز از حاضران دعوت شد که به تماشای نمایشگاه عکس‌های حمید جبلی از پشت صحنه «خونه مادربزرگه» بروند. عکس‌هایی که دیدن آن به‌خصوص برای بزرگ‌ترها بسیار خاطره‌انگیز بود.

خارجی‌هایی که برای کودکان اجرا می‌کنند

در این میان اغلب نمایش‌های خارجی اجرا شده در جشنواره تئاتر عروسکی ویژه کودکان هستند. نمایش‌های «سولوی دماغ» کاری از کشور آلمان به کارگردانی آن کاترین کلت، «شیری که نوشتن نمی‌دانست» از کشور افغانستان، به کارگردانی عبدالحق حق‌جو و «داستان یک گرگ» نمایشی از کشور ارمنستان و به کارگردانی نونه جرباشیان، سه نمایشی هستند که در بخش بین‌الملل ویژه مخاطب کودک به صحنه می‌روند. همچنین نمایش‌های «جادوگر کوچولو» نوشته هادی حسنعلی و کار فریبا دلیری و «گوشی و موشی» کار علی برنون، به عنوان دو کار ایرانی ویژه کودکان اجرا می‌شوند.

پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی «تهران مبارک» از ۲۲ تا ۲۸ شهریور در سالن‌های مختلف تهران برگزار می‌شود.

بزرگسالان به دیدن این نمایش‌ها بروند

نمایش‌های «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات و به کارگردانی حجازی‌فر، «سوسک می‌شود» به کارگردانی آزاده انصاری، «مریم» به کارگردانی مریم معینی، «کنار ستاره‌ها برمی‌گردم» به کارگردانی زهره بهروزی نیا، «بگذار پرنده‌ها بخوانند» به کارگردانی روشنک کریمی، «مضررات رام‌نکردن زن سرکش» به کارگردانی افسانه زمانی، «ناگهان کفتری» به کارگردانی محمد مهدی چاکری، «تولد غم‌انگیز پسرک آهنی» به کارگردانی رامین سیار دشتی، «دخی‌ها» به کارگردانی رضا شاهبداغی، «پسرک بی‌باک» به کارگردانی رضا کوچک‌زاده، «آقا دار» به کارگردانی متین گودرزی، «اپرای عروسکی لیلی و مجنون» به کارگردانی بهروز غریب‌پور، «سایه‌های عروسکی نورا» به کارگردانی مرتضی سعیدیان، «اندر حکایت ناکامی ببری خان» کار سینا ییلاق بیگی، مجموع آثار ایرانی هستند که ویژه بزرگسالان در جشنواره عروسکی این دوره اجرا می‌شوند. همچنین نمایش‌های «آوا/ آدا» محصول کشور آمریکا و «آنتیگونه» محصول کشور هلند دو اثری هستند که در بخش بین‌الملل ویژه بزرگسالان اجرا می‌شوند.

کارناوال عروسک‌ها در تهران