اعتراض سینما گران به کشتار‌مردم‌غزه

گروه فرهنگ و هنر: در روزهای اخیر و با شدت گرفتن حملات رژیم صهیونیستی به غزه، هنرمندان ایران و جهان نسبت به این جنایات واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند. یکی از این واکنش‌ها کمپین «Stop killing» در شبکه‌های اجتماعی است که با انتشار عکسی از اصغر فرهادی آغاز شد. فرهادی چند روز قبل عکسی از خودش را منتشر کرد که در زیر آن به انگلیسی نوشته شده بود: STOP KILLING YOUR FELLOW BEINGS

یعنی «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید.»

این جمله با استقبال فراوان کاربران شبکه‌های اجتماعی رو‌به‌رو شد و پس از انتشار این تصویر، کاربران شبکه اجتماعی صفحه‌ای با نام STOP KILLING راه‌اندازی کردند و در کمتر از ۱۲ ساعت بیش از ۳۰۰۰ نفر به این صفحه پیوستند.

از سویی دیگر بیش از ۲۴۰ نفر از سینماگران، هنرمندان و مدیران فرهنگی کشور با انتشار نامه‌ای خطاب به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب تنفر و انزجارشان را نسبت به حملات و کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و جنایات گروه داعش در عراق اعلام کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: «مردم بی دفاع عراق و غزه ناجوانمردانه قتل عام می‌شوند، زنان و کودکان و سالخوردگان در این سرزمین‌ها برای اندک آرمیدنی به دنبال مامن حقیری می‌گردند و تروریسم در دنیا و به‌خصوص در شرایط کنونی در منطقه خاورمیانه، آرامش را از همه ربوده است؛ آن هم در دورانی که شما دبیر کل سازمان ملل متحد هستید.»

هنرمندان در قسمت دیگری از نامه بان‌کی‌مون را خطاب قرار داده و نوشتند: «ما هنرمندان و سینماگران ایران به حکم وظیفه انسانی، ملی و تاریخی خود به پیروی از اعتقادات دینی و ارزش‌های الهی از شما که انسانی موثر در یک نهاد بین‌المللی هستید، انتظار داریم که نقش تاریخی و تاریخ‌سازتان را در این برهه از زمان ایفا کنید و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقیقی و حقوقی خود گام موثری در جهت برقراری صلح و امنیت جهانی بردارید.»

در میان امضا کنندگان این نامه، نام رویا تیموریان، هنگامه قاضیانی، شهره سلطانی، مسعود رایگان، همایون ارشادی به چشم می‌خورد.

واکنش‌ها به اتفاقات اخیر در حالی ادامه دارد که گروهی از فیلمسازان اسرائیلی نیز دست به اقدام عجیبی زدند.سینماگران اسرائیلی با برگزاری نشستی رسانه‌ای و صدور بیانیه‌ای در جشنواره فیلم بیت‌المقدس، علیه سیاست‌های جاری و خشونت‌بار رژیم صهیونیستی موضع‌ گرفتند. در این بیانیه که یدایا، تالی شالمون، نداف لاپید، افرت کورمون، شیرا گفن، شلومی و رونیت الکابتس و بوزی گیت امضایش کردند، آمده است: « امروز ما می خواهیم فیلم‌های دیگر را که از رنج شهروندان غزه می‌گوید، کارگردانی کنیم. از رنج مردان، زنان و بچه‌هایی بگوییم که در چند روز اخیر کشته شده‌اند. فیلم‌هایی که از رنج اسرائیلی‌ها می‌گوید باید منصفانه و صادقانه باشد و از کشتار و رنج غزه هم بگوید؛ باید همه ماجرا را بیان کرد.»

در این نشست یدایا و شیرا گفن اسامی بچه‌های کشته شده در یک هفته اخیر را خواندند و تاکید کردند که این کار را برای تحریک دیگران نمی‌کنند؛ ولی همه باید بدانند که یکی از این کودکان فقط ۱۸ ماه از عمرش می‌گذشت. در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده است: «ما از رسانه‌های اسرائیلی می‌خواهیم به مناطق بمباران شده غزه هم سری بزنند و ساکنان کشته شده در چند روز گذشته را از نزدیک ببینند. اسرائیل باید شجاعت کافی برای به تصویر کشیدن کشتار و تخریب در غزه را نیز داشته باشد.»

اعتراض سینما گران به کشتار‌مردم‌غزه