مدیرعامل موسسه سینما شهر با بیان اینکه انتقاد از نصب دستگاه‌های «دیی» سینما در سالن‌های سراسر کشور کارشناسی و بر اساس آگاهی نیست، گفت: دیجیتالی شدن سینماهای شهرستان‌ها و تهران تقریبا به پایان رسیده است. مهندس «مجید مسچی» در گفت‌وگو با سایت سازمان سینمایی درباره دیجیتالی شدن سالن‌های سینمایی و مسائل پیش روی این کار توضیحاتی را ارائه کرد که بخشی از آن را می‌خوانید: پایان دیجیتالی شدن سینما‌های کشور

به‌صورت جدی و گسترده از جشنواره سی و سوم کار دیجیتالی کردن سینماها را آغاز کردیم و تقریبا دیجیتالی کردن سالن‌های سینمایی به اتمام رسیده است.در این میان برخی سینماها نیز به‌دلیل مشکلاتی همچون اختلاف مالکان تاکنون دیجیتالی نشده است.

دیجیتالی کردن سینماهای نیمه تعطیل

نمی‌توانیم سینماهای نیمه تعطیل را دیجیتالی نکنیم. ملاک ما اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است. می‌دانیم درصدی از دیجیتالی کردن سینماها با به اصطلاح پرت روبه‌رو می‌شود. چند سینما که ما در ۶ ماه اخیر دیجیتالی کردیم به‌دلیل برخی اختلافات مالکان تعطیل شده است؛ به عنوان نمونه سه سالن سینما پردیس دیجیتالی شد اما این سینما امروز تعطیل است. سینما انقلاب بابل نیز به شخص دیگری واگذار شده و در چنین شرایطی به سر می‌برد. ما خیلی وارد پشت صحنه ماجرا نمی‌شویم.

بودجه دیجیتالی کردن فرهنگسراها و سینماهای حوزه

خیلی از فرهنگسراها دارای سالن سینمایی به معنای حقیقی نیستند و از این سالن‌ها مدتی برای نمایش فیلم و سپس امر دیگر فرهنگی استفاده می‌شود. دیجیتالی شدن این سالن‌ها در دستور کار ما قرار دارد اما بخشی از بودجه این مهم را باید شهرداری‌ها تامین کنند. سینماهای حوزه هنری قرار بود ۱۰ درصد را تامین کرده و ۹۰ درصد را ارشاد پرداخت کند اما حوزه هنری تاکنون هزینه‌ای پرداخت نکرده و این ۱۰ درصد به حساب بدهی‌های این نهاد محسوب شده است. رایزنی‌های بسیاری از سوی حوزه هنری برای تامین این ۱۰ درصد از سوی ارشاد انجام شد اما رئیس سازمان سینمایی اصرار داشت این مبلغ از سوی حوزه پرداخت شود.

هزینه ۶۰ هزار دلاری «دیی» سینما

مجموعه پروژکتور و سرور دیی سینما حدود ۶۰ هزار دلار است. در سیستم«دیی» سینما انتخاب ما زیاد است و پروژکتورهای مختلف با سایزهای مختلف را می‌توان از کمپانی‌های متفاوت با قیمت سه تا چهار هزار دلار به بالا تهیه کرد. سرور این سیستم‌ها نیز حدود ۵ هزار دلار می‌شود و در نهایت با ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار می‌توان یک سینما را دیجیتالی کرد. اگر سالن کوچک باشد می‌توان با ۷ تا ۸ هزار دلار اقدام به دیجیتالی کردن سالن کرد. البته ما به سینماها اعلام کردیم که می‌توانند سیستم «دیی» سینما تهیه کنند اما وزارت ارشاد ۳۰ میلیون از هزینه آن‌را پرداخت می‌کند. البته در نهایت نقدینگی این پروژه بعد از صحبت با رئیس سازمان سینمایی به ۱۲ میلیارد تومان رسید و هر سینما تا ۴۰ میلیون تومان امکان هزینه پیدا کرد و انتخاب ما بر اساس بودجه بود.