شهرام ناظری در همایش موسیقی شعر حافظ بیان کرد
اساسآموزشآواز درایران غلط است
فرهنگ و هنر- شهرام ناظری در کنار محمد رضا شجریان از پرطرفدارترین خوانندگان موسیقی سنتی ایران به شمار می آیند که با طیف وسیعی از مخاطبان با سلیقههای متفاوت ارتباط برقرار کردهاند. به همین دلیل حرفهای این خواننده درباره موسیقی ایرانی مهم است و میتواند دریچههای ناشناخته ای را بگشاید. ناظری در تازهترین حرفهایش با اشاره به اینکه آواز ایرانی با فاجعه روبهروست، گفت: این هنر اصیل در سطح پایین و نازلی قرار گرفته است.
به گزارش شبستان، استاد آواز ایرانی در همایش موسیقی شعر حافظ که در موسسه فرهنگی شهر کتاب برگزار شد، گفت: هنوز جای شکر آن باقی است که در مکان کوچکی مانند این مکان اینگونه موضوعات از اهمیت ویژهای برخوردار است در حالی که باید این روز؛ یعنی روز بزرگداشت حافظ در سراسر ایران جشنی برگزار شود تا مردم از هر قومیتی در این خاک زرخیز جمع بشوند تا درباره این اعجوبه بزرگ تاریخ تبادل نظر کنند. ناظری افزود: اگر همه این اتفاقات و جشنها برای بزرگانی چون حافظ، مولانا و فردوسی گرفته شود باز هم حق مطلب ادا نشده است، زیرا اظهار نظر کارشناسانه به مدت چند قرن برای شناختن این خورشیدهای تابان کم است. این استاد آواز ایرانی درباره تلفیق شعر و موسیقی و شناخت این عنصر مهم در آواز ایرانی تصریح کرد: متاسفانه این روزها تلفیق شعر و موسیقی و شناخت حس درست از شعر در میان خوانندگان جوان جایی ندارد، البته آنها گناهی ندارند؛ زیرا اساس آموزش آواز ایران غلط است و به تعبیری ساختاری برای آموزش و تدریس وجود ندارد.
ناظری خاطر نشان کرد: باز جای تاسف دارد که آوازی را میشنویم که خوانندگان آن هیچ حس و درک درستی از شعر ندارند، به همین خاطر مردم آوازی را میشنوند که به دلیل عدم درک درست از این هنر، یکنواخت، سرد و خستهکننده هستند. بیشک با ادامه این روند آواز ایرانی کمکم طرفداران خود را از دست میدهند.
وی تصریح کرد: ما در آینده در مورد آواز ایرانی با یک فاجعه خیلی بزرگ روبهرو هستیم، زیرا این هنر اصیل در سطح پایین و نازلی قرار گرفته است؛ به هر حال درست است که مردم نمیتوانند از لحاظ فنی درباره اینگونه آوازها و کارهای ارائه شده نظری بدهند؛ اما از نظر حسی کاملا عمق فاجعه را درک میکنند چون میبینند که خواننده به هیچوجه با شعر حرکت نمیکند و شنونده را در قبال آواز دلسرد میسازد.
خواننده آلبوم گل صدبرگ در ادامه گفت: باید آواز ایرانی آسیبشناسی بشود؛ زیرا در حال حاضر لهجههای مختلف، لحنهای غربی و غیر وارد آواز شدهاند که شرایط خوبی را برای این هنر رقم نمیزند و من فکر میکنم این اتفاق برای نسل آینده بسیار ناامیدکننده است.
ناظری خاطرنشان کرد: امیدوارم یک حرکت اساسی و اصولی صورت بگیرد و روی اینگونه مسائل کاری کارشناسانه شود، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این گنجینههای اصیل را نباید به دست کسانی سپرد که حیف و میلش کنند.
وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب موسیقی ایرانی خوش درخشید و این اتفاق استثنایی بود، اگر این جریان خوب هدایت میشد، بیشک به جاهای بسیار بهتری دست پیدا میکردیم.
ناظری اظهارکرد: ما باید امروز به حافظ، مولانا، فردوسی، سعدی و موسیقی و هنر ایرانی بنازیم، باید روی این فرهنگ کار بکنیم و محصول درستی از آن ارائه بدهیم.
این استاد آواز ایرانی در پایان گفت: قرار نبود من در این همایش صحبت بکنم من فقط به عنوان میهمان در اینجا حاضر شدم، اما وقتی به من میگویند از حافظ و مولوی صحبت کن، من خون و رگ تعصبم به جوش میآید.
ارسال نظر