سینمای ایران در تنگنا

از صبح دیروز چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ فیلم «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی پس از چندین ماه توقیف و حواشی مختلف سرانجام روی پرده رفت. پیش از آن انصار حزب‌الله در ایران با اعلام ضرب الاجل برای وزارت ارشاد اسلامی خواهان لغو پروانه نمایش فیلم «من مادر هستم» شدند. در بیانیه‌ای که در سایت انصار حزب‌الله منتشر شده، آمده است: «مهرماه سال جاری انصار حزب‌الله ایران از سوی هزاران عضو خود در سراسر کشور، با استناد به ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی از جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مسوول ارائه مجوز به ۴ فیلم «برف روی کاج‌ها»، «پل چوبی»، «من مادر هستم» و «من همسرش هستم» و نمایش عمومی آنها در سینماهای کشور به دادستان تهران شکایت نمود و در مقابل سازمان سینمایی نیز در یک عقب نشینی آشکار توقف نمایش عمومی آن را اعلام کرد.»

در ادامه بیانیه انصار حزب‌الله با هشدار به سازمان سینمایی که «تا روز سه‌شنبه ۷ آذر مهلت دارد تا لغو مجوز نمایش عمومی فیلم کثیف «من مادر هستم» را اعلام کند آمده است آنها در عمل به «وصیت‌نامه امام خمینی اعتراض خود را با تحصن در مقابل ساختمان وزارت ارشاد ادامه خواهند داد.»

خیانت در سینما برنامه‌ریزی شده است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است ساخت فیلم‌هایی با موضوع خیانت نوعی تهاجم فرهنگی برنامه‌ریزی شده براساس تفکر شبکه‌های ماهواره‌ای است و بحق باید جلوی اکران فیلم‌هایی از این دست گرفته شود.

به گزارش مهر، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این مطلب با اشاره به اکران عمومی فیلم‌های ضداخلاقی گفت: پیش از صدور بیانیه انصار حزب‌الله در اعتراض به اکران فیلم سینمایی «من مادر هستم»، تمام اعضای کمیسیون فرهنگی نسبت به ساخت این فیلم‌ها اعتراض‌هایی را به وزارت ارشاد وارد کرده بودند.

وی در ادامه افزود: مساله فقط یک فیلم نیست، بلکه اعتراض به هشت فیلمی است که حوزه هنری هم از اکران آنها در سینماهای خود امتناع کرده است. به اعتقاد من مجموع این فیلم‌ها نه در شان نظام و انقلاب و نه در شان سینمای ایران و مخاطبان آن است.

ساخت فیلم‌هایی با موضوع خیانت نوعی تهاجم فرهنگی برنامه‌ریزی شده براساس تفکر شبکه‌های ماهواره‌ای چون «فارسی وان» است.

اعتراض به فیلم جیرانی بجاست

علی مطهری یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس درباره بیانیه انصار حزب‌الله پیرامون اعتراض به اکران فیلم جیرانی گفت: وزیر ارشاد باید پاسخگوی معترضان باشد و این اعتراض به عقیده من کاملا بجا است.

علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر دیدگاه خود را درباره بیانیه اخیر انصار حزب‌الله نسبت به صدور مجوز برای این اثر جیرانی گفت: فیلم «من مادر هستم» را سال گذشته دیدم. به عقیده من فیلم خوبی نبود و فکر می‌کنم صاحبان این بیانیه حق اعتراض دارند و اگر اعتراض آنها اختلالی در نظم عمومی ایجاد نکند، ایرادی ندارد.

وی افزود: البته ترجیح می‌دهم «من مادر هستم» را دوباره ببینم. اما به عقیده من این فیلم نیز مانند «برف روی کاج‌ها» با مضمون خیانت ساخته شده است. این پیام‌ها برای مخاطبان سینمای ایران مناسب نیست. اساسا باید مشخص شود که انتخاب این سوژه‌ها در آثار سینمای ما به چه دلیل است؟

وزیر ارشاد: بیانیه انصار حزب‌الله را نخوانده‌ام، به زودی تصمیم‌گیری می‌کنیم

وزیر ارشاد گفت: به دلیل مشغله کاری زیاد تاکنون فرصت نکرده‌ام بیانیه انصار حزب‌الله را درمورد فیلم جیرانی بخوانم.

به گزارش مهر، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر سه‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره اطلاعیه انصار حزب‌الله در اعتراض به اکران برخی فیلم‌ها از جمله فیلم فریدون جیرانی اظهار کرد: هنوز فرصت خواندن این اطلاعیه را به دلیل جلسات پشت سر هم پیدا نکرده‌ام و این موضوع را پیگیری و نتایج آن را اعلام می‌کنیم، هنوز هیچ تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.

وی درباره صادر نشدن مجوز اکران برای برخی از فیلم‌ها و نگرانی از تعطیلی بعضی از سینماها گفت: نگرانی بابت تعطیلی سینما وجود ندارد و خطری سینماها را تهدید نمی‌کند. البته گزینه‌های دیگری همانند برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های نمایش خانگی وجود دارد و می‌توان با این موارد اقداماتی را انجام داد. ضمن اینکه فیلم‌های متعدد دیگری از جمله فیلم شهید چمران در دست ساخت است که از افتخارات ما محسوب می‌شود و می‌تواند جایگزین این فیلم‌ها شود.

«من مادرهستم» یک فیلم اخلاقی است

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «من مادر هستم» در پاسخ به هجمه علیه فیلمشان و تحریم سینماهای حوزه هنری، متنی برای انتشار در رسانه‌ها فرستادند. متن این یادداشت به نقل از خبرگزاری مهر به شرح زیر است:فیلم «من مادر هستم» یک فیلم اخلاقی است که یک نوع سبک زندگی را به چالش می‌کشد؛ بنابراین از عده‌ای که ندیده تحت تاثیر تحریکات پشت پرده، جوسازی را علیه فیلم شروع کردند و قضاوتشان را قضاوتی اسلامی تلقی کردند دعوت می‌کنیم که از فردا به تماشای فیلم بنشینند و بعد از دیدن فیلم نظر بدهند.

سازندگان فیلم من مادر هستم معتقدند که شرایط اکران به دلیل تصمیم نادرست یک نهاد دولتی در معرض بحران قرار گرفته است و کسانی که به بقای سینما و حیاتش در این شرایط اعتقاد دارند باید جلوی این تصمیم نادرست بایستند. سکوت برخی از روشنفکران مسلمان داخل سینما در این رابطه توجیه‌پذیر نیست. ما نمی‌خواهیم با کسانی که سکوت می‌کنند، همصدا شویم، ما هنوز آنها را دوستان سینمای ایران می‌دانیم. امیدواریم آنها بعدها در مقابل تاریخ دلیلی برای این سکوت خود داشته باشند. ما به دلیل همین جوسازی، نمایشمان در سینماهای محدودی صورت می‌گیرد، بنابراین از همه مردم عزیز که به ادامه حیات سینمای اجتماعی معتقدند دعوت می‌کنیم در همین سینماها به تماشای فیلم بنشینند.