شاهکار کشف‌شده «داوینچی»به نمایش درمی‌آید

تابلوی نقاشی کشف‌شده‌ای از «لئوناردو داوینچی» در لندن به معرض دید عموم درمی‌آید. به گزارش ایسنا، شاهکار نقاشی از «داوینچی»، خالق تابلوی «مونالیزا»، که چند سال پیش در یک حراجی شناسایی شد، قرار است نهم ماه نوامبر (۱۸ آبان‌ماه) در گالری ملی لندن به نمایش درآید. متخصصان هنری معتقدند مردی که در این نقاشی تصویر شده، مسیح (ع) است که دستی را برای دعا بلند کرده و در دست دیگرش کره زمین را به صورت نمادین نگه داشته است. زمانی که این نقاشی در یک حراجی کشف شد، در وضعیت بدی قرار داشت. خیلی کثیف شده بود و رنگ قسمت‌هایی از آن پاک شده بود.تاریخدانان هنری سال‌ها از وجود این تابلو اطلاع داشتند، اما آخرین‌باری که این اثر به فروش رسید، یعنی سال ۱۹۸۵، به یکی از شاگردان «لئوناردو» با نام «جیووانی آنتونیو بولترافیو» نسبت داده شده بود.

در آن زمان به قیمت ۴۵ پوند و چندی بعد به قیمت ۱۰۰ دلار خریداری شد.به گزارش استارتریبیون، گفته می‌شود صاحبان کنونی این شاهکار هنری قصد دارند آن را به قیمت ۲۰۰ میلیون دلار به فروش برسانند.

«لئوناردو داوینچی» در سال ۱۴۵۲ میلادی در شهر فلورانس ایتالیا متولد شد. او پس از آموختن هنر مجسمه‌سازی به میلان رفت و پس از بازگشت به فلورانس در مدت چهار سال، تابلوی معروف «مونالیزا» را خلق کرد که اکنون در موزه «لوور» شهر پاریس نگهداری می‌شود.

وی طراح اولیه صدها اثر معماری و همچنین طراح اولیه هواپیما به‌شمار می‌رود. یکی از طرح‌های ابتکاری او لباس غواصی و زیردریایی جنگی است. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت داوینچی معروف است، کیلومترشمار و چیزهای دیگر را اختراع کرد.

«داوینچی» همچنین طراح صدها شاهکار معماری دوره رنسانس است. از دیگر تابلوهای مشهور «داوینچی» به تابلوی معروف «شام آخر» می‌توان اشاره کرد.«داوینچی» در سال ۱۵۰۳ یا ۱۵۰۴ در ایتالیا شروع به خلق تابلوی مونالیزا کرد و به گفته «جورجیو واساری»، از معاصران وی، «داوینچی» پس از چهار سال کار به روی این تابلو، آن را نیمه‌تمام رها کرد، اما سه سال بعد، پس از سفر به پاریس آن را دوباره از سرگرفت و مدتی پیش از مرگ در سال ۱۵۱۹ آن را به اتمام رساند.«داوینچی» در سال ۱۵۱۶ به دعوت پادشاه فرانکو اول این تابلو را از ایتالیا به فرانسه برد و پس از مرگ، پادشاه فرانکو آن را خریداری کرد تا آن که بعدها در اختیار لویی چهاردهم قرار گرفت. لویی چهاردهم شاهکار «داوینچی» را به کاخ ورسای منتقل کرد و پس از انقلاب فرانسه در موزه «لوور» جای گرفت، اما بعدها ناپلئون اول آن را به اتاق خواب خود منتقل کرد؛ هرچند بار دیگر به موزه «لوور» بازگشت.

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره مدل و چشم‌انداز این تابلو نقاشی وجود دارد، مثلا اینکه «داوینچی» در خلق این اثر کمال صداقت را داشته و در به تصویرکشیدن زیبایی این زن اغراق نکرده است یا اینکه به ادعای کارشناسان هنری چین، زمینه‌های پشت تصویر برگرفته از نقاشی‌های چینی است.

عنوان این نقاشی نشات گرفته از توضیحی است که «جورجیو واساری» در شرح حال خود از «داوینچی»، ۳۱ سال پس از مرگ او نوشت.وی معتقد بود که «داوینچی» این نقاشی را برای «فرانچسکو دل ژکوند»، تاجر ابریشم اهل فلورانس کشید و پرتره همسر وی، «مونالیزا» بوده است.این تابلوی نقاشی با ابعاد ۷۷ در ۵۳ سانتیمتر است. نسخه‌ای را که او تهیه کرده بود از نسخه فعلی، بزرگتر بود، چرا که در گذر زمان دو ستون از طرفین چپ و راست این تابلو بریده شده‌ است. به همین دلیل به هیچ وجه مشخص نیست که «مونالیزا» در این تابلو نشسته است. همچنین باید اشاره کرد که بسیاری از قسمت‌های این تابلو به مرور زمان خراب یا دوباره نقاشی شده ‌است، اما با این وجود شخصیت اصلی نقاشی همچنان محفوظ مانده ‌است.

شهرت تابلوی «مونالیزا» در ۲۲ اوت ۱۹۱۱ پس از سرقت در موزه «لوور» دو چندان شد. پلیس فرانسه در بازجویی‌های خود حتی «پابلو پیکاسو» را نیز احضار کرد. در حالی گمان می‌رفت که این شاهکار بی‌نظیر دیگر برای همیشه از دست رفته است، دو سال بعد سارق واقعی که از کارمندان موزه بود، شناسایی و دستگیر شد. وی قصد داشت این تابلو را به مسوولان موزه فلورانس بفروشد. «مونالیزا» در سراسر گالری‌های ایتالیا به نمایش درآمد و پس از آن در سال ۱۹۱۳ به «لوور» بازگشت.