جنجال قطعه هنرمندان
بعد از اتفاق ناگوار کشته شدن دو تن از اعضای یک گروه موسیقی زیرزمینی در نیویورک، حالا جریان خاکسپاری این موزیسین‌ها به محل مناقشه تبدیل شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازگرداندن اجساد برادران فرازمند و خاکسپاری‌شان در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران مبلغ صد میلیون تومان خرج کرده است و معاون هنری وزیر ارشاد شخصا مجوز خاکسپاری‌شان را امضا کرده است.
همه کارها قانونی انجام شد
علی مرادخانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که افرادی که مجوز قانونی نداشتند چطور در قطعه هنرمندان دفن شده‌اند گفت: «این دو بچه‌های آقای فرازمند هستند. در این رابطه آقای سریر با من تماس گرفت و گفت که آنها در زمینه موسیقی فعالیت داشته‌اند و حتی در یک فیلم هم ایفای نقش کرده‌اند و هنرمندند. آقای ایوبی و معاونت سینمایی هم زحمت کشیده، کمک کرده که آنها به ایران برگردند. خانه سینمایی‌ها هم در این زمینه به خاطر آقای فرازمند خیلی زحمت کشیدند. تو هم اگر می‌توانی کمک کن که این دو در قطعه هنرمندان دفن بشوند تا لااقل گفته شود که این دو شهروندان ما بوده‌اند. من هم گفتم حرفی ندارم، ولی اینجا یک قاعده‌ای دارد و شما باید نامه‌ای بنویسید و تایید کنید من هم این کار را می‌کنم. ایشان هم گفت باشد من پیگیری می‌کنم. چند وقت بعد آقای نوربخش یک نامه‌ای برای من از خانه موسیقی فرستاد در مورد اینها. من در دفترم نبودم. بچه‌ها گفتند که نامه فرستاده شده و من هم گفتم پیگیری کنید. البته این را هم بگویم که مخالف با این مساله نبودم. به این دلیل که آقای فرازمند خودشان سال‌ها در زمینه فرهنگی فعالیت کرده‌اند، بعد این اتفاق برایشان بیفتد و کسی هم در داخل به دلایل سیاسی تحویل‌شان نگیرد، این موضوع را صد چندان می‌کند. ضمن اینکه در خارج از کشور هم یک مساله‌ای است. نه در وطن و نه در خارج سرزمینی داشته باشم، فشار زیادی دارد.»
خبرگزاری فارس در خصوص این موضوع سراغ آقای سریر هم رفته است و او نیز در توضیح این اقدام گفت: «این دو برادر فرزندان خانم فرازمند هستند که از فیلم‌نامه نویسان و عضو کانون فیلم‌نامه نویسان خانه سینما است. این خانواده تنها دو فرزند داشتند که هر دو هم این‌طور شدند. بحث زیرزمینی هم خود مقوله‌ای است. در کشور ما همه آمدند روی زمین. البته در خارج هم همه دوست دارند زیر زمینی باشند و یک شأنی در این مورد برای خود قائل هستند.»

این اتفاق به نفع نظام بوده است
سریر در ادامه در مورد علت ندادن مجوز برای فعالیت و ماندن آن دو برادر در ایران گفت: «زمان و مقاطع فرهنگی و اجتماعی ما هم فرق کرده است و بسیاری از گروه‌هایی که امروزه کنسرت اجرا می‌کنند، روزی ممنوع الفعالیت بوده‌اند. اما خب در مقاطعی فضا محدود بوده و مقطعی هم امتحان می‌شدند که اینها چقدر به دنبال کار جدی هستند؟ 90 درصد اهل موسیقی که پاپ هستند روزی هم وضعیت این گروه بوده‌اند. این اسم‌هایی که روی گروه خود می‌گذارند بعضا مناسب نیست.» وی تاکید کرد: «این اتفاق و حمایت از این دو مرحوم به نفع و کار فرهنگی برای نظام بوده است که دوباره به دامن کشور بازگردانده شده‌اند، خلاف تبلیغات خارجی‌ها به این برادران هیچ فشاری از طرف دولت جمهوری اسلامی وارد نبوده و آنها مختار بودند.»
او در انتها اضافه کرد: «ما نیز نباید نظرات شخصی خود را دخیل به این موضوع کنیم و به یک خانواده فرهنگی و هنری نباید این ضربه وارد شود. من هم خودم آنها را ندیده بودم. از روی حس انسان دوستی این کار انجام گرفت و باید از بچه‌هایی که عنادی ندارند در آن طرف حمایت کرد و از نگاه انسان دوستانه با آنها برخورد شود. فکر نکنند که آنها را دور انداخته‌ایم. ما برای انتخاب هنرمندان در قطعه هنرمندان ملاحظاتی را هم داریم، اما به طور معمول در همان چارچوب عمل می‌کنیم و در مواردی هم مرکز موسیقی ارشاد کسی را برای این امر معرفی می‌کند. در نهایت به نظرم باید با دید انسانی نگاه کنیم. من دیدم که آن طرف و رسانه‌های خارجی دیگر روی این مانور داده اند که اینها به ما پناه آوردند و نظام از آنها حمایت نمی‌کند. اصلا مهم نیست که هنرمند کجا زندگی می‌کند مهم این است که ملتی به آنها فکر می‌کند. و هنرمندان ما هم قلبشان به خاطر این مملکت می‌تپد.»