در گفتوگو با سیدابوالحسن موسوی سیرت موسس نگارخانه فرش موسوی مطرح شد
رد پیشنهاد دولت بحرین برای انتقال کارگاه فرشبافی
این هنر خاص در طول نیمقرن اخیر مورد استقبال فراوان هنردوستان ایرانی و جهان قرار گرفته است. این ظرافت و زیباییهای تحسینبرانگیز ما را ترغیب کرد تا به سراغ موسس نگارخانه فرش موسوی برویم و از نزدیک با این گنجینه ارزشمند آشنا شویم.
سیدابوالحسن موسوی سیرت در سال 1322 در همدان به دنیا آمد. موسوی سیرت زمانی که به تهران آمد در محضر میرزا رضا نقاشی فرش آموخت و نزد جبار بیگ هم مینیاتور را فرا گرفت .او با همت و کوشش فراوان در سال 1339 نگارخانه موسوی را تاسیس کرد. بدون شک تاسیس چنین نگارخانهای برای یک جوان 17 ساله آنهم در آن سالهای خفقان و سکوت مایه مباهات هنر این سرزمین است. نگارخانهای که آثار آن هماکنون در صدر موزههای معتبر ژاپن و اروپا و آمریکا قرار گرفته و زینت بخش بسیاری از مجموعههای خصوصی جهان است. به گفته موسوی سیرت این نگارخانه با حدود 40 سال تجربه طراحی و تولیدکننده انواع فرشهای تابلویی مثل چهره شخصی، منظره، صحنههای تاریخی، فرهنگی، مذهبی از نقاشهای مشهور دنیا و دیگر تصاویر سفارشی است، اما روش کار این نگارخانه دارای ویژگیهای خاصی است. در اینجا گفتوگویی صمیمانه با مدیر این نگارخانه را بخوانید:
بعضی از این ویژگیها را توضیح میدهید؟
برای تهیه یک اثر ماندگار و منحصر به فرد باید سوژه و مدلی که انتخاب میکنیم کاملا حساب شده و بجا باشد، زیرا طراحی، رنگرزی و بافت آن سالها طول میکشد. در مرحله بعد سوژه انتخاب شده روی کاغذهای مخصوص طراحی میشود. بعد از طراحی نسبت به موضوع قالی، در حاشیه، گلیم بافته میشود. گلیمها به دو صورت برجسته یعنی ترکیب فرش با گلیم یا گلیم تنها که از ابریشم خالص است میباشند. با استفاده از رنگهای گیاهی و در صورت لزوم رنگهای شیمیایی ثابت، کرک و ابریشم نسبت به موضوع طراحی شده رنگآمیزی و برای به دست آوردن سایه روشنهای ترکیب چند تا رنگی در یک نخ استفاده میشود.
در آثار نگارخانه میبینیم از طرحهای تهران قدیم استفاده شده است. نگاه خاصی به این دوره دارید؟
بله، ما از سبک تهران قدیم برای بافت فرشها استفاده میکنیم. گرهها کاملا مربع بوده و با استفاده بیشتر مصالح مصرفی کرک و ابریشم و نازک بودن پودرها، پشت و روی فرش به یک صورت نشان داده میشود. برای زیباتر بودن خطها، توسها و ترکیب بیشتر رنگها از انواع نیمگرهها استفاده میکنیم. این نگارخانه پیشرو در ارائه انواع نوآوریها در هنر فرش است که میتوان به کارگیری نخ طلا، برجسته کردن (سه بعدی)، ترکیب عالی رنگها، استفاده از نیمگره در موارد خاص و استفاده از تکنیک منحصر به فرد بافت فرش روی فرش را نام برد.
حمایت دولتی از شما تا چه اندازه بوده است؟ اصلا کمکی از دولت گرفتهاید؟
به نظر میرسد که کشورهای دیگر قدر هنر قالیبافی ایران را بیشتر میدانند. چند سال پیش دولت بحرین از ما دعوت کرد که همه کارگاهها و بافندهها را به آنجا منتقل کنیم و برای آنجا کار کنیم، ولی از آنجایی که بیشتر از بافتن قالی و این کار، کشورم برای من ارزش دارد این پیشنهاد را قبول نکردم و خواستم در خدمت مردم و مملکتم باشم و اگر کارهای ما ارزشی دارد این ارزش تقدیم به کشورم شود. اما متاسفانه بعضی کم لطفی مسوولان آدم را دلسرد میکند.
این صحبت نشان میدهد از دولت و مسوولین دولتی انتظارهایی دارید. در اینجا فرصت مناسبی است برای اینکه انتظارتان را بگویید.
انتظار زیادی نداریم جز کمی حمایت، نه از من بلکه از هنر دستی که به نوعی یک افتخار ملی است که با آن میتوان جلوی کشورهای دیگر سربلند کرد و نام ایران را بیش از پیش با افتخار بالا برد. وقتی تابلو فرشهای ما در موزههای بزرگ دنیا این قدر طرفدار دارد این کار دست من نیست، نام ایران است که در میان آن همه زیباییهای دیگر میدرخشد و از نظر من ارزش نهادن به چنین هنرهایی ارج دادن به نام مقدس ایران است.
ارسال نظر