معاون سابق فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران باید در پی عدم حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت خسارتی بالغ بر ۵۵ هزار یورو بابت اجاره غرفه‌ها بپردازد، در غیر این صورت از حضور در نمایشگاه سال بعد محروم می‌شود. محسن پرویز، معاون سابق امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با فارس پیرامون مطلب اخیر درج شده در وبلاگ خود با این عنوان که «چه کسی خسارت ۵۵ هزار یورویی شرکت‌نکردن در نمایشگاه فرانکفورت را می‌پردازد؟» توضیحاتی داد و گفت: سال ۹۰ در حوزه شرکت ایران در نمایشگاه‌های خارجی اتفاقاتی رخ داد که مطلوب نبود، از جمله اینکه ایران در نمایشگاه‌های مسکو و پاریس شرکت نکرد. به گفته وی، برای شرکت در نمایشگاه کتاب مسکو یک توافقنامه مبادله ۱۲ متر غرفه بین تهران و مسکو داریم و اینکه هزینه دو نفر از شرکت‌کنندگان به‌طور کامل توسط نمایشگاه‌ها پرداخت شود؛ یعنی دو نفر از ایران به شکل رایگان مورد پذیرایی قرار گرفته و ۱۲ متر هم غرفه در اختیار ایران باشد.

عدم حضور ایران در نمایشگاه مسکو و پاریس

محسن پرویز همچنین گفت: در لحظات آخر سفر لغو شد و ایران در نمایشگاه مسکو شرکت نکرد؛ اضافه بر ۱۲ متر اگر فضای اضافه‌تری متقاضی باشیم باید هزینه آن را بپردازیم، البته معمولا ۱۲ متری هم فضای اضافه،‌ اجاره می‌شد و امسال هم این اتفاق افتاد. این موضوع یک خسارت مادی ایجاد می‌کند، البته در کنار اینکه موضع ما در تعاملات تضعیف می‌شود یعنی برنامه اصلی که برای مبادله غرفه میان نمایشگاه‌های مختلف وجود داشت را هم تحت‌الشعاع قرار داده و آن را تضعیف می‌کند.پرویز ادامه داد: هزینه‌های نمایشگاه کتاب پاریس پرداخت شده بود و بلیت برای افراد شرکت کننده نیز همچنین (در رابطه با نمایشگاه مسکو اطمینان دارم تهیه شده بود، اما برای نمایشگاه پاریس حضور ذهن ندارم) اما می‌دانم غرفه گرفته و هزینه آن پرداخت شده بود. ایران در نمایشگاه کتاب پاریس شرکت نکرد. پس از آن، زمان نمایشگاه فرانکفورت رسید، اما چون در ارتباط با نمایشگاه فرانکفورت مساله‌ای از طرف سفیر ایران در آلمان مطرح و مشخص شد ایران در نمایشگاه فرانکفورت نیز غرفه خود را از دست داده و کسی در آن شرکت نکرده است.

در نمایشگاه محلی کتاب قطر شرکت کردیم در فرانکفورت و پاریس خیر!

پرویز در پایان گفت: در ماه گذشته یک حضور پررنگ و بسیار شگفت‌انگیز در نمایشگاه قطر داشتیم، نمایشگاه دوحه قطر یک نمایشگاه محلی است، واقعا قابل قیاس با نمایشگاه مسکو، پاریس و فرانکفورت نیست؛ چندان استقبالی هم از سوی کشورهای مختلف از آن نمایشگاه نشد، کما اینکه روابط سیاسی ایران و قطر هم شرایطش به گونه‌ای نبوده و نیست که ما بخواهیم در حوزه فرهنگ روی قطر مانور دهیم؛ معاندت قطر نسبت به جریان‌های بیداری اسلامی تقریبا مشخص است.