سینما می ماند یا ...؟!
فرهنگ و هنر - مساله هدفمندی یارانه‌ها موضوع روز جامعه است. این قانون که در حال حاضر اجرایی شده است، از مدت‌ها پیش نگرانی‌هایی را در جامعه بابت بالا رفتن قیمت‌ها ایجاد کرد و مقوله فرهنگ و سینما هم از این ماجرا بی‌نصیب نماند. البته دولتیان نگرانی در این باب را بی‌وجه می‌دانند و هیچ هزینه‌ اضافه‌ای را متوجه سینما نمی‌دانند.

مشکلی برای سینماگران ایجاد نمی‌کند


معاون سینمایی وزارت ارشاد اسلامی معتقد است میزان حمایت‌های مالی از پروژه‌های سینمایی بعد از هدفمندشدن یارانه‌های این حوزه کارشناسی می‌شود. جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان مطلب فوق گفت: با هدفمندکردن یارانه‌ها میزان حمایت‌های مالی از پروژه‌های سینمایی تغییر می‌کند و به طور حتم این امر کاملا کارشناسی و از طریق صندوق ایجاد شده از سوی رییس‌جمهور تامین می‌شود. معاون امور سینمایی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در حوزه سینما گفت: یارانه‌ها به مرور برداشته خواهند شد، البته فرمول ساده‌ و خوبی برای این امر تعیین شده و بنده از ابتدای تدوین این طرح با رییس‌جمهور صحبت کرده‌ام.
امیدوارم برنامه‌ریزی کرده باشند


علی سرتیپی درباره تاثیر اجرای طرح هدفمندشدن یارانه‌ها بر بخش سینمای کشور گفت: اینکه این موضوع تاثیر مهمی بر سینمای ایران دارد روشن است، اما اینکه چه اتفاقی پس از آن برای سینما خواهد افتاد مشخص نیست.
این تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما در گفت‌وگو با ایسنا وضعیت سینما پس از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها را نامشخص دانست و بیان داشت: در حال حاضر هنوز در این زمینه در بخش سینما کالبد شکافی خاصی صورت نگرفته است. اینکه اجرای این طرح تاثیر مهمی بر سینما خواهد گذاشت در آن شکی نیست. زیرا هزینه‌ها و مخارج روزانه، حمل و نقل و غیره قطعا تاثیر زیادی در هزینه تمام شده یک فیلم دارد، اما اینکه به صورت قطعی بگوییم چه اتفاقی پس از اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها خواهد افتاد، روشن نیست. این تهیه کننده سینما اظهار امیدواری کرد: این تاثیر زیاد نباشد به دلیل آنکه سینمای ما توانایی تحمل ضربه‌ای سنگین در زمینه تولید، عرضه و نمایش را ندارد. امیدوارم مسوولان سینمایی چنین موردی را در نظر گرفته باشند و راجع به آن فکر و برنامه‌ریزی کرده باشند که ما ناگهان با یک شوک عجیب و غریب مواجه نشویم.
هدف بقای سینماست


سید غلامرضا موسوی؛ از تهیه‌کنندگان سینمای ایران هم در یادداشتی درباره این مساله به نکات مهمی اشاره کرد. او در این یادداشت می‌نویسد: من مطلع نیستم که مسوولان در جای دیگر در این رابطه گامی برداشته‌اند یا نه که اگر این اتفاق افتاده ما خبر نداریم. در بخش ابتدایی بررسی این طرح ما به یک نکته محرز رسیدیم و آن افزایش قیمت تمام شده فیلم‌ها خواهد بود که در اثر آن تماشاگران سینما هم به دلیل بالارفتن قیمت‌ها از سینما دور می‌شوند و احتمال حذف سینما از سبد خانواده ما بسیار زیاد است. نکته دیگر افزایش تعداد گروه‌های آسیب پذیر در سینما است. در حال حاضر ما چهار پنج گروه آسیب‌پذیر در سینما داریم که قطعا با اجرای این طرح این تعداد بیشتر خواهد شد. در نتیجه بحث اصلی ما این است که بتوانیم سینما را زنده نگه داریم و تلاش ما برای بقای سینما است. با توجه به بحرانی که در سینما وجود دارد در حقیقت بیشتر باید به فکر بقا باشیم. ابتدا تلاش کنیم که سینما وجود داشته باشد بعد به برنامه‌های بعدی و تعالی سینما فکر کنیم. این موضوع مشکل اصلی و آن چیزی است که ذهن ما دست‌اندرکاران و تهیه‌کنندگان را شدیدا مشغول خود کرده. ما نباید بگذاریم سینما از بین برود. تمام تلاش و برنامه‌های شورا روی این نکته متمرکز شده تا بتوانیم آسیب‌ها را به گونه ای رفع کنیم که سینمای حتی نیمه جان هم بتواند به بقای خود ادامه دهد و بعد از این پروسه با تقویت دوباره به سینمای قابل قبول برسیم. بحث یارانه‌ها از دوشنبه گذشته روی میز شورای عالی قرار گرفته است. این شورا متشکل از نمایندگان مجمع فیلمسازان و کانون تهیه کنندگان و انجمن تهیه‌کنندگان مستقل است.
مسوولان وضعیت سینما را روشن کنند

با توجه به بحث‌هایی که در ارتباط با اجرایی شدن طرح هدفمند‌شدن یارانه‌ها و تاثیرات آن بر فرهنگ و سینما مطرح است، منیژه حکمت گفت: همان‌طور که من به عنوان یک شهروند عادی اطلاعی از تاثیرات این طرح بر زندگی شخصی‌ام ندارم، در حیطه‌ کاری‌ام؛ یعنی سینما هم از تاثیرات این طرح بی‌اطلاعم.
وی در ادامه با بیان اینکه اکنون سینما در زمینه‌ تولید با مشکلات متعددی روبه‌رو است، اظهار کرد: اکنون سینمای ما به نوعی دچار ورشکستگی شده و اگر قرار باشد قیمت تولیدات سینمایی افزایش پیدا کند، دیگر سینما تعطیل خواهد شد و به غیر از چند فیلم که با امکانات و حمایت‌های دولتی ساخته می‌شوند، چیزی باقی نخواهد ماند.