نوای تنبور علی اکبر مرادی در آمریکا می‌پیچد

علی‌اکبر مرادی(نوازنده پیشکسوت تنبور) در دانشگاه سانتارا کلارا روی صحنه می‌رود. مرادی به ایلنا گفت: در این اجرا؛ قطعاتی از مقامات تنبور کرمانشاه را اجرا می‌کنیم و پژهام اخواص، کوروش مرادی و مهدی باقری مرا همراهی می‌کنند.

این نوازنده تنبور در ادامه صحبت‌های خود درباره تفاوت میان سبک تنبورنوازی خود و مکتب صحنه در کرمانشاه گفت: اصولا تنبور به دو طیف مردم کرمانشاه یعنی طایفه گوران و دوم شهر صحنه برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه مقام‌های تنبور در گوران مرکزیت بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: تنبورنوازان گوران مقداری سختگیرتر از صحنه با ساز تنبور برخورد می‌کنند چراکه صحنه؛ یک شهر و نزدیک مرکز بود و طبیعی است که با مقام‌های موسیقی سنتی هم آشنا باشند. این نوازنده تنبور که نقش مهمی در معرفی ساز تنبور داشته است، درباره شناخت مردم اروپا و آمریکا از ساز تنبور گفت: در ابتدا عده خیلی کمی در خارج از کشور تنبور را می‌شناختند که آنهم یا خانواده‌های اهل موسیقی یا کردهایی بودند که در اروپا تحصیل کرده بودند، اما درکل تنبور را به این شکل بیرونی و اجرایی نمی‌شناختند. وی ادامه داد: این ساز همچنان نزد علاقه‌مندان خارج از کشور جنبه آئینی داشت تا اینکه یکسری کنسرت‌های تکنوازی در خارج از کشور برگزار شد. کنسرت‌های من تاثیر خود را گذاشت و این ساز هویت موسیقایی خود را کسب کرد.