شورای صنفی نمایش در تمدید اکران «پایان نامه» پارتی بازی کرد

برنامه دو و نیم ساعته شبکه خبر پنج‌شنبه شب مناظره‌ای میان حبیب کاوش سخنگوی انجمن صنفی نمایش و امیرحسین علم‌الهدی کارشناس اکران و سینماداری و مدیر پردیس‌های سینمایی برگزار کرد. در این مباحثه صریح، علم‌الهدی با انتقاد از لجبازی شورای صنفی نمایش در ابلاغ دیرهنگام خبر امکان اکران چند فیلم در یک سالن پردیس (تک سانسی) انتقاد کرد و آن را فرصت‌سوزی و محدودیت کار پردیس‌های سینمایی خواند.

کاوش چندبار با اعلام تفاوت سنی خودش و علم‌الهدی و تاکید طعنه‌آمیز به جوانی و عجول بودن طرف مقابل در بحث سعی می‌کرد واکنش‌های صریح و سوالات شفاف علم‌الهدی را زیر سوال ببرد. علم‌الهدی در این برنامه معتقد بود به‌جز سه فیلم میلیاردی چهار ماه اول، بقیه آثار اکران شده ورشکسته‌اند و کاوش اصرار داشت که نباید این قدر سیاه و تلخ ببینیم و فروش فیلم‌های این چهار ماه بد نبوده و فاجعه نیست! علم‌الهدی پرسید با وجود ۶۰۰ میلیون کف هزینه تولید فیلم در ایران، فروش ۳۰۰ میلیونی چطور می‌تواند خوب باشد یا ضرر ندهد؟

در بخش پایانی این بحث پرچالش که مجری برنامه را چندبار به وساطت و قطع بحث دوطرفه واداشت، مجری از اتهام پارتی‌بازی در شورای صنفی نمایش پرسید و از گلایه سازندگان «سیزده ۵۹» و «آقا یوسف» گفت. حبیب کاوش باز هم با تاکید بر سن خودش و همکارانش در شورا اعلام کرد که هیچ دلیلی برای این کار نیست و حتی یک مورد هم نمی‌شود مبنی بر پارتی‌بازی در شورا پیدا کرد. اما علم‌الهدی گفت که شورای صنفی نمایش لااقل در مورد ادامه اکران فیلم «پایان‌نامه» مقداری پارتی بازی کرده و فیلم «سیزده ۵۹» را سه هفته به تعویق انداخته است.

کاوش برای توضیح این موضوع به علم‌الهدی گفت که مواضع سیاسی شما باعث می‌شود نسبت به فیلم «پایان‌نامه» اینطور حرف بزنید وگرنه این هم یک فیلم است مثل بقیه که چون کف فروشش ناگهان سیر صعودی داشت، تصور سه هفته اکرانش باطل شد و ادامه پیدا کرد. علم‌الهدی به صراحت به شرایط خاص اکران فیلم اشاره کرد و گفت آوردن مخاطب با اتوبوس به سالن‌های فیلم «پایان‌نامه» باعث این وضعیت شده و شورای صنفی نمایش موظف بوده بر این وضعیت نظارت کند.

کاوش هم جواب داد که او صاحب و تولیدکننده فیلم نیست و این مسائل به او و شورا مربوط نمی‌شود. کاوش همچنین با صراحت و جدیت از استقلال شورای صنفی دفاع کرد و گفت: «دولت نمی‌تواند به کسی مثل من چیزی را تحمیل کند یا دستور و سفارشی بدهد.»

علم‌الهدی در پایان بحث گفت که پیام آشکار و روشن شورای صنفی و تصمیم‌هایش این است که کسی از بخش خصوصی طرف ساخت پردیس سینمایی یا چند سالنی کردن سینماهای قدیمی نرود و همین طور با تک سالنه‌های سطح شهر اکران را بگذرانند.