علی حاتمی؛ ماندگار در سینمای ایران

امروز سالروز تولد زنده‌یاد علی حاتمی است. یکی از چهره‌های شاخص هنر ایران که تاثیری ماندگار بر سینمای ایران گذاشت و همواره آثاری خاص با مولفه‌های سینمای ملی خلق کرد. حاتمی سال ۱۳۲۳ در خیابان شاهپور، کوچه اردیبهشت متولد می‌شود. اینجا همان محله‌ای است که رضا خوشنویس «هزاردستان» از آن به عنوان نشانی محل سکونتش به مستنطق شش‌انگشتی یاد می‌کند.

سال ۱۳۴۸ که کیمیایی، مهرجویی و تقوایی فیلم‌هایی مانند «گاو»، «قیصر» و «آرامش در حضور دیگران» را می‌سازند، حاتمی خود را برای ساخت فیلم «حسن‌ کچل» آماده کرد. او در ۲۵ سالگی «حسن کچل» را به صورت رنگی (نه سیاه و سفید که سنت فیلم‌های ایرانی آن دوران است) فیلمبرداری می‌کند.

حاتمی سال۱۳۵۱ کمدی سیاه و تلخ «خواستگار» را می‌سازد که این فیلم هم در گیشه شکست می‌خورد. او سپس همراه با سرمایه‌گذار این فیلم، اثر تاریخی «ستارخان» را می‌سازد که گوشه‌ای از تاریخ مشروطیت ایران را به تصویر کشیده و علاقه او را به ماجراها و آدم‌های تاریخی نشان می‌دهد. اما نمایش این فیلم با انتقاد بسیاری از مورخان و منتقدان مواجه می‌شود.

همزمان با انقلاب اسلامی حاتمی تصمیم می‌گیرد برای ادامه تولید مجموعه جاده ابریشم دست به ساخت شهرک سینمایی بزند که امروز یکی از بهترین و مهم‌ترین گنجینه‌های سینمایی کشور محسوب می‌شود.

زنده‌یاد علی حاتمی پس از ساخت مجموعه تلویزیونی عظیم «هزاردستان» که با استقبالی خوب مواجه می‌شود، سال ۱۳۶۸ فیلم سینمایی «مادر» و پس از آن «دلشدگان» را می‌سازد.

پروژه بعد وی «ملکه‌های برفی» است که تا مرحله تدارکات نیز پیش می‌رود. حاتمی به‌طور همزمان فیلمنامه «آخرین پیامبر» را نیز آماده می‌کند. اما قبل از آنکه تدارکات عظیم ساخت این فیلم فراهم شود، فیلمنامه‌ای دیگر با نام «جهان‌پهلوان تختی» می‌نویسد. در میانه راه ساخت این فیلم بود که بیماری فرصت به سرانجام رساندن کار را ندا‌د. پرونده فیلم «جهان پهلوان تختی» پس از فوت علی حاتمی با کارگردانی بهروز افخمی بسته ‌شد.