حضور شیرین خاطره‌سازان

شهرام ناظری در مراسم جشن موسیقی خواند

محمدرضا شجریان در تجلیل از عبدالوهاب شهیدی: استاد مرا ببخش و من در اندازه‌ای نیستم که جایزه شما را بدهم فرهنگ وهنر- یازدهمین جشن خانه موسیقی با حضور هنرمندانی چون محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و... و در بخش‌هایی از مراسم با حضور شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت ارشاد در تالار وحدت برگزار شد. حمیدرضا نوربخش، دبیر جشن خانه موسیقی در ابتدای این مراسم با یادی از گذشتگان عرصه موسیقی گفت: امسال اولین باری است که خانه موسیقی رویکرد رقابتی را در نظر گرفته است. او سپس با اشاره به فراخوانی که برای سه بخش رقابتی خانه موسیقی منتشر شد، بیان کرد: امسال استثنائا در زمینه آلبوم‌، آلبوم‌های باکلام را گزینش کردیم و به دلیل کم بودن تعداد کتاب‌های مربوط به یکسال، کتاب‌های سه سال گذشته مورد داوری قرار گرفتند. نوربخش افزود: البته نسبت به بخش‌های مختلف برگزاری مسابقه نقدهایی وجود دارد. برای مثال جا داشت که آهنگسازی، ترانه، تنظیم، تک‌نوازی، ناشر و... همه جداگانه بررسی شوند که امیدوارم در سال‌های بعد این کارها عملی شود. دبیر جشن خانه موسیقی با اشاره به کوچک بودن تالار وحدت و اعضای ۱۰ هزارنفری خانه موسیقی از اعضایی که امکان حضور آنها در سالن فراهم نشد، عذرخواهی کرد و افزود: از هنرمندان خواهش می‌کنم که برای اجراهای موسیقی خود به تالار وحدت بیشتر توجه کنند. چون این سالن به لحاظ کیفیت دیدن و شنیدن نسبت به سالن‌های دیگر شرایط بهتری دارند.

پیرنیاکان: به موسیقی نواحی ایران بپردازیم

در ادامه این مراسم داریوش پیرنیاکان (سخنگوی خانه موسیقی) بیانیه‌ جشن خانه موسیقی را خواند. پیرنیاکان همچنین با اشاره به موسیقی نواحی که پیش از سخنرانی او در سالن اجرا شده بود، گفت: سالیان درازی است که به متولیان امر فرهنگ در کشور گوشزد می‌کنیم که به موسیقی نواحی ایران بپردازند و فرهنگ غنی این مملکت را ببینند، آنهایی که از تهاجم فرهنگی حرف می‌زنند، اما قدمی برای مقابله با آن برنمی‌دارند. سخنگوی خانه موسیقی ادامه داد: موسیقی که امشب در سالن اجرا شد، اگر در داخل و خارج کشور عرضه شود، آیا نمی‌تواند جلوی ابتذال را بگیرد؟ ولی متاسفانه تاکنون به این مساله توجهی نشده است.

تجلیل از احمد پژمان و سهراب محمدی

بخش دیگری از مراسم جشن خانه موسیقی به تجلیل از اساتید موسیقی اختصاص یافت. در ابتدا کلیپی از احمد پژمان پخش شد و او در این کلیپ به بیان بیوگرافی از زندگی خودش پرداخت و سپس با حضور مصطفی کمال‌پورتراب و محمد سریر تندیس جشن خانه موسیقی به این آهنگساز قدیمی اهدا شد. پژمان نیز بعد از دریافت تندیس در سخنانی گفت: نمی‌دانستم که قرار است امشب از من تجلیل کنند و همین جا از اساتیدم حشمت‌الله سنجری، ناصحی و توماس کریستین‌داوید تشکر می‌کنم که از آنها بسیار یاد گرفتم. محمد سریر هم یادآور شد: در دانشگاه تهران از شاگردان احمد پژمان بودم. او تعداد بسیاری از موسیقیدانان را پرورش داد.

