حمایت فستیوال کن از دو فیلم بدون مجوز ایرانی

سینمای ایران امسال هم هیچ فیلمی را در بخش‌های رسمی فستیوال کن ندارد

طبق سنت چند سال اخیر، کاروانی از مدیران سینمای ایران برای حضور در جشنواره کن به این شهر ساحلی می‌روند. این در حالی است که هیچ فیلمی از ایران در این جشنواره پذیرفته نشده و تنها دو فیلم بدون مجوز از ایران به این جشنواره راه پیدا کرده‌اند. به گزارش مهر، پیش از شروع جشنواره فیلم کن، گمانه‌زنی‌ها برای حضور تعدادی از مدیران سینمایی در این جشنواره شروع شده است. از مدیران بنیاد سینمایی فارابی سیداحمد میرعلایی مدیرعامل و حسن نجاریان قائم مقام وی به کن سفر می‌کنند، پژمان لشگری‌پور معاون فرهنگی بنیاد و امیر اسفندیاری مدیر امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی از مسافران جشنواره کن هستند.میرعلایی و لشگری‌پور هفته دوم و امیر اسفندیاری و حسن نجاریان هفته اول به کن می‌روند، در حالی که نام جواد شمقدری معاون سینمایی هم در فهرست مسافران کن دیده می‌شود، دفتر معاونت سفر این کارگردان و معاون وزیر را تایید یا رد نکرده است.

در میان کاروان مدیران عازم کن، نام شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، بهمن حبشی مدیر دفتر مجامع سینمایی و... هم به چشم می‌خورد.

کاروان پر رنگ مدیران سینمایی کشور در حالی عازم این جشنواره می شود که از ایران هیچ فیلمی در این جشنواره پذیرفته نشده است. براساس این گزارش ورایتی اعلام کرد تنها دو فیلم «این فیلم نیست» و «به امید دیدار» در فهرست نهایی فیلم‌های جشنواره شصت و چهارم کن قرار گرفته‌اند که فاقد مجوز بوده و از کانال رسمی قوانین ایران ساخته و ارسال نشده‌اند.فیلم «به امید دیدار» روز سیزدهم مه (۲۳ اردیبهشت) در بخش نوعی نگاه کن به نمایش در می‌آید. در حالی که «این فیلم نیست» نمایشی ویژه در روز ۲۰ مه ( ۳۰ اردیبهشت) خواهد داشت. لیلا زارع‌، فرشته صدرعرفایی، شهاب حسینی و رویا تیموریان در فیلم «به امید دیدار» نقش آفرینی کرده‌اند.شصت‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۱ تا ۲۲ ماه مه (۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت) در جنوب فرانسه برگزار می‌شود.

کن ویروس دارد!

محمد اطبایی معتقد است: جشنواره فیلم کن مهم‌ترین رویداد سینمای دنیاست که از هر منظر به آن نگاه شود چه به عنوان علاقه‌مند سینما و چه به عنوان سینماگر، محل جذابی است.

این کارشناس بین‌المللی سینمای ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: امسال بیستمین دوره‌ای است که به جشنواره کن می‌روم و به‌عنوان پخش‌کننده برایم مهم است که در کن حضور داشته باشم، چون اکثر افرادی را که در طول یکسال با آنها در ارتباطیم در بازار کن ملاقات می‌کنیم، بنابراین از این لحاظ بازار کن برای ما اهمیت دارد.اطبایی با بیان اینکه شوخی بین بچه‌هایی که هر ساله در جشنواره کن حضور دارند، مطرح است، ادامه داد: یک شوخی بین ما جا افتاده است که هر کس یک بار به کن می‌آید، جشنواره کن ویروسی دارد که او را دوباره به کن می‌کشاند، بنابراین می‌بینیم کسانی که یک سال آمده‌اند سال‌های بعد هم می‌آیند، به‌رغم اینکه ممکن است هزینه‌ برایشان بسیار بالا باشد.

وی معتقد است: حضور مدیران و مسوولان سینمایی در کن به‌رغم انتقاداتی که می‌شود، شخصا معتقدم اتفاق مبارکی است. قطعا حضور آنها به شناخت بیشتر آنها نسبت به بازارهای جهانی کمک می‌کند.به گفته اطبایی؛ این رویداد مهم‌ترین رویداد هنری دنیا است که بیشترین خبرنگار را بعد از المپیک جذب می‌کند و سال گذشته چهار هزار و ۵۱۲ روزنامه‌نگار،عکاس و گزارشگر از ۹۰ کشور مختلف جهان این رویداد را پوشش رسانه‌ای دادند و بیست و پنج هزار و ۳۶۹ دست‌اندرکار حرفه‌ای سینما از ۱۲۳ کشور در جشنواره‌ و بازار فیلم ثبت‌نام رسمی کردند.

این پخش‌کننده بین‌المللی در پایان اظهار خرسندی کرد که در دقیقه ۹۰ دو فیلم ایرانی برای جشنواره کن انتخاب شدند و ادامه داد: در چند هفته گذشته احساس می‌شد، ممکن است امسال جشنواره کن بدون نام ایران برگزار شود، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و دو فیلم از سینمای ایران حضور دارد.

توضیح معاونت سینمایی درباره خبر کاروان سینمایی در جشنواره کن

پیرو اخبار مندرج در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعزام مدیران سینمایی به جشنواره فیلم کن، روابط عمومی معاونت امور سینمایی در این‌باره توضیح داد.حضور پررنگ و موثر در عرصه‌های بین‌المللی از نیازهای جدی سینمای ایران است، در همین راستا یکی از برنامه‌های مدیریت کنونی معاونت سینمایی، تعامل و تحرک فعال در عرصه بازارهای جهانی فیلم است.بازار جشنواره کن یکی از این فرصت‌ها است که تلاش می‌شود با حجم فیلم‌های بیشتر و حضوری فعال‌تر در آن شرکت شود. امسال علاوه بر بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موسسه رسانه‌های تصویری غرفه‌ای مستقل راه‌اندازی کرده است و هرکدام از این مجموعه‌ها برای عرضه فیلم‌های خود باید همکاران خود را به همراه داشته باشند.در خبری که منتشر شده نام کسانی ذکر شده مانند آقایان میرزاخانی و لشکری‌پور که در بازار و جشنواره کن حضور نخواهند داشت. قرار است در ایام جشنواره تنها یکی از مدیران فارابی در کن حضور داشته باشد، در ضمن معاونت سینمایی برای حضور در این جشنواره هنوز تصمیم نگرفته است.