10 تهیه‌کننده و کارگردان در یک نشست مشترک در اعتراض به سیاست‌های حوزه هنری مبنی بر عدم اکران فیلم‌‌هایشان، ‌نظراتشان را مطرح کردند.

این نشست دیروز ـ اول مهر ماه ـ با حضور سیدغلامرضا موسوی و فریدون جیرانی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «من مادر هستم»، مرتضی و مصطفی شایسته تهیه‌کننده و کارگردان «من همسرش هستم»، عبدالرضا کاهانی تهیه‌کننده و کارگردان «بی‌خود و بی‌جهت» ، علی سرتیپی و مهدی کرم‌پور تهیه‌کننده و کارگردان «پل چوبی»، مانی حقیقی تهیه‌کننده و کارگردان «پذیرایی ساده» و سید جمال ساداتیان و پیمان معادی تهیه‌کننده و کارگردان «برف روی کاج‌ها» برگزار شد.
در ابتدای این نشست، سید غلامرضا موسوی با اشاره به نشست برگزار شده آن را غیرسیاسی و کاملا صنفی دانست و گفت: ما زمانی اقداماتمان را آغاز کردیم که بین وزارت ارشاد و حوزه هنری صلح کامل برقرار بود تا متهم به طرفداری یکی از این دو نشویم.
تهیه‌کننده «برف روی کاج‌ها» هم با بیان اینکه همه این دعواها تنها برای اکران یک فیلم به وجود آمد، اظهار کرد: جشنواره نشان داد این فیلم‌هایی که امروز مورد اعتراض حوزه هنری هستند چه جایگاهی در میان مخاطبانشان می‌توانند داشته باشند و حتما رونق خوبی هم به سالن‌های سینما خواهند داد.
مهدی کرم‌پور کارگردان «پل چوبی» هم حضور این تعداد افراد را در این جلسه، صنفی‌ترین اتفاق چند سال گذشته برشمرد و گفت: همه برای حمایت هم در اینجا حضور داریم، متاسفانه حوزه هنری سعی می‌کند با آدرس اشتباه دادن این جریان را منکوب کند باید دید چه کسانی سود می‌برند؟!


در ادامه فریدون جیرانی کارگردان «من مادر هستم» با اظهار تاسف از به وجود آمدن این اعتراض‌ها به حوزه هنری گفت: در شرایطی که حوزه هنری با چند کارگردان خوب مانند همایون اسعدیان و مازیار میری در حال کار کردن است این که ما اینجا هستیم و اعتراض می‌کنیم تاسف‌آور است و همه این مشکلات از سینمایی به نام سینما «آزادی» شروع شد. اما عبدالرضا کاهانی مشکلات موجود را متوجه مدیران سینمایی دانست و گفت:‌ من در این شرایط با همان پروانه وزارت ارشاد هم مشکل دارم. چه برسد به حوزه هنری که بخواهد دخالت کند. ما متهم هستیم فیلم‌هایمان ضد خانواده و اخلاق است، اما می‌توانم ثابت کنم رفتار مدیران بسیار غیرحرفه‌ای‌تر است. مصطفی شایسته هم وضعیت به وجود آمده را غیرقابل تحمل عنوان کرد و گفت: بعد از سیر قانونی گرفتن پروانه نمایش دوباره اصلاحیه و ممیزی می‌دهند و در تلویزیون اعلام می‌کنند.
وی افزود: ما شش کارگردان و شش تهیه‌کننده هستیم که برای این مناسبات ساخته نشده‌ایم و به جای اینکه الان درباره فیلم‌هایمان صحبت کنیم از کار اصلی‌مان که ساخت فیلم است دور شدیم و ما را به بیانیه دادن و جواب دادن وادار کردند.
مانی حقیقی موضع حوزه هنری مبنی بر اینکه بر اساس یک کار ارزشی این کار را انجام می‌دهد نادرست دانست و گفت: گروهی بدون توضیح درست و مشخصی، شش فیلم را قلع و قمع می‌کنند و وقتی قانون و جایگاه فیلمسازان را نادیده می‌گیرند خودشان راسا تصمیم می‌گیرند.
مانی حقیقی خاطرنشان کرد: دوستان ممیزی داده‌اند و گفتند اگر فلان سکانس حذف شود مشکل حل خواهد شد. به من می‌گویند فیلم من امیدوارکننده نیست و به خاطر همین در این لیست آمده است و سوال من این است کدام قانون چنین چیزی را به من گفته است؟ و مانع از ساخت چنین فیلمی شده است؟
پیمان معادی دیگر کارگردان حاضر در این جمع هم گفت: یکسری فیلم هم فدای این بازی می‌شوند. فیلم خود من از 22 بهمن به مردم تعلق پیدا کرد و بیشترین آرای تماشاگران را در جشنواره فیلم فجر به دست آورد. فیلم‌های دیگر دوستانم هم آبروی جشنواره فجر در دور گذشته بودند. کارگردان «برف روی کاج‌ها» تصریح کرد: ای کاش این فیلم به خودم تعلق داشت و می‌گفتم حوزه هنری خیلی هم دلش بخواهد فیلم من را اکران کند.