اکران سفر به هیدالو محدود خواهد بود

فرهنگ‌وهنر - جواد شمقدری معاون امور سینمایی در حاشیه مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و در جمع خبرنگاران، با اشاره به حذف بخش فیلم کوتاه از جشنواره فیلم فجر گفت: فضای جشنواره فیلم فجر همیشه معطوف است به فیلم‌های سینمای ایران که برای اولین بار اکران می‌شود. حتی از بخش بین‌الملل نیز زیاد استقبال نمی‌شود. همچنین فیلم کوتاه از سوی فیلمسازان و مردم در جشنواره فیلم فجر استقبال نمی‌شد و به نوعی باعث شده بود تا این فیلم‌ها در جشنواره فیلم؛ درجه‌ دو شناخته شوند. به گزارش ایلنا، شمقدری افزود: بخش کوتاه و مستند با بی‌مهری در جشنواره فیلم فجر مواجه بود. اینکه در زمان اکران فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر سالن‌ها خالی باشد، خوب نیست. همین سالن‌های خالی تاثیر منفی در ذهن فیلمساز می‌گذاشت.

وی ادامه داد: یک دوره‌ای بود که فیلم کوتاه جشنواره نداشت، اما امروز جشنواره فیلم کوتاه تهران در بعضی موارد در بخش بین‌الملل دنیا محبوب‌تر از جشنواره فیلم فجر است به همین دلیل همه ما از مدیران، هنرمندان و فیلمسازان می‌خواهیم جشنواره فیلم کوتاه را جدی بگیرند. از طرف دیگر؛ آن تعداد فیلمی که در فجر تقدیر می‌شدند، بسیار اندک بود. فقط یک نفر تقدیر می‌شد، اما در جشنواره فیلم کوتاه تهران، بیشتر فیلم‌های کوتاه دیده می‌شوند. ما بدنبال آن هستیم که شان این جشنواره و جوایز آن را در حد جشنواره فیلم فجر بالا ببریم و از طرفی بدنبال آن هستیم که فیلم‌های کوتاه سازگار در نمایش باشند.

او از مذاکره با صدا و سیما برای نمایش فیلم کوتاه به صورت مستقل خبر داد تا این فیلم‌ها در برنامه‌ مشخصی نمایش داده شوند.

او متذکر شد که جوایز جشنواره فیلم فجر در بخش کوتاه به جشنواره فیلم کوتاه تهران منتقل شده است. شمقدری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تعیین صنف تهیه‌کنندگان گفت: دوستان در حال تدوین اساسنامه هستند، اما من فرصت نکردم در جلسات شرکت کنم.

معاون سینمایی درباره آخرین تغییرات جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر از ۱۶ تا ۲۶ بهمن در برج میلاد برگزار می‌شود که ۲۰ بهمن اختتامیه بخش بین‌الملل است. بازار فیلم هم از ۱۶ تا ۲۰ بهمن برگزار می‌شود. شمقدری درباره حمایت از مصطفی کرمی (فیلمساز کوتاهی که در حین ساخت یک فیلم دچار حادثه شد و دست‌های خود را از دست داد) نیز گفت: زمانی که این اتفاق برای ایشان افتاد؛ به‌دلیل آنکه پروژه‌ای را که در آن فعالیت می‌کردند؛ مربوط به حوزه هنری بود، با هماهنگی حوزه هنری در همان‌جا استخدام شدند. همچنین در زمان درمان ابتدایی و وقوع حادثه هم نزدیک به ۴۰ میلیون تومان از طرف وزارت بهداشت و ریاست جمهوری برای کارهای درمانی وی اختصاص داده شد. وی ادامه داد: قضیه پروتز ایشان تقاضایی است که یک مقدار با رویکردی که در کشور وجود داشته است، امکان پذیر نیست؛ زیرا ما امروز بیش از صدها جانباز داریم که نیاز به پروتزهای اساسی دارند، اما دولت فقط می‌تواند ۱۰ میلیون به آنها کمک کند؛ درحالی‌که پروتز ایشان ۶۰ میلیون تومان هزینه دربردارد.

وی درباره هدفمندسازی یارانه‌ها و تاثیر آن بر سینما نیز گفت: هیچ نگرانی در بحث هدفمندکردن یارانه‌ها وجود ندارد. معاون سینمایی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت فیلم زمهریر گفت: ان‌شاءا... اصلاحات نهایی انجام می‌شود و واکنش‌هایی که برای فیلم در جشنواره فیلم فجر پیش آمد؛ دوباره برای این فیلم پیش نیاید. ما بررسی می‌کنیم و در صورت امکان فیلم نمایش داده می‌شود. شمقدری درباره وضعیت فیلم سفر به هیدالو ساخته مجتبی راعی نیز گفت: سفر به هیدالو یک موضوع خاص دارد که خیلی در حوزه اختیارات ما نیست. فکر کنم خود مجتبی راعی هم متوجه است و احتمالا این فیلم به آن شکل اکران عمومی نگیرد. البته خود فیلم مشکلی ندارد، بلکه حاشیه‌های آن است که مشکل دارد.