حذف سه بخش برای بالا بردن کیفیت

فرهنگ و هنر- اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به ریاست معاون امور سینمایی و سمعی و بصری و با حضور اعضا برگزار شد و تاریخ زمان آغاز جشنواره بیست و نهم فجر، ۱۶ بهمن یعنی پس از پایان ماه صفر، در نظر گرفته شد. بر این اساس در این نشست مقرر شد به منظور تقویت جایگاه و منزلت جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و نیز مستند حقیقت، از این دوره بخش فیلم کوتاه و مستند جشنواره فیلم فجر حذف شود. همچنین با طراحی و تدارک جشنواره مستقلی برای فیلم‌های پویانمایی که در سال آینده برگزار خواهد شد، این بخش نیز از جشنواره فیلم فجر حذف شد. حذف این دو بخش از جشنواره فجر واکنش‌هایی را میان اهالی سینما به وجود آورد.

شهرام مکری کارگردان سینما حذف بخش‌های پویانمایی، فیلم کوتاه و مستند از جشنواره فیلم فجر را مانع موفقیت و پیشرفت این بخش‌ها دانست. او درباره حذف سه بخش مستند، کوتاه و پویانمایی از جشنواره فیلم فجر به مهر گفت: من با حذف این سه بخش به دو دلیل مخالفم. اول اینکه اگر این بخش‌های سه‌‌گانه نسبت به دیگر بخش‌ها ضعیف هستند به دلیل درست برگزار نشدن این بخش‌ها در جشنواره است. وی ادامه داد: من با این موضوع موافقم که این سه بخش در جشنواره فیلم فجر به چشم‌ نمی‌آیند و زیر سایه فیلم‌های بلند قرار می‌گیرند، اما حذف کردن آنها از جشنواره در حقیقت پاک کردن صورت مساله است. با حذف کردن این بخش‌ها از جشنواره کمکی به پیشرفت و مناسب شدن کیفیت آنها نمی‌شود.

همچنین در نظر متفاوتی، رضا بهرامی‌نژاد مستندساز حذف بخش مستند از جشنواره فیلم فجر را حرکتی به نفع سینمای مستند دانست. او با اشاره به نمایش نامناسب فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: با حذف این بخش‌ها از جشنواره فیلم فجر بسیار موافقم. یکی از فیلم‌های من در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین برد اما این فیلم در سانس‌های نامناسب و سالن‌های بد نمایش داده شد و من از این بابت بسیار خجالت‌زده شدم.

وی ادامه داد: این اتفاق معمولا برای تمام فیلم‌های مستندی که در جشنواره نمایش داده می‌شود، می‌افتد. تماشاگر مجبور است این فیلم‌ها را با کیفیت صدا و تصویر نامطلوب ببیند. حذف این بخش‌ها باعث می‌شود که نیاز به جشنواره‌ای تخصصی در حوزه فیلم مستند بیشتر احساس شود. بهرامی‌نژاد با یادآوری اینکه در سینمای ایران هیچ جشنواره‌ای به سینمای مستند اختصاص ندارد، افزود: در این سال‌ها هیچ جشنواره‌ای که بتوانیم روی آن در حوزه سینمای مستند حساب باز کنیم ماندگار نبوده است. مثلا جشنواره‌های کیش و یاد و یادگار هر کدام بیشتر از پنج، شش سال دوام نیاوردند و به دلایل مختلف ادامه پیدا نکردند. اگر بخواهیم امیدی به جشنواره سینما حقیقت داشته باشیم و بگوییم با حذف بخش مستند از جشنواره فیلم فجر این مسوولیت می‌تواند بر عهده جشنواره سینما حقیقت باشد، انتظار دور از ذهنی است.