۹ نفر از سینماگران شاخص سینمای ایران درباره اتفاقات اخیر رخ داده در خانه سینما بیانیه‌ای منتشر کردند. به گزارش خبرآنلاین،‌ این بیانیه که در اختیار خبرآنلاین قرار گرفته به امضای مجید مجیدی، منوچهر محمدی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجتبی راعی، حسن برزیده، سیدرضا میرکریمی و احمدرضا درویش رسیده است.

متن بیانیه به این شرح است:

«یا حافظ یا رافع

ماهی این آب گل‌آلود کجاست؟ عقل و عقلا که حیرانند. قانون و قانون‌دانان هم که تایید نمی‌کنند. مصلحت این ایام سخت هم که اقتضا نمی‌کند. با شان و فرهنگ هم که تناسبی ندارد. پس چرا این فرمان چند خطی «انحلال»، چنین آشوبی به پا کرده است؟عزیزان؛ ما یقین کردیم که این میل مرموز، قصدی جز بالا بردن هزینه برای نظام اسلامی ندارد. این آب گل‌آلود شده، حاصل طراحی مهندسانی است که با وعده ریل‌گذاری سینمای آرمانی‌، ریل قطار شتابان سینما را بی‌هراس از واژگونی برمی‌چینند. آیا سه سال سکانداری سینما نتیجه‌اش چنین افتخاریست که مقام محترم وزارت فرهنگ در مقابل دیدگان مردم، با لحنی امنیتی خبر از کشف و ضبط و توقیف خانه‌ای را بدهد که دو دهه مامن اهالی سینما بوده است؟ آیا در این مدت بقیه ارکان نظام خواب بوده‌اند؟ آقای وزیر اشتباه نشسته‌اید. اینجا عرصه فرهنگ است و این خانه چند روزی میزبان شماست. به راستی این ادب مهمانی را از کجا آورده‌اید؟ سخن ما نه خانه سینماست و نه عملکرد آن که هرچه هست از همه ماست؛ ولی اگر ذره‌ای انصاف و معرفت باشد، می‌داند که این سینمای نجیب، مولود فرزندان نهضتی است که در پاسداری آن جان و مال و آبرو گذاشته‌اند و حاضر نیستند تن به اراده نامیمون و فراقانونی بدهند که هدفش سرکوب استقلال و حریت کسانی است که خود را ملتزم به ارزش‌های آرمانی نظام و قانون اساسی می‌دانند. باشد که بزرگان و دلسوزان کشور بشنوند و چاره‌ای بیندیشند.

فتوکل علی الله

هفدهم دی‌ماه یکهزار و سیصد و نود

مجید مجیدی، منوچهر محمدی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجتبی راعی، حسن برزیده، سیدرضا میرکریمی و احمدرضا درویش.»

بیانیه سینماگران صنفی نیست

«سید‌ضیاءالدین دری» کارگردان «کیف انگلیسی» معتقد است بیانیه ۹ نفر از سینماگران کشور صنفی نیست و به صورت احساسی نوشته شده است.

وی در ادامه به ارائه دستور انحلال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: این نظر شخصی من است که دوستان هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند مختارند همان‌طور که تا به ‌حال در دوران گذشته تصمیماتی اتخاذ شد و مختار بودند این حق دولت است و بعد هم حاصل و ارزیابی را برعهده آیندگان و تاریخ بگذارند تا آنها قضاوت کنند. یک مقدار دوستان دیر شروع کردند و دستور انحلال آقای وزیر دیرهنگام بوده یا اینکه الان نابهنگام است.

دری به عکس‌العمل صنف در مورد دستور انحلال خانه سینما اشاره کرد و گفت: حال باید به عکس‌العمل صنف بپردازیم. وقتی که ۹ نفر از همکاران عزیز ما بیانیه‌ای را امضا می‌کنند، این به نظر من صنفی نیست. این حرکت صنفی نیست چون ۹ نفر آمدند و برخوردی را می‌کنند. آنچه در متن این بیانیه آقایان ارائه دادند یک متن ادبیاتی است که چند غلط دارد که باید اغلاط را برطرف می‌کردند. این بیانیه احساساتی است و شروع این بیانیه اصلا در شان فیلمساز نیست و اصلا در شان قشر فرهیخته جامعه نیست و به عقیده من انشای بسیار بهتر و زیباتری می‌توانست داشته باشد.