هیچ اتفاق صد درصد خصوصی در کشور نمی‌افتد

فرهنگ و هنر - نشستی که قرار بود به بحث درباره پیاده‌سازی اصل ۴۴ در تئاتر و تئاتر خصوصی بپردازد، با عذرخواهی رییس مرکز هنرهای نمایشی به محلی برای گله‌گذاری تبدیل شد و مشخص نشد دولت برای خصوصی‌سازی تئاتر چه راهکارها و پیشنهادهایی را عملی می‌داند. نشست خبری نخستین جشنواره تئاتر تهران درحالی‌که قرار بود با حضور حسین مسافرآستانه، رییس مرکز هنرهای نمایشی و سیدجواد هاشمی، دبیر این جشنواره، برگزار شود، به دلیل حضور نیافتن حسین مسافرآستانه و اعلام عذرخواهی وی و نیز قرار نگرفتن جواد هاشمی در جایگاه سخنگویی نشست، توسط ناصر یکه، رییس ستاد این جشنواره، برگزار شد.

ناصر یکه با بیان اینکه امیدوارم عدم حضور آقای آستانه به معنای حمایت نکردن وی از تئاتر خصوصی نباشد، درباره این جشنواره گفت: ۱۷۲۳ اثر در ۱۰ بخش به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که توسط هیات بازخوانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه آثار باکیفیتی از چهره‌های جوان و مشهور به جشنواره رسیده است، گفت: این آثار در بخش‌های دینی، مقاومت، آیینی- سنتی، کودک، عروسکی، رادیو تئاتر، نمایشنامه‌خوانی، خیابانی، تله تئاتر و تجربه‌های نو رسیده است که به دلیل کثرت این آثار تصمیم بر آن شد جشنواره را در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ برگزار کنیم. او در پاسخ به این سوال که چرا جشنواره خصوصی تئاتر از امکانات دولتی استفاده می‌کند، گفت: این جشنواره تاکنون با هزینه‌های مردمی و شخصی راه خود را رفته؛ البته برخی تالارها مثل تالار مولوی و نیز ازسوی آقای مطهری‌نژاد با ما تماس گرفتند و خودشان اعلام آمادگی کردند که این تالار را برای برگزاری جشنواره به ما اختصاص خواهند داد، اما هنوز این کار از طرف دبیرخانه جشنواره خصوصی تئاتر تهران قطعی نشده است.

یکه افزود: جشنواره می‌خواهد به صورت کاملا خصوصی پیش برود و در تلاش است برای خود اسپانسرهای ویژه پیدا کند که تاکنون با برخی از نهادها و ارگان‌ها توافقاتی حاصل شده است.

در ادامه، با افزایش دلخوری خبرنگاران از شیوه برگزاری این نشست و اینکه لابد اختلاف نظرهایی بین مرکز و مدیران این جشنواره وجود دارد، سیدجواد هاشمی درحالی‌که بازهم در جایگاه خود حضور پیدا نکرد، توضیح داد: شما فکر کنید که شاید من کمی معترضم و بالا نیامدنم روی صحنه شاید بخشی از آن اعتراض باشد، اما این را محکم بگویم که مرکز هنرهای نمایشی در تمام موارد به‌جز بحث مالی به ما کمک کرده است؛ البته من دوست داشتم ایشان می‌آمدند و باهم درباره این موضوع صحبت می‌کردیم زیرا اصلا قرار بود این نشست درباره چگونگی پیاده‌سازی اصل ۴۴ در تئاتر باشد، اما حال که ایشان نیامده من با چه کسی صحبت کنم؟! وی در پاسخ به این سوال که اگر جشنواره خصوصی است، پس چرا مرکز هنرهای نمایشی به‌عنوان یک ارگان دولتی پشت آن است، تصریح کرد: از هیچ منظری به خصوصی‌سازی نمی‌توان به صورت مطلق نگاه کرد حتی بازرگانی خصوصی به صورت دولتی انجام می‌شود و شما نیز توقع نداشته باشید که ما این کار را به صورت یک تنه جلو ببریم.

هاشمی ادامه داد: روزی که این کار انجام شد، متولی اول آن جشنواره تئاتر تهران بود. شما هم درباره اسپانسرها و کمک‌های مالی این جشنواره مته به خشخاش نگذارید، اما از من بشنوید مرکز هنرهای نمایشی تمام سعی و تلاش خود را برای این جشنواره کرده است و آقای مسافرآستانه هم هرقدر بتواند تلاش می‌کند، ولی امان از محدودیت‌های دولتی که دامن خصوصی‌سازی را می‌گیرد و این فقط در عرصه تئاتر نیست. وی درباره فعالیت‌های خود در عرصه تئاتر و اینکه برخی خبرنگاران او را دولتی خواندند، توضیح داد: من دولتی نیستم. من کارمند رسمی آموزش و پرورشم که ۲۷ سال است یک آموزشگاه تئاتر دارم که خیلی از بچه‌های تئاتر تهران از آنجا هستند و افتخار می‌کنم که تا به حال هیچ‌کس به اندازه من تئاتر خصوصی را در عمل اجرا نکرده است.

دبیر نخستین جشنواره خصوصی تئاتر تهران گفت: من برای تئاترهایی که در تالار وحدت و تئاترشهر اجرا کرده‌ام، پولش را گرفته‌ام، اما بیشتر کارهایم را حتی بدون اینکه بلیت فروشی کنم، به روی صحنه آورده‌ام و در این سی سال هیچ وقت وابسته به هیچ دولتی نبودم زیرا من یک آدم فرهنگی هستم نه سیاسی.

وی افزود: بعداز دبیری جشنواره موسیقی در طول این سال‌ها هرچه جشنواره به من پیشنهاد شد، نپذیرفتم و دبیری این جشنواره را از آن جهت قبول کردم که خصوصی بود و هیچ ربطی به دولت نداشت چون من نمی‌خواهم دولتی باشم و این هم هیچ ربطی به این دولت و دولت هفتم و هشتم و نهم ندارد.

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاران برای معرفی اسپانسرهای این جشنواره گفت: خصوصی به شما بگویم که هیچ اتفاق خصوصی در ایران به صورت صد درصد خصوصی انجام نمی‌شود. چنین امری محال ممکن است مگر آنکه از جایی شروع کنیم و دولتمردان متوجه باشند اصل ۴۴ وجود دارد و خصوصی‌سازی باید اتفاق بیفتد.

هاشمی اعلام کرد: ما اکنون دستمان را به سوی تمام شرکت‌های خصوصی دراز کرده‌ایم و خیلی قول‌ها داده شده، اما مکتوب نیست. من حدود ۴۰۰ نامه امضا کرده‌ام که درخواست کمک از مراکز مختلف بوده تا دست جشنواره خصوصی تئاتر را بگیرند.