نوکیسه‌ها  اجازه شکل‌گیری نمی‌دهند

فرهنگ و هنر - در پی صحبت‌های رییس اداره نظارت و ارزشیابی در ارتباط با تشکیل صنف واحد تهیه‌کنندگان مسعود جعفری جوزانی عنوان کرد: اداره ارشاد در پی آن است که بحث تشتت تهیه‌کنندگان برطرف شود و یک صنف واحد تشکیل شود، اما عده‌ای می‌گویند که وزارت ارشاد می‌خواهد صنف خود را راه بیندازد. این تهیه‌کننده‌ سینما در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در ماده ۸ اساسنامه خانه سینما به وضوح اعلام شده است:«در هر حرفه سینمایی تنها یک تشکل می‌تواند به عضویت خانه سینما درآید.»

این تهیه‌کننده ادامه داد: همه جای دنیا این‌گونه است که وقتی دو نفر با هم اختلاف دارند نفر سوم بی‌طرفی باید آنها را صلح بدهد، اکنون هم وزارت ارشاد در پی آن است که با اجرای قانون این اختلافات را پایان دهد و با تشکلی واحدی مواجه باشد.

وی در عین حال گفت: عده‌ای نوکیسه نمی‌خواهند اجازه بدهند تشکلی واحدی ایجاد شود، چرا که اگر تشکل واحدی وجود داشته باشد، همگان در بودجه و منافع مالی که به سینما اختصاص می‌یابد، سهیم خواهند بود. در شرایط موجود، زمانی که قرار است نهادی بودجه‌ای را به سینما اختصاص دهد جلساتی پشت درهای بسته و با حضور عده‌ای خاص تشکیل می‌شود و در نهایت کسی متوجه نمی‌شود که این بودجه‌ها از کجا آمد و صرف چه شد؟ اما اگر صنفی واحد راه‌اندازی شود، مقداری از این مشکلات حل خواهد شد.

جوزانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود عنوان کرد: مشکل اساسی این است که همیشه چند نفر می‌خواهند رییس باشند و هرکس که در انتخابات رای نیاورد سعی می‌کند برای خود گروه جدیدی ایجاد کند تا از ریاست نیفتد. به نظر می رسد هنوز هم رای‌گیری و احترام گذاشتن به شعور جمع در جامعه ما جا نیفتاده است.

تهیه‌کننده «باد در علفزار می‌پیچد» در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد: اگر فردی رای اکثریت تهیه‌کنندگان را داشته باشد، می‌تواند به خوبی امور مربوط به صنف را پیگیری ‌کند. اکنون سینمای ما در شرایطی اسفناک به سر می‌برد. یعنی در کل کشور فقط ۲۷۰ سالن وجود دارد که پاسخگوی بیش از ۴۰ فیلم در سال نیست. متاسفانه عده‌ای در پی آن هستند که همین تعداد اندک سالن را هم به فیلم‌های هندی و کره‌ای و ... اختصاص دهند، همان‌طور که پیش از انقلاب هم عده‌ای این کار را کردند، یعنی سینمای فارسی را ورشکست کرده سالن‌ها را به فیلم‌های مبتذل هندی و لانه «لاندو بوزانکایی» تحویل دادند. مسعود جعفری جوزانی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا با ورود علیرضا سجاد‌پور این بار بحث تهیه‌کنندگان به سرانجام خواهد رسید، گفت: طبیعی است که دولت به عنوان مجری قانون موظف است پا پیش بگذارد و وظیفه‌اش را انجام دهد. آقای سجادپور هم کاری جز این انجام نداده است.

این تهیه کننده هم‌چنین عنوان کرد: ما فقط در روزنامه‌ها می‌خوانیم که چه بودجه‌ای به سینما اختصاص پیدا می‌کند یا به عنوان مثال نهادی به حمایت از بخشی از سینما می‌پردازد. ما هیچ گاه متوجه نمی‌شویم که این پول‌ها و وام‌ها به چه کسانی اعطا می‌شود، اگر هم افراد به صورت شخصی بخواهند به این رویه اعتراض کنند، نوکیسه‌ها به مبارزه با آنها خواهند پرداخت، اما اگر زمانی ما صاحب تشکلی واحد شویم، دیگر این اتفاق‌ها پنهان نمی‌مانند و بالاخره بعد از دو دهه اعضای خانواده شریف سینما متوجه خواهند شد که پشت درهای بسته چه اتفاقی می‌افتد و پول‌هایی که به سینما اختصاص می‌یابد، بر چه مبنا و اساسی خرج می‌شود.