نام‌گذاری سال 2013 در ترکیه به نام ایران

نمایشگاه هفته فرهنگی ایران در ترکیه با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارطغرل گونای، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه و پیام رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان و شماری از ایرانیان مقیم ترکیه و ترک‌های علاقه‌مند به فرهنگ ایران در مراسم باشکوهی افتتاح شد. این مراسم با حضور سعیدلو، معاون بین‌الملل رییس‌جمهور و مسوولان عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری کشورمان و بازدید از این نمایشگاه وجهه اقتصادی نیز به خود گرفت.

اردوغان در پیام تبریک خود ایران و ترکیه را دو کشور دوست و برادر خواند و ابراز امیدواری کرد که برپایی این نمایشگاه زمینه‌های بیشتر نزدیک شدن بین دو طرف را فراهم آورد.

به گزارش پرشین مجیک مجله فارسی زبان ترکیه، محمدرضا حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: با مطالعه فرهنگ و تمدن کهن ایرانی - اسلامی، ریشه های عمیق و اثرگذار آن در مناطق وسیعی از شبه قاره، خاورمیانه، آسیای مرکزی و آناتولی ملاحظه می‌شود. گسترش فرهنگ و ادب ایرانی در دوره سلجوقیان و عثمانی در آسیای صغیر نیز نشانگر این واقعیت است که ایران اسلامی در قرون گذشته، همواره در مرکز ثقل منظومه فرهنگی و هنری منطقه بوده است.

وی افزود: چنانچه ملتی فرهنگ و هنری قابل ارائه و تاثیرگذار در پهنه جهانی داشته باشد بدون عرضه و نمایش قدرتمند آن نمی‌تواند از موجودیت و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری خویش دفاع بایسته‌ای داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه امروز شاهد حضور شرکت‌های خصوصی متعدد ایرانی در کشور برادر، دوست و همسایه ترکیه به عنوان نمایندگان این مرز و بوم در عرصه‌های فرهنگی و هنری هستیم. به یقین آنها برای بالندگی هرچه بیشتر میهن خویش افتخارآفرینی می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از همکاری‌های بسیار خوب دولتمردان ترکیه و وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور در فراهم‌آوردن زمینه برپایی این نمایشگاه باشکوه گفت: ما مشترکات فراوان فرهنگی داریم و مولانا جلال الدین رومی یکی از این نمونه‌ها است که در طول قرن‌ها باعث الفت، نزدیکی و مودت دو کشور شده است.

وی به نام‌گذاری سال ۲۰۱۳ در ترکیه به نام ایران و سال ۲۰۱۴ در ایران به نام ترکیه اشاره کرد و گفت: افزون بر خواهرخواندگی ۱۵ شهر از شهرهای دو کشور ایران و ترکیه، در این سال‌ها برای شناسایی فرهنگ، آداب و رسوم و جاذبه‌های گردشگری دو کشور برنامه‌های متنوعی برگزار خواهدشد.

ارطغرل گونای، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه، ایران و ترکیه را دو کشور در یک جغرافیای مشترک که نمایندگان فرهنگ و تاریخ مشترک هستند، خواند.

«گونای» با تاکید بر اینکه دوستی مردم ترکیه و ایران مبتنی بر فرهنگ مشترک دو طرف است، گفت: این دوستی را کسی نمی‌تواند از بین ببرد و دو کشور در طول ۴۰۰ سال گذشته به‌رغم داشتن برخی اختلاف‌ها در برهه‌های زمانی مختلف هیچ مناقشه‌ای با یکدیگر نداشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دو کشور با داشتن جاذبه‌های طبیعی، گردشگری، تاریخی می‌توانند مرکز مشترک گردشگری جهان باشند، گفت: تبریز، اصفهان، تهران، شیراز، آنتالیا، ازمیر و استانبول همه قطب‌های مهم گردشگری هستند و دو کشور با فراهم آوردن زمینه‌های مناسب در جهت همکاری‌های مشترک گردشگری می‌توانند گام بردارند. وی گفت: من آرزومند دیدار هر چه بیشتر مردم ترکیه از ایران به عنوان یک کشور استثنایی و بسیار دیدنی هستم.

«نبی آوجی» رییس کمیسیون آموزش ملی و فرهنگ ترکیه نیز با ابراز خرسندی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در بین اعضای این کمیسیون گفت: مرزهای دو کشور از سال ۱۶۳۹ تاکنون مرزهای دوستی و امن‌ترین مرزها در جهان بوده است.

وی نیز با اشاره به تاثیرات متقابل بین فرهنگ‌های دو کشور گفت: در دوران عثمانی پادشاهان اشعار فارسی و حکمرانان ایرانی نیز در برخی دوره‌ها اشعار ترکی سروده‌اند و این بهترین نمونه تاثیر متقابل فرهنگ دو کشور است.

در این نمایشگاه، که از آثار مختلف هنری، کتاب و حتی کباب نایب ایرانی در آن به معرض نمایش گذاشته شده است، علاوه بر نمونه‌های منحصر به فرد آثار صنایع دستی ایران در زمینه‌های مختلف، نرم‌افزارهایی جهت آشنایی هر چه بیشتر مردم ترکیه با ایران نیز در دسترس آنان قرار گرفته و افزون بر آن هر شب فیلم‌های ایرانی نیز در این نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد.

همچنین علی سعیدلو در صدر هیاتی عالی رتبه از مقامات، مدیران بانک‌ها و نمایندگان بخش خصوصی به منظور پیگیری روند اجرای همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک با مقامات مختلف دولت ترکیه به این کشور وارد شدند تا ضمن تسریع در روند اجرای توافقات دو کشور، راهکارهای گسترش و ارتقای بیش از پیش سطح روابط دوجانبه و بین‌المللی را بررسی کنند.

علی سعیدلو در جریان سفر به ترکیه در مذاکرات مقامات عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با بیان اینکه روابط میان دو کشور روابطی دیرینه، عمیق و دوستانه است که بر مبنای تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های دینی موجود در دو کشور بنا گذاشته شده است، اظهار کرد: امیدواریم گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور به عنوان مکمل، در ارتقای مناسبات و همکاری‌ها میان ایران و ترکیه تاثیرگذار باشد.

معاون امور بین الملل رییس‌جمهور با بیان اینکه حجم مبادلات میان دو کشور در مدت کوتاهی با تمرکز مسوولان ایران و ترکیه، چندین برابر شده است، افزود: اگر به ظرفیت های موجود در دو کشور در بخش های مختلف انرژی، تجارت، اقتصاد و حمل و نقل توجه بیشتری شود، هدفگذاری تعاملات تجاری و مبادلات تا رقم ۳۰ میلیارد دلار در سال بسیار زودتر از سال ۲۰۱۵ محقق خواهد شد.

جودت ییلماز، وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه نیز با اشاره به توافق صورت گرفته میان دو کشور مبنی بر هدف گذاری حجم تجارت خارجی به میزان ۳۵ میلیارد دلار در سال تصریح کرد: خوشبختانه سرعت چشمگیری در ارتقای سطح روابط و افزایش حجم مبادلات میان دو کشور وجود دارد و با توجه به این روند رو به رشد، هدف‌گذاری‌ها، در روند مراودات فی‌مابین قابل دسترسی خواهد بود.