فرهنگ و هنر- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه‌های خارجی در انعکاس مسائل ایران نباید صرفا به مسائل سیاسی اکتفا کنند و رویدادهای فرهنگی و هنری زیادی در کشور اتفاق می‌افتد که شایسته است بیشتر مورد توجه آنها باشد. به گزارش مهر، سیدمحمد حسینی در نشست خبری هفته کتاب درباره شایعاتی که پیرامون صدور مجوز فعالیت مجدد به شبکه‌های خبری «العربیه» و «بی‌بی‌سی فارسی» وجود دارد، گفت: بنای ما بر این است که دفاتر خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در ایران دایر باشد و در مجموع نگاهمان به این مساله مثبت است. وی افزود: در حال حاضر ۱۲۲ دفتر نمایندگی رسانه‌های خارجی در ایران دایر است و خبرنگارانشان مشغول انجام فعالیت هستند. وزیر ارشاد به سفر اخیرش به قطر اشاره کرد و گفت: روز پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته در قطر از شبکه الجزیره بازدید کردیم و آنها درخواست‌هایی برای توسعه فعالیت‌هایشان داشتند که گفتیم بیایند و ما هم به تسهیل این مساله کمک می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رسانه‌های خارجی در انعکاس مسائل ایران نباید صرفا به مسائل سیاسی اکتفا کنند؛ این همه رویدادهای فرهنگی و هنری در کشور اتفاق می‌افتد و این همه جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری در کشور داریم که شایسته است بیشتر مورد توجه آنها باشد. در این نشست معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز درباره وضعیت ۲۸۵ عنوان کتاب بلاتکلیف که پیش‌تر خبرش را اعلام کرده بود، گفت: ممکن است تعداد این کتاب‌ها از ۲۸۵ عنوان بیشتر بوده باشد، اما مهم‌ترین اتفاقی که در دوره مسوولیت من افتاد، تسریع در امور بود.

بهمن دری گفت: این موضوع مورد سوال بسیاری از افراد است؛ به هر حال اداره ‌کل کتاب و کتابخوانی از ادارات حساس ما است و باید کارها به صورت چابک و چالاک انجام و در صدور مجوز کتاب‌ها تسریع شود.

وی افزود: بعضا دیده می‌شود دوستان ناشر که کتاب‌هایشان را ارائه می‌کنند، دیگر دنبال کار را نمی‌گیرند؛ در حالی که ما جلسات متعددی با خودِ ناشران برگزار کرده‌ایم و آقای اللهیاری (مدیر اداره کتاب) هم همیشه در راهروهای وزارت ارشاد حضور دارند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد اضافه کرد: کتاب‌هایی بوده که ناشر آنها مدعی است مجوز نگرفته، در حالی که کتاب قابل انتشار بوده، اما مواردی از آن باید اصلاح می‌شده که چون دوستان نیامده‌اند این مساله را پیگیری کنند، فکر می‌کنند کتاب مجوز نگرفته است.