هنرمند دیگری که در این مراسم تجلیل شد؛ سهراب محمدی‌ معروف به «سهراب بخشی» از طایفه «کرمانج» (در خراسان) بود که کلیپی نیز از او پخش شد و برای تقدیر از او هوشنگ ظریف، محمد سریرو حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد روی سن آمدند. سهراب محمدی که در این مراسم دوتار خود را نیز همراه آورده بود، روی سن نشست و قطعه «هرایه» را اجرا کرد.

او بزرگ مرد آواز هنر ایران است

در بخش دیگری از این برنامه عبدالوهاب شهیدی خواننده قدیمی با حضور محمدرضا شجریان و هوشنگ ظریف تجلیل شد.محمدرضا شجریان که برای تجلیل از عبدالوهاب شهیدی روی سن آمده بود، بعد از مدت‌ها که پشت میکروفن نرفته بود و صحبتی نکرده بود، درباره شهیدی گفت: او بزرگ مرد آواز هنر ایران است و سالیان درازی است که دستش را بوسیده‌ام و در حضور او کُرنش کرده‌ام و هیچ‌گاه به خود اجازه نداده‌ام که در حضور او عرض هنر کنم و از این بابت که من آمده‌ام جایزه او را تقدیم کنم متاسفم، استاد مرا ببخش و من در اندازه‌ای نیستم که جایزه شما را بدهم.

معرفی برترین‌ها

در ادامه این مراسم کلیپ داوران بخش رقابتی جشن خانه موسیقی پخش شد. در بخش کتاب‌های پژوهشی نفر سوم،«کتاب‌شناسی موسیقی در ایران» به قلم سیمین جلالی انتشارات ماهور، رتبه دوم «کتاب‌شناسی و مقاله‌شناسی موسیقی ایران به طریق توصیفی» جلد اول به قلم سید علیرضا میرعلی‌نقی از طرف انتشارات سوره مهر و «جامع‌الالحان عبدالقادر مراغی» به قلم بابک خضرائی از طرف انتشارات فرهنگستان هنر معرفی شدند و کتاب برگزیده نیز به آمنه یوسف‌زاده ‌برای نوشتن کتاب «رامشگران شمال خراسان بخشی و رپرتورا او» منتشره شده از «ماهور» اهدا شد. در بخش کتاب‌های آموزشی رتبه سوم به سودابه سالم برای کتاب «بخوان با من، بساز با من» از طرف انتشارات سوره مهر رتبه دوم به کتاب «متد ارف تا چهارگاه» از طرف انتشارات سوره مهر اختصاص یافت و کتاب «آموزش ساز قانون» به قلم ملیحه سعیدی از طرف انتشارات «مبنای خرد» رتبه اول را از آن خود کرد. در بخش ترجمه نیز کتاب «راهنمای جامع موسیقی کلاسیک» ترجمه رضا رضایی انتشارات فرهنگ معاصر رتبه سوم، کتاب «ردیف موسیقی دستگاهی ایران» ترجمه علی شادکام از طرف انتشارات سوره مهر رتبه دوم و ضمن تشکر از نویسنده کتاب «رساله در بیان موسیقی شرقی و مقایسه آن با موسیقی اروپایی» ترجمه ساسان فاطمی جایزه اول به کتاب علیرضا سیداحمدیان با عنوان «عناصر موسیقی، مفاهیم و کاربردها» از طرف انتشارات ماهور اهدا شد. در بخش آلبوم‌های موسیقی نیز آلبوم «قاف عشق» با صدای علیرضا قربانی و گروه «اشتیاق» از طرف انتشارات «سروش» جایزه بهترین آلبوم را دریافت کرد.

تقدیر از شهرام ناظری

در بخشی از این مراسم همچنین کلیپی از آلبوم «سفر عسرت» شهرام ناظری به عنوان یکی از آلبوم‌های برتر سال پخش شد. همچنین از شهرام ناظری به پاس اعتلای موسیقی ایران و اشاعه موسیقی ایرانی به جهانیان و پیشرو در استفاده از اشعار مولانا و فردوسی تقدیر شد. در بخش دیگری از این مراسم از محمد موسوی، مدیر انتشارات ماهور به عنوان ناشر برتر و از محمدصدرا پیشرادی نوازنده خردسال سنتور نیز تجلیل به عمل آمد. پایان بخش مراسم جشن خانه موسیقی اجرای شهرام ناظری به همراه گروه «فردوسی» بود.