تاریخ تحریف نشده است

کارگردان مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» ضمن اعلام بودجه این سریال، از تلاش «فرح دیبا» برای ارتباط با بازیگران این سریال خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، مجموعه تلویزیونی«کلاه پهلوی» پس از سپری شدن حدود ۱۰ سال، به مرحله پخش رسیده و تا به حال ۳ قسمت از آن شب‌های جمعه از شبکه یک پخش شده است. اما پس از گذشت سه قسمت، اظهارنظرها درباره این سریال ۵۶ قسمتی آغاز شد و حتی واکنش‌هایی را در خارج از کشور ایجاد کرد. «سید ضیاءالدین دری» درباره حواشی ایجاد شده درباره این سریال مصاحبه مفصلی انجام داده که بخشی از آن را می‌خوانید.

***

پس از پخش سه قسمت، واکنش‌ها و بازتاب‌ها نسبت به سریال چگونه بوده است؟

طبیعی است که خیلی‌ها مخالف هستند و حتی افرادی که آدم‌های آگاه جامعه هم هستند گاهی به ما فحش و ناسزا می‌دهند، چون به مذاقشان خوش نمی‌آید. شما نوع حمله‌ها را از روی ظاهرشان حس می‌کنید. برخی از آنها افرادی هستند که پیش از آغاز سریال مطالب‌شان را نوشته بودند و منتظر بودند تا آن را بکوبند. حال بستگی دارد، بعضی سعی می‌کنند مثلا تخصصی وارد شوند و بعضی هم با توجه به بی‌اعتقادی که به نظام و اسلام دارند، سریال را سرکوب می‌کنند و می‌گویند این سریال پهلوی را می‌کوبد. یکسری از نیروهایی که نمی‌دانم اسم‌شان چیست، از درون خودمان بوده‌اند که حال منزوی شده‌اند و کنار رفته‌اند، شاید تصورشان این باشد که هدف سریال یا نظام این بوده که نیروهای روشنفکری را بکوبد و محتوایش مثل «کیف انگلیسی» باشد.

نقدها و اظهارنظرهایی هم در این میان شد مبنی بر اینکه «کلاه پهلوی» بی‌حجابی را ترویج می‌کند.

این حرف‌ها را می‌زنند، ولی آیا درست است؟ اصلا چنین چیزی نیست. مگر می‌شود در صدا و سیما و در رسانه نظام جمهوری اسلامی چنین کاری کرد؟ یا اینکه مدیرانی در آن باشند که خدای نکرده با این ایده موافق باشند؟ کسانی که این کارها را می‌کنند، نمی‌دانند که اصل آنچه می‌گویند، وهن است. فکر می‌کنند که دوست و دلسوز نظام هستند؛ اما گویا یادشان می‌رود یا خودشان را به فراموشی می‌زنند که رییس صدا و سیما را چه کسی انتخاب می‌کند؟ بر چه مبنایی او را انتخاب می‌کند؟ اینها نمی‌خواهند در درون نظام جمهوری اسلامی هنرمندان راه‌هایی پیدا کنند که بتوانند در برابر هجوم عجیب و غریبی که از سوی ماهواره‌ها انجام می‌شود، مقابله کنند. ما که سکس و خشونت را قبول نداریم و گونه‌ای از درام را در آثارمان به کار می‌بریم که مختص ایران است. این کار در سریال‌سازی سخت‌تر است، چون می‌خواهد یک داستان طولانی را روایت کند.

سریال با توجه به این موارد تا اینجا توانسته روی پای خود بایستد و من می‌دانم که تماشاچی شهری ما از این بابت خوشحال است، چون سلیقه‌اش کمی جلوتر است و از چهره‌های تکراری خسته شده و نیاز به دیدن چهره‌های جدید دارد. این مخاطب خوشش نمی‌آید بازیگری که در شبکه‌ای نقش تاریخی بازی می‌کند و همزمان در شبکه دیگر نقش یک قاچاقچی را ایفا می‌کند. چنین سریالی آمده حتی در جریان سریال‌سازی کشور خودمان یک حرکت غیرمتعارف انجام بدهد. البته من حدود ۱۰ الی ۱۱ سال برای این سریال عمر گذاشته‌ام و ما باید از این کار نتیجه بگیریم.

واقعا این سریال ارزان‌ترین مجموعه الف ویژه تلویزیون در ۱۰ سال گذشته است؟

بله. بر خلاف آنچه که تصور و گفته می‌شود این سریال ۱۱ سال زمان برده، ما از سال ۸۳ کار را آغاز کردیم و در سال ۸۵ آن را کلید زدیم. بنابراین اینجا عمری از من و تهیه‌کننده ضایع شده است. از من ۱۱ سال و از تهیه‌کننده ۸ سال. تا همین الان سازمان صداوسیما بیشتر از ۱۰ میلیارد به ما بودجه نداده است. بودجه نیز در سال ۸۵ تصویب شده و نرخ تورم اصلا در آن گنجانده نشده است.

ماجرای تلاش فرح دیبا برای برقراری ارتباط با عوامل این سریال چه بود؟

به من نقل شده که ایشان ظاهرا سعی می‌کند با خانم‌ها ارتباط برقرار کند، اما دست بر قضا با یک آقایی که در این سریال حضور داشتند، از طریق فیس بوک ارتباط برقرار می‌کند، اما این فرد توجهی به سخنان او نمی‌کند. همچنین با یکی از خانم‌ها تماس تلفنی داشته، بالاخره او هم آدم است و با بازیگر فیلم صحبت کرده و گفته من از کار شما خوشم می‌آید و برای اینکه نشان بدهد مطلع است می‌گوید من شنیده‌ام که در چنین سریالی حضور داشته‌اید چطور است، آیا به ما زیاد فحش می‌دهند؟ که این موضوع کاملا طبیعی است. برایشان مهم است. بالاخره آنها امروز کاملا منزوی هستند و سر پست و مقام نیستند و همین چیزها هم دلخوش‌شان می‌کند.

یقین دارم که خیلی هم بدشان نخواهد آمد. چون ما کاملا صادقانه پیش رفته‌ایم. من از کتابی که مادر شاه نوشته بود نیز در این اثر استفاده کرده‌ام. مطمئن هستم که نمی‌توانند جلوی این کار بایستند، شاید نوچه‌هایشان حمله کنند، اما یواش یواش می‌پذیرند که تاریخ تحریف نشده و ساکت خواهند شد.