دردسر آثار نمایشی کمتر است

فرهنگ و هنر - نشست بررسی تولید فیلم مستند و مسائل مربوط به آن در ایران و هلند شامگاه چهارشنبه ـ ۵ آبان ماه ـ در تالار «اندیشه» حوزه هنری در حاشیه برگزاری هفته فیلم هلند با حضور خسرو سینایی، رخشان بنی‌اعتماد و سینماگران هلندی برگزار شد. رخشان بنی‌اعتماد در این نشست در پاسخ به پرسش «پیترفلوری» کارگردان هلندی پیرامون مشکلات ساخت فیلم مستند در ایران گفت: ما هم مانند شما مشکلات بسیاری برای تامین بعد مالی اثر داریم؛ اما ابعاد مشکلات ما بسیار وسیع‌تر و گسترده‌تر از مشکلات کشورهای دیگر است.

این فیلمساز عنوان کرد: در تمام دنیا تلویزیون حامی اصلی سرمایه‌گذاری در فیلمسازی مستند است، اما سینمای مستند ما مطلقا از طریق تلویزیون دولتی ما حمایت نمی‌شود، هیچ شبکه خصوصی نیز در کشور نداریم.

به گزارش ایسنا، بنی‌اعتماد توضیح داد: مشکل تلویزیون سناریوی فیلم‌های مستند نیست، بلکه نوع نگاهش به مستند به شکلی است که تمایلی ندارد این نوع فیلم‌ از طریق تلویزیون نمایش داده شود.

او تاکید کرد: در کشور ما تنها یک مرکز مرتبط با سینمای مستند وجود دارد که آن‌هم جوابگوی مستندسازانی که در ایران فعالیت می‌کنند، نیست.

بنی‌اعتماد معتقد است: به‌طور کلی نگاه‌ تلویزیون ایران متمرکز بر تولید آثار نمایشی است؛ چون نسبت به مستندها مخاطبان بیشتری دارند و دردسر آنها نیز کمتر است. در ادامه‌ این نشست خسرو سینایی، کارگردان سینما بیان کرد: ما در کشور و منطقه‌ای از جهان زندگی می‌کنیم که هر روز در جامعه شاهد تحرک و تحول هستیم و این امر برای بسیاری از جوانان فیلمساز جالب است. به علاوه این امر نه‌تنها برای فیلمسازان جوان بلکه برای من هم سخت است که موضوعات بسیار مهم تاریخی اتفاق می‌افتد؛ اما نمی‌توانیم به سمت آنها برویم و این لحظات تکرار نشدنی را ضبط کنم.

کارگردان «عروس آتش» معتقد است: فیلمساز مستند در ایران موضوعات بسیار جالبی را می‌بیند، اما وقتی نمی‌تواند آنها را ضبط کند، احساس نارضایتی می‌کند و در نهایت فیلمساز مجبور است به فرمالیسم نزدیک شود و به نانوایی و گیوه‌دوزی بپردازد.

در ادامه «کرین ون اگارات» فیلمساز هلندی عنوان کرد: من فیلمسازی مستند را انتخاب کردم؛ چون از این طریق می‌توانم با دنیای اطرافم یکی شوم. اما همه فرصت‌های ساخت فیلم مستند مربوط به تلویزیون نمی‌شود و به یاد دارم که اولین فیلمنامه من نیز از سوی تلویزیون هلند تصویب نشد و من فیلم را با هزینه شخصی خودم ساختم و این فیلم حدود ۵ هزار یورو برای من خرج داشت که در جشنواره‌های بسیاری نمایش داده شد و بسیاری از شبکه‌ها از من خواستند که آن را پخش کنند و بعدها حتی تلویزیون هلند هم آن را

نمایش داد.

این فیلمساز هلندی توضیح داد: به اعتقاد بسیاری از همکاران من راه‌های بسیاری وجود دارد که یک فیلم ساخته شود و فستیوال‌های بسیاری هم در دنیا وجود دارند که به دنبال موضوعات جدید می‌گردند و من اینجا به دانشجویان فیلمساز ایرانی پیشنهاد می‌کنم که ابتدا چند فیلم را با بودجه بسیار محدود بسازند و به فستیوال‌ها بفرستند و مطمئنم که بعد از آن راه‌های زیادی برای به دست آوردن پول برای آنها ایجاد می‌شود.

خسرو سینایی در تایید سخنان این کارگردان هلندی افزود: من بعد از چهل و سه سال فیلمسازی بهترین فیلم‌هایم را در فاصله فیلم‌های سفارشی و غیره ساختم. فیلم‌هایی که برای دلم کار کردم وآن فیلم‌ها آزادترین، رهاترین و به‌دل‌نزدیک‌ترین کارهای من بودند و آنها را از همه آثارم بیشتر دوست دارم. اما این دو روش دو نوع کار مختلف در فیلمسازی است.

در ادامه این نشست «اینکل هوتمن» فیلمساز هلندی درباره تاثیر فیلم مستند در جامعه بیان کرد: فیلم‌های مستندی که در کشور ما ساخته می‌شود بسیار روی مردم تاثیر می‌گذارد و یادم می‌آید فیلمی درباره صربرنیتسا و ارتش هلند ساخته شده بود که مسائل متعددی را در مجلس هلند مطرح کرد و تاثیرات بسیاری در جامعه ما داشت.

در ادامه خسرو سینایی با اشاره به فیلم « عروس آتش» و تجربه‌هایی که در ساخت آن فیلم داشت، عنوان کرد: ساخت این فیلم و بازخوردی که از آن به من رسید نشان داد که وقتی سینما بخواهد به سمت واقعیت اجتماعی حرکت کند تا چه حد می‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد و به دلیل قدرتی که سینما دارد تا این حد در برابر آن احتیاط می‌شود.